Senaste nytt

Ombokat flyg gör att vi missar connecting flight

Robe12

Medlem
Det tillhör de extrema undantagen att SAS beviljar mer än 24 h stopover. Har hänt mig en gång - och det höll på att sluta illa. Du är då tekniskt sett inte i transfer, vilket innebär att du måste plocka ut bagaget och checka in igen. I mitt fall var det dessutom inreserestriktioner pga covid (som skulle omöjliggjort för mig att plocka ut bagaget), men de hävdes turligt nog ett par dagar innan resan.
Men det är SAS, som ställt ut biljetten, som måste hjälpa dig att boka om. Och då måste du vara proaktiv och själv leta alternativ, då agenterna oftast inte gör det. TAP är inte kända för vare sig tillmötesgående eller service.

Noterar att det finns awards LIS-FRA den 30 maj på em och FRA-ARN på morgonen den 1 maj.

Tack för information. Pratade med en Agent på SAS som ska kolla med TAP om det går att lösa två platser på flyget 1 maj men känns som att det är omöjligt.

Fanns en annan route berättade hon och det var via canada, new York och sedan till London.

När jag berättade om en resa som jag kikat på så sade hon att det är married segments och hon inte kunde boka om den routen LIS - ARN enbart. Utan måste boka från Cancun.. Vilket gör det hela knepigare. Åker med Turkish till Cancun om det har någon betydelse.
 

palmen

Moderator
Nu är biljettvillkoren betydligt hårdare, SAS har demonstrerat att man skiter i vilka skyldigheter man har gentemot resenären och hellre bokar av än om och det är betydligt färre platser.
Men just i detta fall har ju inte sas några som helst skyldigheter att boka om till annat än awards. Det är flygbolaget som ställer in som är skyldiga att lösa detta.
 

Robe12

Medlem
Men just i detta fall har ju inte sas några som helst skyldigheter att boka om till annat än awards. Det är flygbolaget som ställer in som är skyldiga att lösa detta.
Så i detta fall ska jag ta dialogen med TAP? Nu är ju inte flyget inställt utan transfertiden extremt kort men kanske inte spelar roll i detta fall? Missa planet kommer jag göra oavsett
 

Hachans

Medlem
Men just i detta fall har ju inte sas några som helst skyldigheter att boka om till annat än awards. Det är flygbolaget som ställer in som är skyldiga att lösa detta.

Ja, det är en tolkning av regelverket som SAS gör som jag inte vet ifall den prövats av ARN än. Detta är en tolkning som kom efter pandemin (kanske för att spara pengar). Tidigare har iaf inte jag upplevt det som ett problem att bli ombokad när sånt här inträffat.
 

Hachans

Medlem
Är det fakta ? Sätter systemen stop från check in om återresan har transit kortare än antagen mct?

Du är antagligen inte biljetterad ordentligt ens och därför kommer det ta stopp. Systemen ska stoppa såna här bokningar men de kräver manuell påläggning. Därför kommer det med stor sannolikhet att komma ett SMS där sas skriver att de försökt boka om dig men inte kan så småningom. Det är när någon försökt laga bokningen.
 

palmen

Moderator
Ja, det är en tolkning av regelverket som SAS gör som jag inte vet ifall den prövats av ARN än. Detta är en tolkning som kom efter pandemin (kanske för att spara pengar). Tidigare har iaf inte jag upplevt det som ett problem att bli ombokad när sånt här inträffat.
Nej det är ingen tolkning, det står extremt tydligt i EU261/2004 att det är utförande flygbolag som är ansvarig. Det är inte det företag som som gjort bokningen som är skyldig att lösa inställda eller ändrade flyg.
 

palmen

Moderator
Så i detta fall ska jag ta dialogen med TAP? Nu är ju inte flyget inställt utan transfertiden extremt kort men kanske inte spelar roll i detta fall? Missa planet kommer jag göra oavsett
I teorin ja. Det är dock här det blir krångligt, TAP är skyldig att lösa din connection men de kommer inte röra biljetten, det måste sas göra. Att få TAP och SAS att prata med varandra är typ omöjligt och som kund sitter man med moment 22.

Det är dock väldigt tydligt i EU261/2004 att det är utförande flygbolag som bär ansvaret, och inget annat.
 

Hachans

Medlem
Nej det är ingen tolkning, det står extremt tydligt i EU261/2004 att det är utförande flygbolag som är ansvarig. Det är inte det företag som som gjort bokningen som är skyldig att lösa inställda eller ändrade flyg.

Oavsett, innan pandemin var det sällan eller aldrig problem att lösa detta.

Nu gömmer sig SAS bakom teknikaliteter och regler som används på ett sätt som de inte var tänkta.
 

palmen

Moderator
Oavsett, innan pandemin var det sällan eller aldrig problem att lösa detta.

Nu gömmer sig SAS bakom teknikaliteter och regler som används på ett sätt som de inte var tänkta.
Fritt fram att tycka så. Men varför skulle de följa egna regler som är mindre fördelaktiga än vad EU förordningen kräver.

Hur menar du att sas skulle låsa upp awards hos andra flygbolag när det inte finns några tillgängliga? Eller ska sas köpa revenue platser när andra flygbolag ställer in eller ändrar tider?
 
Toppen