Senaste nytt

Nytt kort från Amex lanserat - gold rewards

Är det?
I mitten på januari signade jag för ett SAS Amex premium. Sen när information om de ny villkoren kom den 31 januari så uppgraderade jag till Elite och det fungerade utan problem. Borde väl vara samma här.
Kan ha tänkt lite fel där, tänkte främst på fallet om man nedgraderar först!

Qatar Privilege Club – 18 Avios per 100 kr

Kortet är ju bättre än platinum point plus !?
Det värdet är baserat på en genomsnittlig intjäning av 4,82 MR per krona. Växlingen av MR till andra program är likadan oavsett kort.

Har kollat lite på försäkringsvillkoren för korten för att se vilka skillnaderna är vad gäller de olika kategorierna. Några exempel (har valt bort juridiska kostnader och dylikt):

- resans maxlängd: 120 vs 60 dagar
- medicinsk behandling: 10 000 000 kr vs 1 000 000 kr
- maxbelopp för att avbryta resa: 50 000 kr vs 25 000 kr
- maxbelopp för att förkorta resa: 25 000 kr vs 10 000 kr
- personliga ägodelar som stjäls eller skadas, totalt per resa: 25 000 kr vs 10 000 kr
- missad avgång/försening 2 000 kr/person vs 1 500 kr/person
- bagageförsening 4 000 kr (ytterligare 4 000 kr efter 48 h) vs 2 000 kr (+ 3 000 kr).

Så högre ersättningsbelopp i de flesta fallen (rimligt) och unika formåner som hyrbilsförsäkring, vägassistans i Europa och inköpsskydd och returgaranti.

Har aldrig brytt mig om att undersöka skillnaderna mellan Platinum och villkoren för Amex andra kort, men jag är helt ok med ovan! Har i alla fall bytt till Gold Rewards nu.

Har suttit och övervägt fram och tillbaka. Kör SAS Amex Elite + MC premium idag. Fördelen med EB är ju såklart att det är så otroligt lätt att dra in poäng genom andra källor än kreditkort och flyg samt exceptionellt låga skatter och avgifter på bonusresor. Tveksam till att min spend tillåter mig tjäna in tillräckligt med poäng för bonusresor med Avios (med EB är det ju enkelt att dra in 1-3 resor per år för två i longhqul C utan nämnvärt hög speed).

Landar nog i att tillfälligt köra vidare med Elite + MC Premium, samtidigt skaffa ett SAS Amex Classic för att hoppas att det är möjligt att kunna ”uppgradera” till Gold Rewards under någon kommande kampanj. Ger även lite mer tid att undersöka möjligheterna att dra in Avios på andra sätt innan man kör igång.

Toppen