Senaste nytt

Ombokning av bonusresa med EuroBonus

Visst är en awardresa ombokningsbar? För att klargöra, jag reser ut på fredag, dvs har ej påbörjat resan. Sas kan inte boka om phl - fra till bos - fra för att fra - cph sitter ihop med phl - fra. Vad som är konstigt är att det gick någon timme tidigare då jag bytte från Bryssel - Frankfurt till phl - fra.

Men visst är awardresa ombokningsbar INNAN utresa?
 

Dr. Miles

Expert
Men visst är awardresa ombokningsbar INNAN utresa?
Ja, fram till 1 (en) arbetsdag före avresan.

SAS EuroBonus skrev:
3.7 Unless otherwise stated:

For a Regular ticket, paid wholly or partly with points, the rules for the Regular ticket apply as described in the fare rules provided when booking the Regular ticket and not the rules for EuroBonus tickets as described below.
EuroBonus tickets and offers:
Before travel
- Can be cancelled up to one (1) working day before they should have been used.
- Rebooking is, provided the points are still valid, allowed up to one (1) working day before the offer in question must be used (expired points cannot be reused).
- Special rules regarding the minimum duration of a stopover may apply.
- Maximum ticket validity and advance booking is 330 days.
- If there is less than one (1) working day before a EuroBonus trip, or arrival at the hotel, the points are not transferred back to the member’s EuroBonus account in case of cancellation.
- If a member or other person using the member’s points falls ill before a EuroBonus trip, a doctor’s certificate is required for rebooking or for a new ticket/voucher to be issued. This applies provided the points are valid. Expired points cannot be reused. If changes or new documents are required, the local SAS ticket office or EuroBonus member services must be contacted- If the departure and return destination are not the same, the number of points is calculated on the destination in the point table that requires most points.

Finns det ledig Business class awardplats på Boston-Frankfurt-Köpenhamn på den dagen du vill ändra till?
 
Det finns ledigt boston - Frankfurt, det är inte den som är problemet. Jag har redan Frankfurt - Köpenhamn i bokningen. Lufthansa tillåter inte sas att byta ut Philadelphia - Frankfurt mot boston - Frankfurt. Istället måste jag boka boston - Frankfurt - Köpenhamn men det finns inga awards på Frankfurt - Köpenhamn. Jag trodde jag kunde använda mig av min befintliga frankfurt - Köpenhamn men det går inte säger sas.

Ursäkta att det är otydligt, men sitter och skriver på telefonen och är upprörd.
 

Jacob

Medlem
Ändrade rubriken och flyttade till EuroBonus-forumet.

Det här är något du behöver ta med EuroBonus. Enda anledningen till att involvera Lufthansa är om något flyg skulle bli inställt/försenat senare på resan då de då förstås har en skyldighet att bistå med ombokning.
 
Ändrade rubriken och flyttade till EuroBonus-forumet.

Det här är något du behöver ta med EuroBonus. Enda anledningen till att involvera Lufthansa är om något flyg skulle bli inställt/försenat senare på resan då de då förstås har en skyldighet att bistå med ombokning.
Ja precis, det är ju det jag har gjort också. Sas sa att jag kunde ta det med lufthansa men jag vägrar utan vill att sas skall lösa det. Men frågan är ju fortfarande om det kan lösas och om jag har någon rättighet i detta fall?
 

Jacob

Medlem
Ja precis, det är ju det jag har gjort också. Sas sa att jag kunde ta det med lufthansa men jag vägrar utan vill att sas skall lösa det. Men frågan är ju fortfarande om det kan lösas och om jag har någon rättighet i detta fall?
Eftersom du vill byta destination från Philadelphia till Boston måste biljetten skrivas om och ställas ut på nytt med ny beräkning av skatter etc, precis som vilken biljett som helst. Så i praktiken en avbokning och en ny bokning.

Detta gör lämpligtvis den som bokat och ställt ut biljetten, dvs SAS, förutsatt att nu reglerna tillåter detta.
 

agehall

Medlem
Ja precis, det är ju det jag har gjort också. Sas sa att jag kunde ta det med lufthansa men jag vägrar utan vill att sas skall lösa det. Men frågan är ju fortfarande om det kan lösas och om jag har någon rättighet i detta fall?

SAS kundtjänst har som vanligt fel och ska givetvis sköta ombokningen. LH har inget med saken att göra.

Du har, enligt villkoren för EB-awards, rätt att ändra/avboka fram till en dag före avresan.

Jag skulle nog ringa in och börja med att fråga om en (helt ny) award BOS-FRA-CPH och se ifall de hittar plats. Om de hittar plats så säger du "va bra! då tar vi och ändrar på min bokning abc123 så att hemresan blir BOS-FRA-CPH istället."
 
Tack för alla svar! problemet är att det inte finns några awards kvar Frankfurt - Köpenhamn (hittar inte heller på ANA). Det verkar kört alltså eller? Eftersom jag redan har fra - cph i min bokning trodde jag att den kunde återanvändas. Det fungerade bara någon timme tidigare...

Om man ankommer med LH First kan man använda FCL / FCT som arrival lounge även om man flyger vidare med sas? Eller måste det vara vidare med lufthansa? Om det funkar med sas kan jag försöka fixa det så. Annars får jag väl flyga hem över Bryssel.
 

agehall

Medlem
Tack för alla svar! problemet är att det inte finns några awards kvar Frankfurt - Köpenhamn (hittar inte heller på ANA). Det verkar kört alltså eller? Eftersom jag redan har fra - cph i min bokning trodde jag att den kunde återanvändas. Det fungerade bara någon timme tidigare...

Om det finns plats BOS-FRA så borde det gå tycker jag. LH har väl inte married segments?

Om man ankommer med LH First kan man använda FCL / FCT som arrival lounge även om man flyger vidare med sas? Eller måste det vara vidare med lufthansa? Om det funkar med sas kan jag försöka fixa det så. Annars får jag väl flyga hem över Bryssel.

Det måste vara LH för att använda FCT vad jag vet. FCL kan du dock gå till om du ankommer med LH First och ska vidare med SAS.
 

Jacob

Medlem
problemet är att det inte finns några awards kvar Frankfurt - Köpenhamn (hittar inte heller på ANA). Det verkar kört alltså eller? Eftersom jag redan har fra - cph i min bokning trodde jag att den kunde återanvändas. Det fungerade bara någon timme tidigare...
Man kan ju tycka att din existerande plats borde släppas och bli tillgänglig för en ny bokning, men det är inte säkert att systemen fungerar så. Det kan ju finnas väntelistor etc.

Om man ankommer med LH First kan man använda FCL / FCT som arrival lounge även om man flyger vidare med sas? Eller måste det vara vidare med lufthansa?
Lufthansa first class terminal kräver avresa med Lufthansa/Swiss/Austrian/LOT, detta då de bara kan hantera limo transfern till dessa flygbolag. Förstaklassloungerna funkar dock även som ankomstlounger, dvs även om du reser vidare med SAS.
 
Toppen