Ombokat flyg gör att vi missar connecting flight

Hachans skrev:Du kommer inte kunna checka in ens. De korta flygen borde gå att lösa med lite kreativitet. Eftersom det är mer än 24 timmar till nästa dags flyg kan du inte göra det som stopover heller.Klicka för att utvidga...
Är det fakta ? Sätter systemen stop från check in om återresan har transit kortare än antagen mct?
 
majoren skrev:Det tillhör de extrema undantagen att SAS beviljar mer än 24 h stopover. Har hänt mig en gång - och det höll på att sluta illa. Du är då tekniskt sett inte i transfer, vilket innebär att du måste plocka ut bagaget och checka in igen. I mitt fall var det dessutom inreserestriktioner pga covid (som skulle omöjliggjort för mig att plocka ut bagaget), men de hävdes turligt nog ett par dagar innan resan.Men det är SAS, som ställt ut biljetten, som måste hjälpa dig att boka om. Och då måste du vara proaktiv och själv leta alternativ, då agenterna oftast inte gör det. TAP är inte kända för vare sig tillmötesgående eller service.Noterar att det finns awards LIS-FRA den 30 maj på em och FRA-ARN på morgonen den 1 maj.Klicka för att utvidga...


Tack för information. Pratade med en Agent på SAS som ska kolla med TAP om det går att lösa två platser på flyget 1 maj men känns som att det är omöjligt.



Fanns en annan route berättade hon och det var via canada, new York och sedan till London.



När jag berättade om en resa som jag kikat på så sade hon att det är married segments och hon inte kunde boka om den routen LIS - ARN enbart. Utan måste boka från Cancun.. Vilket gör det hela knepigare. Åker med Turkish till Cancun om det har någon betydelse.
 
Hachans skrev:Nu är biljettvillkoren betydligt hårdare, SAS har demonstrerat att man skiter i vilka skyldigheter man har gentemot resenären och hellre bokar av än om och det är betydligt färre platser.Klicka för att utvidga...
Men just i detta fall har ju inte sas några som helst skyldigheter att boka om till annat än awards. Det är flygbolaget som ställer in som är skyldiga att lösa detta.
 
palmen skrev:Men just i detta fall har ju inte sas några som helst skyldigheter att boka om till annat än awards. Det är flygbolaget som ställer in som är skyldiga att lösa detta.Klicka för att utvidga...
Så i detta fall ska jag ta dialogen med TAP? Nu är ju inte flyget inställt utan transfertiden extremt kort men kanske inte spelar roll i detta fall? Missa planet kommer jag göra oavsett
 
palmen skrev:Men just i detta fall har ju inte sas några som helst skyldigheter att boka om till annat än awards. Det är flygbolaget som ställer in som är skyldiga att lösa detta.Klicka för att utvidga...


Ja, det är en tolkning av regelverket som SAS gör som jag inte vet ifall den prövats av ARN än. Detta är en tolkning som kom efter pandemin (kanske för att spara pengar). Tidigare har iaf inte jag upplevt det som ett problem att bli ombokad när sånt här inträffat.
 
Johannes Winberg skrev:Är det fakta ? Sätter systemen stop från check in om återresan har transit kortare än antagen mct?Klicka för att utvidga...


Du är antagligen inte biljetterad ordentligt ens och därför kommer det ta stopp. Systemen ska stoppa såna här bokningar men de kräver manuell påläggning. Därför kommer det med stor sannolikhet att komma ett SMS där sas skriver att de försökt boka om dig men inte kan så småningom. Det är när någon försökt laga bokningen.
 
Hachans skrev:Ja, det är en tolkning av regelverket som SAS gör som jag inte vet ifall den prövats av ARN än. Detta är en tolkning som kom efter pandemin (kanske för att spara pengar). Tidigare har iaf inte jag upplevt det som ett problem att bli ombokad när sånt här inträffat.Klicka för att utvidga...
Nej det är ingen tolkning, det står extremt tydligt i EU261/2004 att det är utförande flygbolag som är ansvarig. Det är inte det företag som som gjort bokningen som är skyldig att lösa inställda eller ändrade flyg.
 
Robe12 skrev:Så i detta fall ska jag ta dialogen med TAP? Nu är ju inte flyget inställt utan transfertiden extremt kort men kanske inte spelar roll i detta fall? Missa planet kommer jag göra oavsettKlicka för att utvidga...
I teorin ja. Det är dock här det blir krångligt, TAP är skyldig att lösa din connection men de kommer inte röra biljetten, det måste sas göra. Att få TAP och SAS att prata med varandra är typ omöjligt och som kund sitter man med moment 22.



Det är dock väldigt tydligt i EU261/2004 att det är utförande flygbolag som bär ansvaret, och inget annat.
 
palmen skrev:Nej det är ingen tolkning, det står extremt tydligt i EU261/2004 att det är utförande flygbolag som är ansvarig. Det är inte det företag som som gjort bokningen som är skyldig att lösa inställda eller ändrade flyg.Klicka för att utvidga...


Oavsett, innan pandemin var det sällan eller aldrig problem att lösa detta.



Nu gömmer sig SAS bakom teknikaliteter och regler som används på ett sätt som de inte var tänkta.
 
Hachans skrev:Oavsett, innan pandemin var det sällan eller aldrig problem att lösa detta.Nu gömmer sig SAS bakom teknikaliteter och regler som används på ett sätt som de inte var tänkta.Klicka för att utvidga...
Fritt fram att tycka så. Men varför skulle de följa egna regler som är mindre fördelaktiga än vad EU förordningen kräver.



Hur menar du att sas skulle låsa upp awards hos andra flygbolag när det inte finns några tillgängliga? Eller ska sas köpa revenue platser när andra flygbolag ställer in eller ändrar tider?
 
palmen skrev:Fritt fram att tycka så. Men varför skulle de följa egna regler som är mindre fördelaktiga än vad EU förordningen kräver.Hur menar du att sas skulle låsa upp awards hos andra flygbolag när det inte finns några tillgängliga? Eller ska sas köpa revenue platser när andra flygbolag ställer in eller ändrar tider?Klicka för att utvidga...


Jag vet inte hur de gjorde innan. Jag vet bara att när någon award blev inställd var det aldrig problem att bli bokad på närmaste flyg. Jag åkte till Amsterdam och blev ombokad till KLM. Jag skulle resa via Frankfurt till Boston och SAS flyget blev inställt, så jag blev ombokad till LH hela vägen.



Det är det enda jag vet. Det är också därför jag blev förvånad när folk inte längre blev ombokade för jag hade den trevliga erfarenheten. Jag antar att det kanske fanns några förmånliga ombokningsavtal bolagen emellan eller nåt. Jag är inte insatt i teknikaliteterna utan i resenärsperspektivet.
 
Hachans skrev:Jag skulle resa via Frankfurt till Boston och SAS flyget blev inställt, så jag blev ombokad till LH hela vägen.Klicka för att utvidga...
Detta är helt irrelevant för frågeställningen då det i detta fall är en sas flight som blivit inställd och då är sas skyldiga att boka om.

I ditt Amsterdam fall framgår inte vilket bolag du skulle flyga med till Amsterdam, men om det var med SAS är det också irrelevant då SAS var operating carrier och därmed också skyldiga att boka om.



Det som diskuteras i denna tråd är när en bonusresa bokas med eurobonus får ett inställt/ändrat flyg med TAP. Då är det TAPs ansvar att lösa detta, inte SAS. Precis som i ditt fall där SAS var operating carrier och därmed skyldiga att utföra ombokning en. Vem man bokat genom är irrelevant för vems ansvar det är att lösa ombokning, det är alltid utförande flygbolag som har denna skyldighet.
 
palmen skrev:I teorin ja. Det är fick här det blir krångligt, TAP är skyldig att lösa din connection men de kommer inte röra biljetten, det måste sas göra. Att få TAP och SAS att prata med varandra är typ omöjligt och som kund sitter man med moment 22.Klicka för att utvidga...
Mästerlig sammanfattning av problematiken med awards där utställande flygbolag (i detta fallet SAS) inte är operating carrier. En award blir ju då som när man köper en flygbiljett via resebyrå.
 
palmen skrev:I teorin ja. Det är dock här det blir krångligt, TAP är skyldig att lösa din connection men de kommer inte röra biljetten, det måste sas göra. Att få TAP och SAS att prata med varandra är typ omöjligt och som kund sitter man med moment 22.Det är dock väldigt tydligt i EU261/2004 att det är utförande flygbolag som bär ansvaret, och inget annat.Klicka för att utvidga...
Har nu pratat med SAS igen och SAS har pratat med TAP. TAP förstår ingenting hur detta kan ha skett och där fick dom inte mer information än detta.

SAS säger att vi kan åka på våra biljetter som vanligt men att TAP får lösa resan från LIS - ARN med risk för övernattning.



Ska se om jag kan lösa en alternativ route från LIS - BRU - BMA med övernattning i BRU.



Eller ska jag själv ringa TAP och se om jag kan göra något?
 
Det där från SAS kundservice skulle jag aldrig lita på och TAP's motsvarande är tyvärr sämst i klassen.

Skulle 100% kolla på andra alternativ.


Robe12 skrev:Har nu pratat med SAS igen och SAS har pratat med TAP. TAP förstår ingenting hur detta kan ha skett och där fick dom inte mer information än detta.SAS säger att vi kan åka på våra biljetter som vanligt men att TAP får lösa resan från LIS - ARN med risk för övernattning.Ska se om jag kan lösa en alternativ route från LIS - BRU - BMA med övernattning i BRU.Eller ska jag själv ringa TAP och se om jag kan göra något?Klicka för att utvidga...
 
jerixon skrev:Det där från SAS kundservice skulle jag aldrig lita på och TAP's motsvarande är tyvärr sämst i klassen.Skulle 100% kolla på andra alternativ.Klicka för att utvidga...
Har kikat på andra alternativ men inte hittat något från den 29 april tyvärr..




Johannes Winberg skrev:Jag skulle bara åkt.. om jag inte hade barnen med migKlicka för att utvidga...
Det är precis det vi tänker göra! Bra eller dåligt, allt löser sig tänker jag.
 
Lite update gällande resan!



Gick in på SAS-appen och förvånad ser jag att det har lagts till ett nytt ben. LIS - ARN men på måndag morgon.



Har dock inte fått någon notis eller något gällande detta. Så får bli en övernattning i Lissabon som jag redan hade förväntat mig.



Skönt att slippa bråka med TAP kundservice när man har landat där allt kunnat hända.



Försökte dock lägga till platser men verkar inte som att jag kan göra det i SAS-appen eller TAPs Egna app. Någon som vet hur jag kan gå tillväga där?
 
Robe12 skrev:Lite update gällande resan!Gick in på SAS-appen och förvånad ser jag att det har lagts till ett nytt ben. LIS - ARN men på måndag morgon.Har dock inte fått någon notis eller något gällande detta. Så får bli en övernattning i Lissabon som jag redan hade förväntat mig.Skönt att slippa bråka med TAP kundservice när man har landat där allt kunnat hända.Försökte dock lägga till platser men verkar inte som att jag kan göra det i SAS-appen eller TAPs Egna app. Någon som vet hur jag kan gå tillväga där?Klicka för att utvidga...


Har du inte fått ny biljett på mailen är du nog inte biljetterad än och kan därför inte boka. Hade samma problem vid ombokning vid brusten anslutning för någon månad sen.
 
Hachans skrev:Har du inte fått ny biljett på mailen är du nog inte biljetterad än och kan därför inte boka. Hade samma problem vid ombokning vid brusten anslutning för någon månad sen.Klicka för att utvidga...
Tack för information! Får kanske kolla med SAS/TAP om jag inte får något Mail
 
Back
Top