Senaste nytt

Nytt kort från Amex lanserat - gold rewards

Det verkar som man bara för 7 eurobonus poäng per 100 kr hos vissa handlare, tex ICA. Där försvinner en hel del poäng i och med att mycket av min spend är där.
Det är exakt samma som points plus till Platinum.
Stora butikskedjor ger 2mr/sek
Övrig spend i sek 4mr/sek
Utländsk spend 8mr/sek

Handlar man bara på matbutiker, Ikea och systembolaget så blir det bara 2mr/sek på all spend. De flesta har dock inköp på andra ställen, och på sas kan man ändra till att köpa i nok istället för sek, dels är nok ofta mer fördelaktigt och de genererar även 8mr/sek istället för 4.

Det är exakt samma som points plus till Platinum.
Stora butikskedjor ger 2mr/sek
Övrig spend i sek 4mr/sek
Utländsk spend 8mr/sek

Exakt. Känns som detta kort är väldigt prisvärt om man bar ser till poängintjäningen. Samma intjäning som Plat Points Plus men 100kr/mån istället för 750 kr/mån. Nu är välkomstbonusen på Plat Points Plus riktigt fin, men tycker ni att förmånerna med Plat är värda de extra 650 kr/mån?

Nu är välkomstbonusen på Plat Points Plus riktigt fin, men tycker ni att förmånerna med Plat är värda de extra 650 kr/mån?
Nyttjar du Dining regelbundet och har nytta av Priority Pass + reseförsäkring ibland så är det helt klart värt det. Men för min del, som nästintill aldrig skulle kunna nyttja Dining och som numera endast flyger privat (och då oftast i business = lounge mm ingår redan) har värdet varit tveksamt sett till enbart poängintjäning och försäkringar. Därav blir detta nya superintressant.

Nu är välkomstbonusen på Plat Points Plus riktigt fin, men tycker ni att förmånerna med Plat är värda de extra 650 kr/mån?
Jag har kortet och det ligger i byrålådan, nyttjar bara förmånerna som kommer med det.
Bryr mig inte om att köpa resor med det längre då Elite nästan har lika bra reseförsäkring, är jag i behov av de bättre delarna från försäkringen så nyttjar jag dock platinum för den resan.

Om det är eurobonus man vill åt så ger väl SAS MC bättre värde? Dock ger det flexibiliteten att kunna flytta poäng till ett antal olika partners..
Nej, det billiga mastercardet ger 10p/100sek för alla köp i sek (förutom på sas).
Tar man ett snitt på spend med amex på de ställen som ger 2 respektive 4p så kan man ju avrunda det till 3p i snitt (självklart individuellt) och då får man ut över 10p/100sek med amex kortet.
Lägger man även till spend i utländsk valuta så springer amex kortet ifrån rätt ordentligt, även om det kostar mer. Det billiga SAS MC World kortet har dock en cap vid 200k spend för intjäning av poäng också. Ska man upp på SAS MC World så får man lägga till dubbla månadskostnaden också.

Nej, det billiga mastercardet ger 10p/100sek för alla köp i sek (förutom på sas).
Tar man ett snitt på spend med amex på de ställen som ger 2 respektive 4p så kan man ju avrunda det till 3p i snitt (självklart individuellt) och då får man ut över 10p/100sek med amex kortet.
Lägger man även till spend i utländsk valuta så springer amex kortet ifrån rätt ordentligt, även om det kostar mer. Det billiga SAS MC World kortet har dock en cap vid 200k spend för intjäning av poäng också. Ska man upp på SAS MC World så får man lägga till dubbla månadskostnaden också.
Jo - ok men om man har MC World .. borde jag klargjort kanske

Helt klart intressant. Frågan för egen del är nog mest om jag ska hoppa på direkt, eller vänta knappt ett år för att vänta ut karantänen för välkomstbonus, då jag avslutade mitt Elite för inte så länge sedan...

Man kan väl signa upp för ett SAS Amex classic utan att vänta ett år, och sen uppgradera till ett Gold Rewards för att få 250 000 MR?

Måste tänka på att det är 1 eller 2 månader "karenstid" innan man kan byta kort igen
Är det?
I mitten på januari signade jag för ett SAS Amex premium. Sen när information om de ny villkoren kom den 31 januari så uppgraderade jag till Elite och det fungerade utan problem. Borde väl vara samma här.

Toppen