Senaste nytt

Olaglig strejk på Kastrup?

Det var også en del af udspillet fra SAS, at der skulle være ændringer for nyansatte.
Inom 6 månader måste Danmark ha ett val (dvs senast 14sep om jag förstått det rätt) det skall bli intressant om något parti ger sig in i debatten gällande detta....Socialdemokraterna verkar inte ligga så bra till i opinionsundersökningarna...
DF som verkar få över 25% har en CC som kandiderar och verkar komma högt upp....

Inom 6 månader måste Danmark ha ett val (dvs senast 14sep om jag förstått det rätt) det skall bli intressant om något parti ger sig in i debatten gällande detta....Socialdemokraterna verkar inte ligga så bra till i opinionsundersökningarna...
DF som verkar få över 25% har en CC som kandiderar och verkar komma högt upp....

Ja, valget skal afholdes senest 15. september. Lige nu står den borgerlige blok til at få omkring 55% af stemmerne mens den røde blok får omkring 45%. Så det tegner til en borgerlig regering ved næste valg. Socialdemokraterne ligger i meningsmålingerne til at få omkring 22% af stemmerne mens DF får omkring 21% (og sikkert lidt mere).

Jeg vil ikke begive mig nærmere ind i dette, men det er ganske tydeligt at der har været "beskidt spil" fra begge sider.

For mig at se er det en rigtigt trist sag, der er kun tabere og de største tabere bliver SAS som helhed og kunderne.

@Ricci har nogle gode pointer - Det er uhensigtsmæssigt at ansætte nyt personale til SAS og så flytte personale med relativ høj anciennitet til Cimber. Ligeså er det trist at enkelte, på "klassisk fagforeningsmanér", skaber unødvendige problemer ved at opføre sig dårligt overfor kollegaer som gerne vil arbejde.

Jeg håber at @Traveller mfl. kommer afsted :)

Nu sitter jag här i loungen tillsammans med @rockpete som har kvar sin biljett till Shanghai på Sk997 och jag är ombokad. Jag har fått CPH-FRA-HKG-PVG och är framme måndag kväll. Dock en bra lösning då jag ändå skulle till HongKong på måndag så det blir två flugor på smällen. Då det gäller Sk997 säger SAS i loungen att nu då strejken är över har ändå många Cabin Crew sjukskrivit sig.

Gott är dock att det ju visar sig att det besked jag fick tidigare av dom i fackmötet visade sig fel. SAS har alltså krupit till korset tidigare i dessa diskussion och aktioner mot företaget SAS som inte ville ge dom anställda kollektivavtal.

Är det inte dags att flytta main hub till arn?
Jag tror SAS redan är på G......intressanta är att ingen svensk personal (ARN) flyger långt.......det verkar som det är billigt att betala extra traktamente och hotell i ARN till OSL personer.

Men......kan SAS ARN få in pax som vill betala för att åka via ARN?
SAS täljer "guld" pga att man kan få danskar att acceptera att betala 4-12 tusen mer för en C-biljett bara för att åka direkt.

Jag tror SAS redan är på G......intressanta är att ingen svensk personal (ARN) flyger långt.......det verkar som det är billigt att betala extra traktamente och hotell i ARN till OSL personer.

SAS täljer "guld" pga att man kan få danskar att acceptera att betala 4-12 tusen mer för en C-biljett bara för att åka direkt.

Utan att egentligen ha koll på det så tror jag faktiskt att det är fler svenskar och norrmän som tvingas via CPH än vad det är danskar på flighterna. Jag själv gillar dock att flyga via nånstans såklart :D

Er det stadig "Gardin-sagen" der påvirker hvilket personale der flyver hvor?

Ja det må give gode penge til SAS at en billet fra København i flere tilfælde koster mere i danske kroner end hvad en tilsvarende fra Arlanda koster i svenske kroner. Specielt også nu hvor den svenske krone er omkring 20% under den danske.

Toppen