Senaste nytt

Ok boka flyg via Booking.com?

Jag har bokat ett flertal flygbiljetter via Booking.com och det är en av de bättre billighetsresebyråerna. De accepterar AMEX i SEK och de svarar alltid snabbt i appen, men det kanske beror på att jag har Genius-nivå 3. Jag behövde avboka ett icke-avbokningsbart flyg och det var inga konstigheter att få tillbaka skatterna och de tog ingen avgift för detta.
 
Jag har bokat ett flertal flygbiljetter via Booking.com och det är en av de bättre billighetsresebyråerna. De accepterar AMEX i SEK och de svarar alltid snabbt i appen, men det kanske beror på att jag har Genius-nivå 3. Jag behövde avboka ett icke-avbokningsbart flyg och det var inga konstigheter att få tillbaka skatterna och de tog ingen avgift för detta.
Gött att höra! Detta har varit mina förhoppningar när jag bokat flyg genom booking.
 
Last edited:
Jag tycker du har fel här. Syftet med forumet är ju att kunna ställa frågor och lära sig mer, även om vissa frågor kan verka grundläggande. Jag måste ju fråga för att lära mig, så att jag i framtiden slipper ställa "dumma" frågor.

Att fråga om specialmat och andra detaljer är en del av att resa, och jag vill ha så mycket information som möjligt innan jag bokar – det betyder inte att jag inte klarar av att boka själv. Just därför är det bra att diskutera med andra resenärer som har erfarenhet av olika bokningsalternativ.

Jag uppskattar tips och råd, men forumet borde väl vara till för alla, oavsett kunskapsnivå?

Absolut, och du kan alltid fråga. Vi har alla varit nybörjare någon gång så jag förstår att det finns frågor och tveksamheter.

Men - i all välmening - det finns en risk att du tröttar ut folk och ingen riktigt orkar svara när du startar 26 trådar med frågor som i nästan alla fall besvarats i andra trådar många gånger tidigare. Och du kommer garanterat få snabbare svar om du har en direktkontakt med de du bokat hos. Jag fattar att du värdesätter personlig kontakt, det gör jag också, men ett är inte en privat kundtjänst. Och just booking och andra resebyråers fördelar och nackdelar finns livligt diskuterade i bland annat nålade trådar.

Med det sagt så frågade du efter info om booking vilket jag gav min input på. Jag tror inte booking uppfyller dina krav. Och framförallt inte om du även denna gång behöver specialmat etc på resan.
 
Absolut, och du kan alltid fråga. Vi har alla varit nybörjare någon gång så jag förstår att det finns frågor och tveksamheter.

Men - i all välmening - det finns en risk att du tröttar ut folk och ingen riktigt orkar svara när du startar 26 trådar med frågor som i nästan alla fall besvarats i andra trådar många gånger tidigare. Och du kommer garanterat få snabbare svar om du har en direktkontakt med de du bokat hos. Jag fattar att du värdesätter personlig kontakt, det gör jag också, men ett är inte en privat kundtjänst. Och just booking och andra resebyråers fördelar och nackdelar finns livligt diskuterade i bland annat nålade trådar.

Med det sagt så frågade du efter info om booking vilket jag gav min input på. Jag tror inte booking uppfyller dina krav. Och framförallt inte om du även denna gång behöver specialmat etc på resan.
Tack för ditt svar, jag förstår din poäng. Jag försöker bara lära mig mer för att göra bättre val framöver, och ibland är det svårt att hitta exakt den information jag söker i äldre trådar.

Jag vet att forumet inte är en privat kundtjänst, men jag trodde att det var just sådana här diskussioner forumet var till för – att få råd från erfarna resenärer. Jag uppskattar att du tar dig tid att svara, och jag försöker vara så tydlig som möjligt med mina frågor så att det blir lättare att ge relevanta svar.

Förra resan frågade jag här om specialmat, och många av er hade rätt. Trots att Singapore Airlines var toppklass för de övriga i sällskapet när det gäller lounge, service och flygstolar, var det nog den sämsta business-upplevelsen jag haft. Jag beställde nöt- och äggfri mat till barnet samt diabetesmat till mig. Men de serverade barnet bröd, desserter och godis utan att veta om de innehöll ägg, och min diabetesmat var både dålig och hade lika mycket kolhydrater som de vanliga rätterna.

Nu har jag lärt mig att vi får ta med maten till barnet och att jag beställer från menyn och plockar bort kolhydraterna själv. Att jag en gång ställt frågor om specialmat betyder inte att jag behöver fråga om det varje gång jag flyger – jag har ju lärt mig.

Jag uppskattar råden och ska försöka söka mer i gamla trådar innan jag frågar, men samtidigt hoppas jag att forumet kan vara en plats där även nybörjare kan lära sig utan att känna att de "tröttar ut" folk.

Visa senaste bilder.jpeg
 
Tack för ditt svar, jag förstår din poäng. Jag försöker bara lära mig mer för att göra bättre val framöver, och ibland är det svårt att hitta exakt den information jag söker i äldre trådar.

Jag vet att forumet inte är en privat kundtjänst, men jag trodde att det var just sådana här diskussioner forumet var till för – att få råd från erfarna resenärer. Jag uppskattar att du tar dig tid att svara, och jag försöker vara så tydlig som möjligt med mina frågor så att det blir lättare att ge relevanta svar.

Förra resan frågade jag här om specialmat, och många av er hade rätt. Trots att Singapore Airlines var toppklass för de övriga i sällskapet när det gäller lounge, service och flygstolar, var det nog den sämsta business-upplevelsen jag haft. Jag beställde nöt- och äggfri mat till barnet samt diabetesmat till mig. Men de serverade barnet bröd, desserter och godis utan att veta om de innehöll ägg, och min diabetesmat var både dålig och hade lika mycket kolhydrater som de vanliga rätterna.

Nu har jag lärt mig att vi får ta med maten till barnet och att jag beställer från menyn och plockar bort kolhydraterna själv. Att jag en gång ställt frågor om specialmat betyder inte att jag behöver fråga om det varje gång jag flyger – jag har ju lärt mig.

Jag uppskattar råden och ska försöka söka mer i gamla trådar innan jag frågar, men samtidigt hoppas jag att forumet kan vara en plats där även nybörjare kan lära sig utan att känna att de "tröttar ut" folk.

Visa bifogad bild 162705
Var det iofs inte precis den infon du fick innan du flög... :) ;)
 
Var det iofs inte precis den infon du fick innan du flög... :) ;)
Jag frågade specifikt om allergenmat till barnet och tolkade svaren som att man inte skulle räkna med att flygbolagen skulle fixa det, vilket jag nu tycker att många av er hade rätt i. En person gav mig rådet att ta med egen mat, vilket jag borde ha lyssnat på.

Förstår inte riktigt vad du menar med att jag inte fick den informationen?
 
Jag frågade specifikt om allergenmat till barnet och tolkade svaren som att man inte skulle räkna med att flygbolagen skulle fixa det, vilket jag nu tycker att många av er hade rätt i. En person gav mig rådet att ta med egen mat, vilket jag borde ha lyssnat på.

Förstår inte riktigt vad du menar med att jag inte fick den informationen?
Menade, skämtsamt, att du fick infon av forumet i förväg men bortsåg ifrån den och att det blev precis som personer på forumet hade sagt.
 
Toppen