Senaste nytt

[OFFICIELLT] Eurobonus-status i Skyteam när SAS går med!

Ingen skillnad mot när SAS var med i *A. Bagage ingick inte då heller i Go Light för EBG etc. Lufthansa hade samma undantag. Skillnaden nu är att Skyteams två stora Europa-bolag AFKLM låter Skyteam Elit mfl checka in bagage gratis även på de billigaste Light-biljetterna. I konkurrensen förlorar SAS på detta, vilket borde fått dem att ändra sig.

• Gilla
Reactions: pep
Jag tror inte att det handlar om att deras kunder betalar för baggage i högre grad än andras. Det handlar helt enkelt om att de är fler. Sas har flera magnituder fler ebg/ebd än de har andra elites på sina flyg. Till största delen pga var de faktiskt flyger, men också på hur enkelt det är ett få ebg. Hur många ebg+ vs övriga skyteam Elite tror du det är på en typisk ARN-got tex?

Men KL/AF ger ju extra bagage till sina egna elites. Platinum får till och med två extra väskor. Delta och AM ger också extra bagage på light fares till sina egna elites vad jag vet. Övriga bolag i Kina etc har jag inte koll på.

Men frågan är varför SAS då inte tycker det är värt det. Eftersom andra bolag är mer generösa så kan man nog utgå från att det inte är någon större kostnad. För då hade det nog varit mer restriktivt. Så jag lutar mer åt att det handlar om utebliven inkomst.

För att SAS är girig och har varit mer desperat efter pengar än AirFrance-KLM?

Av olika anledningar AF-KL-eliterna är mer geografiskt spridda än SAS-eliterna. Så på något sätt måste AF-KL vara mer konkurrenskraftig för att behålla AF-KL-eliterna på hamsterhjulet än vad SAS måste vara för att behålla de flesta SAS-eliterna.

För att SAS är girig och har varit mer desperat efter pengar än AirFrance-KLM?

Av olika anledningar AF-KL-eliterna är mer geografiskt spridda än SAS-eliterna. Så på något sätt måste AF-KL vara mer konkurrenskraftig för att behålla AF-KL-eliterna på hamsterhjulet än vad SAS måste vara för att behålla de flesta SAS-eliterna.

Nja, den stora koncentrationen av FB elites är ändå Nederländerna och Frankrike.

Eller för att sas största konkurrenter är/var Norwegian och Ryanair och då försöker man vara bättre (mindre dåliga) än dessa.

AF/KLM har helt andra konkurrenter de behöver matcha med för att vara bättre.

Möjligen försöker man komma undan med att göra samma saker som Norwegian och Ryan för det funkar för dem.

Men både AF och KLM var ju rejält med konkurrens från lågprisflyget också. De har ju till och med ett eget lågprisbolag.

USA:s konkursspel och ha en supersvag SEK och vag DKK har nite hjälpt SAS tillräckligt?
Menade mer att SAS har tre hubbar som tillsammans har ett mindre upptagningsområde än Schiphol. Men nu verkar det bli ändring på det med CPH som ”riktig” hub. Sedan är det generellt en högre lönenivå.

Men både AF och KLM var ju rejält med konkurrens från lågprisflyget också. De har ju till och med ett eget lågprisbolag
Där sätter du fingret på en stor skillnad. AF/KLM har ett lågprisbolag som "tar hand om" de resenärerna. Där går du som af elite inte minsta lilla förmån, inget baggage, ingen lounge, etc.

SAS har valt att baka in lågprisbolaget i huvud bolaget (vem minns det mindre lyckade snowflake?). Och kallar det för go light. Sedan blir det lite mitt emellan eftersom det finns på samtliga linjer och inte som afklm bara på vissa. Men principen gäller, och gör att det inte rimligt går att jämföra rakt av.

USA:s konkursspel och ha en supersvag SEK och vag DKK har nite hjälpt SAS tillräckligt?
DKK är väl knuten mot EUR som väl är afklms basvaluta?

SEK har onekligen blivit betydligt billigare vilket torde dra ner kostnaden för svenska personalen. Men även intäkterna från svenska kunder går ner. Och priset på bränsle går upp. Överlag skulle what tro sas snarast har förlorat en hel del på den svaga kronan.

Toppen