Senaste nytt

Nytt Diamond event 28e september 2023

DanielKif

Medlem
Jag måste ha missat den namedroppen, men bra om det var så. Jag hörde bara Swedavia.

Tack för en trevlig kväll, lite överväldigande som första BC-tangerande event att först anlända till en knökfullt ICA-bar och sedan slängas i djupa änden (27 år som EBP, hörde jag rätt?) med själva huvudevenemanget. Men fan ta den som lägger sig, blir nog försöka pricka in en av dedär månadsträffarna snart.

Det var du och jag som stod och snackade en stund efter eventet.
Trevligt att träffas


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

ilon

Medlem
Jag måste ha missat den namedroppen, men bra om det var så. Jag hörde bara Swedavia.

Tack för en trevlig kväll, lite överväldigande som första BC-tangerande event att först anlända till en knökfullt ICA-bar och sedan slängas i djupa änden (27 år som EBP, hörde jag rätt?) med själva huvudevenemanget. Men fan ta den som lägger sig, blir nog försöka pricka in en av dedär månadsträffarna snart.
Ja, 27 år som pandium är fasiken respekt!
..men frågan han ställde.. jag vet inte jag.
 

DanielKif

Medlem
Tack för intressant info! Inga mer diskussioner kring upgraderingsvoucher?

Nix.
Det som kommer är det palmen berättat om.

Förhandlingar om en större Arlanda lounge.
ny app nästa vecka där man kan se boardingstatus i sin lock screen.
framtida förbättringar av den nya diamond förmånen att byta flight samma dag i appen(får se hur länge det dröjer).
ett besked om lifetime diamond senare i år.

Något vi missat?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

ilon

Medlem
En av de saker jag tyckte var intressant (om även uppenbart) gällande varför andra bolag 7nom sektorn gör så bra resultat men inte SAS var: 1kr på valutakurser (mot dollarn?) motsvarar en miljard på sista linjen. (Om jag uppfattade rätt)
 

Tomas E

Medlem
Några andra saker som jag inte sett nämnas:
- På frågan om varför bonusmöjlighet på Singapore Airlines försvann så snabbt sades det att de trott två gånger (under de gångna 18 månaderna???) att de haft ett avtal, men sedan hade det fallit. Det har varit svårt att komma överens både om priser och volymer men de har fortfarande ett långsiktigt mål att få tillbaka bonusmöjlighet med SQ. Anko lade sedan till att SQ i nuläget tycker att de kan fylla sina flyg utan att ta emot passagerare från andra bolag, och att han tror att det blir fler besvärliga förhandlingar med andra bolag framöver! o_O
- På den återkommande frågan "kommer det Lifetime Diamond" var svaret inte så entydigt "nej tyvärr" som jag hade trott. Det var snarare "vi funderar på det och har inte bestämt oss, men det skulle vara ett omfattande långsiktigt åtagande". (Jag tolkade det mer som nej än ja, men alltså inte tvärnej.)

Jag har också för mig att de sa november (snarare än oktober) angående utvald kundtjänstpersonal för EBD. Vid diskussion efteråt med någon från Eurobonus-avdelningen sa den vi pratade med att dessa är handplockade och skulle få en veckas extra utbildning i närtid.

Angående lounger så inleddes det partiet med "vi fokuserar på Stockholm, Oslo och Köpenhamn", så jag uppfattade också att diskussion om möjligheten till extra loungeyta (det uttrycktes inte som ett löfte utan som en pågående diskussion med Swedavia) gällde Arlanda.
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
En av de saker jag tyckte var intressant (om även uppenbart) gällande varför andra bolag 7nom sektorn gör så bra resultat men inte SAS var: 1kr på valutakurser (mot dollarn?) motsvarar en miljard på sista linjen. (Om jag uppfattade rätt)
Så uppfattade jag det också. På den ekonomiska sidan nämnde Anko att SAS drabbats mer många än andra europeiska bolag av en kombination av svag valuta (med resultatpåverkan enligt ovan) och nästan totalt bortfall av möjlighet att flyga till Asien p.g.a. de långa vägarna runt Ryssland och Ukraina när man startar i norra Europa. Finnair drabbas också av faktor #2 men inte #1. De europeiska flygbolag som gått bra på sistone tar in huvuddelen av sin vinst på business-biljetter i longhaul, där efterfrågan och betalningsviljan varit större än väntat med tanke på att fler än förr betalar själva. Begreppet "revenge spending" användes av Anko - en del folk spenderar mycket egna pengar för att de inte kunde under pandemin. Övriga europeiska nätverksbolag har inte en lika stor omväg runt Ryssland och Ukraina som SAS och Finnair, så de har påverkats mindre. SAS kan för övrigt inte säkra bränslepriserna just nu, för så länge de är i Ch 11 kan de inte ingå nya finansiella uppbindningar av det slaget. ("Om vi hör av oss för att fråga så är det ingen som ens svarar.") Han suckade också över räntenivåerna på bryggfinansieringen/DIP-lånen, men konstaterade att det var spelets regler när man behövde kapital för att ta sig igenom den gångna vinterns förhandlingsfas inom ramen för Ch 11-processen.

Det var också ganska tydligt att de räknar med att hyra in mindre wetlease nästa sommar, för att de då ska ha fått upp sin egen kapacitet mer. (Jag trodde att de skulle ligga kvar med mer wetlease för att hantera ökad säsongsvariation i resandet p.g.a. mer leisure-resande, men så verkar inte planen vara.) Det valet de hade inför den här sommaren var att endera hyra in wetlease och betala vinstmarginal till andra bolag, eller att bli av med en del slottar, och då valde de wetlease. Inget nämndes om kvalitet/klagomål gällande på wetlease, utan det diskuterades enbart som en kapacitets- och ekonomifråga.

Men vi fick absolut ingen information om hur det gått med att få in nytt aktiekapital eller utvärdera bud, eftersom ingen resultatpåverkande information får släppas på ett sådant här möte. Men Anko pratade om SAS 2024 och 2025 och var allmänt entusiastisk, så endera tror han att SAS kommer att finnas kvar eller så har han bra poker face. ;)
 
Last edited:

bajenludde

Medlem
Ikväll var första gången jag "träffade" Anko och jag tycker att det man läst om honom stämmer - han ger ett väldigt förtroendeingivande intryck. Jag tyckte att resonemangen om vad som utmärker framgångsrika flygbolag just nu var intressanta. Dels hur explicit han var i sina hyllningar av Delta, men också hur han slängde Rickard under bussen när det kom till SAS personalhantering under covid. Så klart väldigt lätt att säga nu med facit i hand att man borde behållit mer personal för att kunna skala upp verksamheten snabbare. Men likväl intressant att höra den analysen som bakgrund till planen framåt: Mer SAS-metall och mindre wetlease.
 

Skogi

Medlem
Vad var det för mat och dryck som serverades? :p

När det gäller dryck vill jag minnas Codorniu, Melleruds, Fritz-kola och standard röd- och vitvin.

Till maten serverades tapas bestående av vårrullar, minipizza med öring, miniburgare med pulled pork, galetter och små mackor. Någon här på forumet sitter säkert på en bra bild över upplägget.

I snacksväg så var det Gotlandschips och nötter.
 
Toppen