Senaste nytt

Obehag vid flygning

Får ingen öronproblem vid landning eller Takeoff?
Hör mkt folk som klagar på det men kanske inte är vanligt hos gruppen som frekventerar?

Hör mkt folk som klagar på det men kanske inte är vanligt hos gruppen som frekventerar?
Öronproblem fås sällan när planet stiger, däremot kan det smärta vid diversion om du har trånga hörselgångar (läs: barn) eller öroninflammation. Gapar man stort så öppnar hörselgångarna upp, vilket barn har förstått och gör. Lufthansa ® Germany - Ear aches
Lufthansa ® Germany - Flying with baby
Lufthansa ® Germany - Flying with small children

Svullna fötter råkar jag ut för ibland, i synnerhet på längre flygningar oavsett om jag flyger i Economy eller Business. Annars brukar jag inte uppleva några större obehag vid flygningar. Men det återstår nog att se hur jag mår efter att ha flugit 36 timmar i sträck.

Stödstrumpor ett måste, ni skall vara glada som inte ska klämma in er i stödstrumpbyxor!!! Tar en kvart ungefär att få på men vid långflygning är det toppen. Om man blir väldigt torr i näsa kan det åtgärdas med förberedda topps som doppats i fet kräm/vaselin, bara att föra in i näsborren och lindrar skönt.
Magen blir oftast brummig och gillar inte långflygning.

Saltvattenspray till näsan på alla längre flygningar. En sprayning i timmen. Otrivin Comp i nödfall.

Mjuk handcreme några gånger under en långflygning.

Torra strumpor att byta till efter avgång.

Öronproblem fås sällan när planet stiger, däremot kan det smärta vid diversion om du har trånga hörselgångar (läs: barn) eller öroninflammation. Gapar man stort så öppnar hörselgångarna upp, vilket barn har förstått och gör. Lufthansa ® Germany - Ear aches
Lufthansa ® Germany - Flying with baby
Lufthansa ® Germany - Flying with small children

Ffa viktigt med tryckutjämningen (vilket du ex får vid rejäl gapning). Påverkar inte hörselgångarna något nämnvärt dock trycket i mellanörat som gör det mindre smärtsamt. Har träffat en del patienter med dessa problem ska hänvisa till dina länkar Nemo så får de läsa lite själva. Tack!

Last edited:

Jag brukar endast få det om jag är sjuk/förkyld. I normala fall har jag inga tryckutjämningsproblem eller liknande - men de gamla tricken med att blåsa, tugga etc. fungerar ju hjälpligt. Jag har varit med om 'lock' som suttit i flera dagar, men det hör inte till vanligheterna!

Jag brukar använda metoden champagne-GT-mat-dessert-film/jobb-sova, och upplever sällan några problem :)

Jag brukar använda metoden champagne-GT-mat-dessert-film/jobb-sova, och upplever sällan några problem :)

Man borde göra en vetenskaplig studie på det där. Folk randomiseras till GT eller inte GT och så får man se nöjdhet/mindre fysiska krämpor hehe

Det värsta tycker jag är att man känner sig ofräsch efter en långflygning. Ombyte innan eller efter löser det

Toppen