Senaste nytt

Ok boka flyg via Booking.com?

Alex H

Medlem
Letar efter biljetter för två vuxna och ett barn med endast en mellanlandning:
  • Göteborg – Ho Chi Minh
  • Bangkok – Göteborg
Jag har lärt mig här att det är bäst att boka direkt med flygbolagen. Men det klart bästa priset jag hittat (107k) är via Booking.com, dock med fyra olika flygbolag. Det är cirka 70k billigare än att boka direkt med Turkish Airlines.

Är det en stor risk att boka via Booking.com, eller är det okej i detta fall?

Jag har aldrig flugit med Vietnam Airlines. Hur är deras business class? Jag är inte så kräsen, det viktigaste för mig är att sätena går att fälla helt så att jag kan sova gott under hela resan. Tackar på förhand

Skärmavbild 2025-02-16 kl. 20.13.00.png

Är det en stor risk att boka via Booking.com, eller är det okej i detta fall?
Risken för problem vid bokning via OTA är väl varken större eller mindre än vanligt. Jag har bokat flyg via booking.com själv när det var signifikant billigare (än att boka direkt med China Eastern, i mitt fall).

Då tyckte jag att booking erbjöd ett prisvärt alternativ för att kunna ändra datum. Bra om man bokar långt innan (vilket jag gjorde då).

I detta specifika fall kan bara du själv avgöra själv om det är värt besparingen. Men du behöver vara inställd på att du kan behöva snacka med booking om det blir strul under/innan resan.

Hur lätt är det att få tag på någon på booking då? Vet ej. Har ej testat.

Som Level 3 har man ju telefonsupport som förmån men kanske det bara gäller hotellbokningar och inte flyg?

Har du kollat på Singapore Airlines?

Ser ut att finnas riktigt bra tider för runt 120kkr värt det enligt mig.

Sen skulle du nog kunna spara mycket om du istället bokar ToR SGN och tar ett flyg tillbaka dit på vägen hem men med separata biljetter krävs marginal och då är det ju inte säkert att det är värt det.

Har du kollat på Singapore Airlines?

Ser ut att finnas riktigt bra tider för runt 120kkr värt det enligt mig.

Sen skulle du nog kunna spara mycket om du istället bokar ToR SGN och tar ett flyg tillbaka dit på vägen hem men med separata biljetter krävs marginal och då är det ju inte säkert att det är värt det.
Tack för tipset. Kollade nyss Singapore Airlines, inte bara dyrare utan även med två mellanlandningar

Undrar hur Booking pusslat ihop den där resan? Matrix hittar inte något liknande även om jag anger respektive flight. De hittar en kombination med enbart Turkish för 120k (antar att barnet är mellan 2-11 år) samt en med Thai+Lufthansa på hemresan för det trevliga priset av 210k.

Så mycket verkar inte gå att spara på attåka tur och retur till Vietnam: billigaste jag hittade GOT-SGN-GOT var 96k och då tillkommer resan BKK-SGN på hemresan (på separat biljett). China Eastern erbjuder (enligt Matrix) resan för cirka 100k men då med två stopp.

Om barnet är infant utan säte får jag ner priset en del men två mellanlandningar kvarstår.

Undrar hur Booking pusslat ihop den där resan? Matrix hittar inte något liknande även om jag anger respektive flight. De hittar en kombination med enbart Turkish för 120k (antar att barnet är mellan 2-11 år) samt en med Thai+Lufthansa på hemresan för det trevliga priset av 210k.

Så mycket verkar inte gå att spara på attåka tur och retur till Vietnam: billigaste jag hittade GOT-SGN-GOT var 96k och då tillkommer resan BKK-SGN på hemresan (på separat biljett). China Eastern erbjuder (enligt Matrix) resan för cirka 100k men då med två stopp.

Om barnet är infant utan säte får jag ner priset en del men två mellanlandningar kvarstår.
Tack för tipsen. Förutom priset så är det viktigaste för oss en mellanlandning. Barnet är 7 år

För tio dagar sen hittade jag samma resa med perfekta restider (en mellanlandning) på Turkish för 110k, idag 190k :mad:

Skärmavbild 2025-02-16 kl. 21.29.48.png

Jag kollade först via Skyscanner och sen till Booking

Skärmavbild 2025-02-16 kl. 20.02.31.png

Jag tänker att med tanke på att du i dina tidigare trådar behövt rätt mycket hjälp med frågor som kanske bäst avhandlas direkt av flygbolaget, tex vilka ingredienser det är i specialmaten och liknande så kanske det ändå är bäst att boka direkt med flygbolaget. Alternativt en fullservice resebyrå. Fördelen är att du kan ringa till dem med alla frågor. Jag tror inte Booking är särskilt intresserad av att hjälpa dig med sånt.

Tack för tipset. Kollade nyss Singapore Airlines, inte bara dyrare utan även med två mellanlandningar
Jag menade att det enligt mig är värt den mellanskillnaden för att få genomgående biljett med ett riktigt bra flygbolag. Sen tycker jag personligen inte att ett byte på CPH räknas, vill man slippa det kan man ju alltid ta tåget från Göteborg.

Edit: Du kan ju också kolla på thai från CPH, ett byte till SGN och direkt på hemresan från BKK.

Last edited:
Jag tänker att med tanke på att du i dina tidigare trådar behövt rätt mycket hjälp med frågor som kanske bäst avhandlas direkt av flygbolaget, tex vilka ingredienser det är i specialmaten och liknande så kanske det ändå är bäst att boka direkt med flygbolaget. Alternativt en fullservice resebyrå. Fördelen är att du kan ringa till dem med alla frågor. Jag tror inte Booking är särskilt intresserad av att hjälpa dig med sånt.
Jag tycker du har fel här. Syftet med forumet är ju att kunna ställa frågor och lära sig mer, även om vissa frågor kan verka grundläggande. Jag måste ju fråga för att lära mig, så att jag i framtiden slipper ställa "dumma" frågor.

Att fråga om specialmat och andra detaljer är en del av att resa, och jag vill ha så mycket information som möjligt innan jag bokar – det betyder inte att jag inte klarar av att boka själv. Just därför är det bra att diskutera med andra resenärer som har erfarenhet av olika bokningsalternativ.

Jag uppskattar tips och råd, men forumet borde väl vara till för alla, oavsett kunskapsnivå?

Toppen