Senaste nytt

Nytt resemönster - Vilket program ska jag satsa på?

ptotheg

Medlem
Hej,

Vill ha lite input kring val av lojalitetsprogram och vad jag ska satsa på för att få mest bang for the buck?

Bor i en mellanstor stad där BW och Nordic Choice Hotels huvudsakligen finns. Tidigare har jag i tjänsten rest en hel del till ARN med en del övernattningar som jag då lagt på BW eller Radisson. För att sedan också lägga längre vistelser på dessa på privata resor med familjen. Finns oftast dit jag reser (Sydeuropa och Nordamerika)

(Har Diamond BW och Gold Radisson) och Hotels.com Gold.

Nu förändras mitt resemönster i tjänster med färre resor men när det väl blir av, alltid med 2 nätter övernattning istället för att vända hem samma dag eller dagen efter.

Kommer bara resa i tjänsten inrikes och sparsamt framåt (kanske 6-10 övernattningar per år) och privat 20-30 nätter per år.

Tidigare har jag ofta valt miles istället för stays/nights i första hand men är nu sugen på att jaga stays/nights, bibehålla status och vara en kedja lojal i första hand.

Tycker Radisson blivit sämre med Americas uppdelningen. Ska jag behålla BW? Eller matcha nuvarande status mot något nytt? Isf vad?
 

mha321

Medlem
Är det mest inrikes och Skandinavien så är Nordic Choice ett starkt alternativ. Skaffa deras mastercard så behåller du lätt status med det antalet nätter (endast 6 nätter krävs för gold,36 för platinum om du har kortet).

Om din förhoppning är att plocka ut bonus nätter i länder utanför Skandinavien är det dock ett dåligt val.
 

ptotheg

Medlem
Finns någon möjlighet att matcha sig till någon initial status?

eller är detta MC-kort det där man blev gold per automatik?
 

mha321

Medlem
Finns någon möjlighet att matcha sig till någon initial status?

eller är detta MC-kort det där man blev gold per automatik?
Man har åtminstone ibland fått guld första året när man tecknat, men jag tror det varit en återkommande kampanj. Vet inte om det är någon aktiv nu.
Absolut bra med ”stämplar” och gratis nätter men saknar perks man får som högsta nivå på en kedja, ingen rumsuppgradering etc. Känslan att vara VIP/Prio försvinner lite
Vissa hotell är väl med i hotels.com programmet på en nivå där man kan få uppgraderingar också. Jag har dock ingen aning om hur många det handlar om, använder det sparsamt själv.
 

Charlie D

Medlem
Ja, känslan av status är inget vidare på Hotels.com även om du lätt kan bli Guld och få fördelar på vissa hotell. Dock har jag efter många år insett att VIP-känslan av att ha en skyhög nivå på ett större program flagnar snabbt med tiden. Hellre en nobody och få mycket värde än privat consierge-service och druvor på rummet.
 

Charlie D

Medlem
Dessutom tycker jag de flesta traditionella hotellkedje-hotellen är väldigt tråkiga och intetsägande (kanske inte de riktigt dyra :) Nu mer uppskattar jag de mer personliga och lite egensinniga hotellen mer och Hotels.com Rewards ger mig ”bonus” även när jag väljer dessa. Dessutom får jag ”bonus” även när jag bokar åt andra t.ex. gäster, kollegor etc.
 

Highbury

Medlem
Det beror väl på vad det finns för hotellkedja dit du oftast åker? Scandic och NC finns i mest i Norden.

De stora kedjorna (Marriot, Hyatt, Hilton) finns ju begränsat eller obefintligt utanför Sthlm och ingen av dem är stor i Norden. Hilton gold är ju annars svårslaget med gratis frukost.

Radisson har ok teckning i Norden och Europa men ska du nyttja poäng och status i Nordamerika så blir det bökigt med matchning och överföring av poäng.

BW kan jag för lite om egentligen men har väl ganska bra täckning i åtminstone i Sverige, Europa och Nordamerika. Men de har väl inga high-end hotell riktigt som de andra kedjorna.

Är det sen viktigt med poäng från kreditkort så finns ju bara Scandic och NC med egna kort eller växla amex mr till Hilton, marriot eller Radisson
 
Jag blev medlem i choicehotels.com någon gång. Har aldrig uttnyttjat det, men när jag loggar in och söker på Stockholm så dyker Sign, At Six, Comfort etc upp. Det verkar som tjänar 10p per USD, och poängen verkar vara värda 0.5 cent eller så.
 
Toppen