Senaste nytt

Obligatoriskt munskydd på SAS flygningar från 18 maj 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

Senator

Moderator
Jeg ved, at Qatar Airways tillader for rejsende i business class, at man ikke bærer ansigtsmaske når man sidder på sin plads. Det giver fin mening syntes jeg, da der er god afstand til andre rejsende. Tilsvarende mener jeg nok også at det er noget mere behageligt at sove på turen hvis man ikke skal have ansigtsmaske på.

Tack, jag hade ju hoppats att man kunde slippa det eftersom man sitter väsentligt glesare. Personligen tveksam till att utsätta mig för detta, får hålla ett öga här och se när det släpper.

Jeg har det på præcist samme måde. Modellen med maske ved boarding/de-boarding og når man bevæger sig i kabinen - men kan tage den af når man er seatet syntes jeg virker som et fornuftigt alternativ i business class.

Om ni vill åka mot USA så kommer ni nog behöva leva med detta ett tag till:
Federal officials weigh extending mask mandate for mass transportation - CNNPolitics

"flight attendants are urging an extension through September"
Flight attendants ask for mask mandate on planes to be extended | TheHill
 
Om ni vill åka mot USA så kommer ni nog behöva leva med detta ett tag till:
Federal officials weigh extending mask mandate for mass transportation - CNNPolitics

"flight attendants are urging an extension through September"
Flight attendants ask for mask mandate on planes to be extended | TheHill

Inte roligt att läsa, men kanske kan det anses annorlunda när man sitter glesare, som nämnts har ju andra tagit en mer rimlig position, vi får se helt enkelt.
 

STO-ARN

Medlem
Tack, jag hade ju hoppats att man kunde slippa det eftersom man sitter väsentligt glesare. Personligen tveksam till att utsätta mig för detta, får hålla ett öga här och se när det släpper.
På flygningar till t.ex. USA så finns ingen lättnad på "Munskyddskrav, bara för man flyger lite glesare i Business Class". Samma munskyddsregler gäller oavsett sittplats ombord. Tvärtom förtydligar många amerikanska flygbolag, att man för att få ta av munskydd, oavsett säte ombord, "aktiv ska äta eller dricka". Det räcker alltså inte att låtsas klunka ur en flaska eller glas, under en längre stund. Dock erfarenhetsmässigt när det släcks ner för att man ska kunna se film, alt sova, så är kontrollen ej hundra procent. Men kabinbesättning kan ibland säga till, när man precis lagt ifrån sig glas eller flaska och ej hunnit få på munskydd...
 

sembl

Medlem
På flighten JFK MIA igår så var det väldigt noga med mask. Personalen hanterade det med bravur och informerade att det är ok att dra ner masken att dricka något eller äta men måste upp igen ASAP. Många föräldrar som slet med sina barn att behålla masken på vilket är konstigt efter ett år med mask.

Men jädra massa upp och ner när jag drack min cola zero. Samma när jag åt min smörgås i business. Man tar en tugga, mask på och tuggar klart. Mask ner, ny tugga. Fördelen är att maten och dricka räcker längre.
 

JohnR

Medlem
Så har då även jag gjort flygdebut efter Covid-19:s inträffande och förstår precis vad Tegnell menade om problemen med munskydd. Såg mig omkring: I terminalerna bär inte alla det. I gaten sitter det på hakan hos en del. Ombord gjorde jag en stilstudie: En hade det lika ofta på som av. Han satt dessutom på säte A och ropade över gången till sin kompis på säte F. Kompisen lät munskyddet glida ner på hakskägget när han svarade. Den som satt på C och "översköljdes" av A-mannens rop (och ev utdunstningar) hade munnen täckt men näsan oskyddad hela tiden. Resan blev ett illustrativt exempel på hur olika vi förhåller oss till användningen av munskydd och hur vi kanske känner oss säkrare trots bristfällig disciplin vid bruket av dessa.

Jag gjorde också min första flygning i veckan, med Delta. Jag känner inte all igen din beskrivning. Väldigt strikt användning av munskydd som även sattes tillbaka efter varje klunk/tugga...

Jag undrar om det snarare inte är Tegnell själv som skapat en självuppfyllande profetia genom att problematisera munskydden...
 

Thornado

Medlem
Men jädra massa upp och ner när jag drack min cola zero. Samma när jag åt min smörgås i business. Man tar en tugga, mask på och tuggar klart. Mask ner, ny tugga.

Det har ju länge sagts (när det gäller munskyddsanvändande generellt, inte specifikt för flygmiljö) att man ska undvika att hålla på och pilla alltför mycket med sitt munskydd, så det vore onekligen intressant att göra en studie kring vad som verkligen är bättre av ovanstående scenario eller "ta av munskyddet, ät och drick klart (utan att för den delen göra en @Berglund och dra ut på processen hela flighten), sätt på munskyddet".
 

chazzie

Medlem
Är det inte lämpligare att kräva munskydd så länge fara för stor smittspridning finns än att sätta vissa datum/månader? Ser vi att spridningen stannar av så finns det väl ingen anledning att fortsätta med mask osv? På samma sätt så om vi ser att det är en stor smittspridning så är det lämpligt att ha kvar kravet?
 

M.K

Medlem
24AEEBAF-8D3A-4F24-819B-278325D4C0BA.jpeg


Jag gissar att många av er gläds över denna nyhet. Det är dock fortsatt krav på munskydd på bl a alla norska flygplatser och säkert på flygningar till andra regioner än Skandinavien.

En efterlängtad normaliseringsprocess detta!
 
Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen