Senaste nytt

Nytt resemönster - Vilket program ska jag satsa på?

ptotheg

Medlem
Trevligt med en kampanj! Jobbar för ett globalt företag, dock ej Salesforce

Lutar åt att jag satsar på Choice i Sverige men försöker behålla BW (detta år mycket enkelt att på nytt nå Diamond Select) tycker dom har helt OK trevliga hotell i sydeuropa och voucher på 150kr (spenderas i baren) per stay och typ alltid ok frukost som igår :)

Släpper Radisson.
 

TP12

Medlem
Trevligt med en kampanj! Jobbar för ett globalt företag, dock ej Salesforce

Lutar åt att jag satsar på Choice i Sverige men försöker behålla BW (detta år mycket enkelt att på nytt nå Diamond Select) tycker dom har helt OK trevliga hotell i sydeuropa och voucher på 150kr (spenderas i baren) per stay och typ alltid ok frukost som igår :)

Släpper Radisson.

Salesforce är bara ett exempel - så jobbar du på något stort bolag så har de inte helt osannolikt ett avtal med Marriott. :)

Byt ut xxx i slutet på denna länk mot ditt bolagsnamn och se om de har en egen sida https://corporatetraveler.marriott.com/XXX
 

Jannes

Medlem
Givet Hiltons begränsade frukostförmåner i USA så hade jag satsat på Marriott (om nu USA är i fokus), om du tror att du kan nå upp till platinumstatus.

Jobbar du för större globalt företag så var de en fast track kampanj till Platinum där du får status under kampanjtiden Join Marriott Bonvoy

Jobbar tyvärr inte för något sådant bolag, men tolkar det ändå som en stark rekommendation för Marriot.

Men lite fundersam kring detta med frukost och förmåner. Ska jag tolka det som att man inte ska förvänta sig frukost på hotell i USA utan att betala extra? Har haft varierande erfarenheter, bland annat i San Fransisco men där ingick oftast minst en voucher till ett frukostcafé. Lade det mest på att man är i Bay Area/mindre hotell. Men det är alltså normalt även på de stora kedjorna?
Hittade bland annat detta: Hilton eliminates free breakfast for elites at U.S. hotels - The Points Guy

Tolkar det då som att frukost inte ska förväntas ingå, även hos stora kedjorna. Har ofta fått bo hos någon i USA eller hyrt hus senaste resorna så antalet hotellnätter är inte många.
 

TP12

Medlem
Jobbar tyvärr inte för något sådant bolag, men tolkar det ändå som en stark rekommendation för Marriot.

Men lite fundersam kring detta med frukost och förmåner. Ska jag tolka det som att man inte ska förvänta sig frukost på hotell i USA utan att betala extra? Har haft varierande erfarenheter, bland annat i San Fransisco men där ingick oftast minst en voucher till ett frukostcafé. Lade det mest på att man är i Bay Area/mindre hotell. Men det är alltså normalt även på de stora kedjorna?
Hittade bland annat detta: Hilton eliminates free breakfast for elites at U.S. hotels - The Points Guy

Tolkar det då som att frukost inte ska förväntas ingå, även hos stora kedjorna. Har ofta fått bo hos någon i USA eller hyrt hus senaste resorna så antalet hotellnätter är inte många.

På Marriott ingåg frukost normalt om du är Platinum (till skillnad från Diamond hos Hilton där man får en F&B-credit i USA (frukost ingår i resten av världen)) men kan variera på vilket brand: Marriott Bonvoy's Complicated Elite Breakfast Benefit Explained - One Mile at a Time
 

Berglund

Medlem
Ska jag tolka det som att man inte ska förvänta sig frukost på hotell i USA utan att betala extra?
Det är utgångsläget, ja.

Sedan varierar det, visst finns det hotellkedjor där det ingår och enskilda hotell kan välja att göra på ena eller andra sättet men i normalläget ska du inte utgå från att frukost ingår såsom det allt som oftast gör hemma i Sverige. Men anledningen att det ingår här hemma är mer en skatteteknisk fråga än att hotellen är ”snälla”.
 

mha321

Medlem
Det är värt att veta att på hotellen i USA är det oftast mindre frukost ju högre upp i kedjan man är.

Tittar man på Marriott tex så ingår frukost på de lägre nivåerna, Springhill suites tex, alltid (sedan kan man diskutera hur rolig den frukosten är men det är en annan sak). På mellan nivåer ingår det för status medlemmar. Och på tex Ritz Carlton ingår det inte för någon.

Men det finns också mellan kedjor som tex courtyard där det inte finns frukost till stays medlemmar heller (i Nordamerika - utanför Nordamerika är courtyard bättre på alla sätt inklusive det). Det är en djungel...
 

Jannes

Medlem
Stort tack till alla svar, dehär har öppnat mina ögon. Hade frågat runt i mina kretsar och då tyckte de frågan var konstig, att frukost nog alltid ingår. Men då har de kanske just bott på de lägre nivåerna som @mha321 påpekar eller bokat med frukost och glömt att det fanns utan.
Men då får jag fundera på det och försöka matcha mig till nivå på Marriot/Hilton eller bo där under kommande övernattningar samt definitivt matcha min EB till Radisson som backup. Radisson bör väl sedan kunna matcha den nivån till Radisson Americas, eller?
 

ptotheg

Medlem
Uppdaterar denna tråd lite med vad som hände. Hörde av mig till nordic choice club via formulär om att jag ville matcha (Radisson Gold eller BW Diamond) - fick aldrig ens ett svar och blev därför lite sur.

Har hittils under 2022 32 hotellnätter och det lär väl bli 15-20 till innan 31/12.

Blivit en hel del BW pga resor till Göteborg och Gothia Towers. Har nu Diamond Select till 2024-03 och Radisson Gold till 2023-02 samt Hotels Gold till 2023-05.

Hur har ni tagit kontakt med Choice för att matcha? Det skulle passa mig bra med status där fortsatt men blev lite anti pga. ingen respons. Radisson klaffar sällan så oklart om det är värt att jaga för att upprätthålla.
 

palmen

Moderator
Uppdaterar denna tråd lite med vad som hände. Hörde av mig till nordic choice club via formulär om att jag ville matcha (Radisson Gold eller BW Diamond) - fick aldrig ens ett svar och blev därför lite sur.

Har hittils under 2022 32 hotellnätter och det lär väl bli 15-20 till innan 31/12.

Blivit en hel del BW pga resor till Göteborg och Gothia Towers. Har nu Diamond Select till 2024-03 och Radisson Gold till 2023-02 samt Hotels Gold till 2023-05.

Hur har ni tagit kontakt med Choice för att matcha? Det skulle passa mig bra med status där fortsatt men blev lite anti pga. ingen respons. Radisson klaffar sällan så oklart om det är värt att jaga för att upprätthålla.
Jag försökte matcha när jag skulle ha 120 nätter. De erbjöd ingen matchning mot mer än silver som man ändå fick på 1 vecka.

Bästa för att snabbt få status har varit deras kreditkort som ger guld när de kör kampanj. Bättre än så har inte gått att fixa mig veterligen. Guld ger ju de flesta fördelar och är lätt att behålla också med kreditkortet.
 

andreash

Medlem
Uppdaterar denna tråd lite med vad som hände. Hörde av mig till nordic choice club via formulär om att jag ville matcha (Radisson Gold eller BW Diamond) - fick aldrig ens ett svar och blev därför lite sur.

Har hittils under 2022 32 hotellnätter och det lär väl bli 15-20 till innan 31/12.

Blivit en hel del BW pga resor till Göteborg och Gothia Towers. Har nu Diamond Select till 2024-03 och Radisson Gold till 2023-02 samt Hotels Gold till 2023-05.

Hur har ni tagit kontakt med Choice för att matcha? Det skulle passa mig bra med status där fortsatt men blev lite anti pga. ingen respons. Radisson klaffar sällan så oklart om det är värt att jaga för att upprätthålla.
Skulle kunna testa gold@choice.se
 
Toppen