Senaste nytt

Oartigt med infant i business?

Jag hade skrivit ett långt svar här men det gick inte att skicka provar igen lite mer kortfattat.

Kan vi inte istället för att stå i varsitt dike och tycka antingen att flygplan är en naturlig del av förskolan och borde se ut därefter eller att alla under 18 borde bannlysas. Det är ingen tävling kring vem det är mest synd om.

Kan vi istället enas om att barn kan vara skitirriterande på flygplan. Precis som punkband etc. oljud stör, liksom barn som rycker i hörlurar, kryper under andras stolar etc.

Så vad kan vi göra åt det för att få en bättre flygresa för samtliga inblandade? Tyst avdelning? Familjeplatser med lekplats i cargo? Åldersgräns på vissa flyg och andra familjeanpassade i större utsträckning?

Segregering är ju så himla tabubelagt i Sverige, även ifall det inte ens behöver vara något dåligt @Hachans. När det där cafét i Stockholm för några år sedan """"""""förbjöd""""""""""" barn i deras faciliteter blev det ramaskri. Förmodligen en FENOMENAL affärsidé att exkludera vissa människor/beteenden (vilket det faktiskt är kopplat till), men det är verkligen inte socialt accepterat i Sverige. Tyvärr.

Segregering är ju så himla tabubelagt i Sverige, även ifall det inte ens behöver vara något dåligt @Hachans. När det där cafét i Stockholm för några år sedan """"""""förbjöd""""""""""" barn i deras faciliteter blev det ramaskri. Förmodligen en FENOMENAL affärsidé att exkludera vissa människor/beteenden (vilket det faktiskt är kopplat till), men det är verkligen inte socialt accepterat i Sverige. Tyvärr.
Tar inte ställning för eller emot barnfria caféer, men i Sverige är det inte bara inte socialt accepterat, vi har ju ålder som grund i diskrimineringslagstiftningen också. Skulle någon dragit det till DO hade denne kanske kunnat få sig en slant.

Det sker mycket mer begränsningar och inskränkningar än man tänker på. Vuxna får inte komma på sagostunder för barn. Folk som inte kan hålla tyst får inte sitta i tyst kupé på tåget. Glutenallergiker kan inte äta vetebröd. Ungdomar får inte bo på äldreboende. Bilister får inte köra i bussfilen. Du får inte prata telefon i loungens viloavdelnig, inte sitta i första klass när du har en andra klassbiljett osv osv.

Så länge du inte bryter mot någon av diskrimineringsgrunderna så är det helt okej att göra hur du vill för att främja din affärsmodell. Att erbjuda en tyst avdelning. En sektion främst avsedd för familjer etc är inte diskriminering. Men du kan naturligtvis inte sitta någonstans där du inte har möjlighet att uppfylla kraven, tex att vara tyst.

Resebyråer har sedan länge haft barnfria hotell. Barnförbud på caféer i Stockholm blev det ett liv om, men inget när de började förbjuda barnvagnar istället. Vilket var listigt eftersom barn som är stora nog att inte sitta i vagn även går att utkräva ett beteende av.

Jag tycker det är brist på kreativt tänkande, och ett väldigt hävdande av rättigheter vs skyldigheter och allmän hänsyn.

Hej,

Filar på tur till Cape i C med infant (18M vid det laget så kommer gå. Är generellt lugn - nu när barnet är 8)

Är man ett as om man åker C? Förstör folks nattsömn etc? Kollade runt lite här, känns som folk åker lite då och då med barn till tex USA.

För att återgå till diskussionen; nej du behöver tycka att du är ett as. Kör hårt, men gör ditt yttersta för att inte störa andra passagerare. Precis som man väl alltid gör när man flyger, oavsett om man har barn med sig eller inte.

Jag har inga problem med en longhaul i Business, Plus eller Eko där det inte är lugnt precis hela tiden. Bara i med propparna, eller på med lurar och film. Vad jag däremot inte fixar är föräldrar som låter barnen göra hur de vill samtidigt som de själva tittar på film och äter löjrom.

Är det så att vi som oftast flyger premiumkabin har större rätt än de i ekonomi att ha en helt tyst kabin? Inte enligt mitt sätt att se det. Istället är det enligt mig precis som flera skribenter tagit upp, nämligen så att om du reser med litet barn så har du ett ansvar att göra ditt bästa för att flighten ska gå smidigt. Oavsett kabinklass.

För mig är det en självklarhet att resenärer ska kunna välja hur man vill flyga, det ska inte medresenärernas åsikt styra.

Toppen