Senaste nytt

Nyt: Krav om Elektronisk Forhaandsgodkendelse til Storbritanien fra April 2025

Störigt... Men det är ju bara att följa strömmen. Tack @pep för att du uppmärksammade detta. Bättre att vara mentalt förberedd på att behöva fixa det för nästa resa till UK än att upptäcka det i sista sekund.

En "fantastisk" sak är att UK nu insett att man INTE behöver ansöka ETA om man bara flyger via exempelvis Heathrow till en destination utanför UK/IE.

Visa bifogad bild 162271

Sedan kan det så klart vara bra att ha en ETA om man missar sitt flyg och behöver inkvarteras på hotell. Men skönt att de verkar tagit sitt förnuft till fånga. Dock uppenbarligen så sent som 17 januari... Sedan kanske UK inför detta senare men vi kan ju vara glada att förnuftet segrat en kort stund i alla fall...
Tänkte just på detta scenario, eller om man har ett långt byte och vill ta en runda in till London eller nått. Känns som att det är lika bra att ha som backup oavsett. Verkar ju gälla i 2 år.

En "fantastisk" sak är att UK nu insett att man INTE behöver ansöka ETA om man bara flyger via exempelvis Heathrow till en destination utanför UK/IE.

Visa bifogad bild 162271

Sedan kan det så klart vara bra att ha en ETA om man missar sitt flyg och behöver inkvarteras på hotell. Men skönt att de verkar tagit sitt förnuft till fånga. Dock uppenbarligen så sent som 17 januari... Sedan kanske UK inför detta senare men vi kan ju vara glada att förnuftet segrat en kort stund i alla fall...
Istället höjde de priset från £ 10 till £ 16, eftersom de inte längre kan mjölka pengar av transitpassagerare.

Istället höjde de priset från £ 10 till £ 16, eftersom de inte längre kan mjölka pengar av transitpassagerare.
Nämenvadsjälvafan :mad::mad::mad::mad:

Dock lite motsägande att på gov.uk officiella hemsida kvarstår siffran GBP10: https://www.gov.uk/guidance/apply-for-an-electronic-travel-authorisation-eta

Men de lär nog ändra sig snart och höja avgiften :(

• Gilla
Reactions: hco

Det sägs att det är bara tillfälligt undantag för transit.

In a statement, the government said: “Following feedback from the aviation industry, the government has agreed a temporary exemption for passengers who transit airside, and therefore do not pass through UK border control.”

While the Home Office insists “the exemption will be kept under review,” few in the aviation industry believe that the demand for an online permit for connecting travellers will ever be brought back.

• Sad
Reactions: hco
UK är duktiga på att dammsuga fickorna på folk. Jag sökte nyligen om medborgarskap och betalade ca 25 tusen kronor i ansökningsavgift till Home Office. Men jag slipper däremot betala ETA-avgiften haha…

Fixade det idag genom appen vilket var rätt lätt, svåraste var att de skulle acceptera min "personliga bild". :)
10 pund kostar det med det höjs inom kort till 16 pund (tror jag det var).
När väl jag skickat in det på appen så tog det 1min att få det bekräftat.

Toppen