Senaste nytt

Nyt: Krav om Elektronisk Forhaandsgodkendelse til Storbritanien fra April 2025

Sista chansen för 10GBP antar jag.

Noterade att man måste uppge att man söker från UK för att bli debiterad i GBP. Vid en ansökan från sverige är man tvungen att betala i EUR, inkl saftig valutaväxlingsavgift. Sedan får man såklart nöjet att betala ytterligare växling till SEK.

Har en transit på Heathrow på min resa med BA: DXB-LHR-GOT. Försöker få klarhet i om jag behöver ETA eller inte. Chattade med en agent på BA, och den säger att jag endast kommer gå genom Security på Heathrow och alltså vara airside hela tiden.
Agenten avslutar dock konversationen så här:
As you have an airside connection, you won't pass though Border Control. Unfortunately, due to the complexity of various entry restrictions, we can't provide information on travel documents required.
Behöver jag ETA eller inte?

Jag ska flyga med BA via LHR om några veckor. Bytet sker airside inom terminal 5. Då behövs ingen ETA. Funderar dock på att skaffa ETA ändå, så att man är säker på att kunna lämna flygplatsen vid eventuella förseningar...
Hade skaffat det oavsett, kostnaden är hanterbar givet nackdelen med att vara fast airside om det uppstår större strul.

Har en transit på Heathrow på min resa med BA: DXB-LHR-GOT. Försöker få klarhet i om jag behöver ETA eller inte. Chattade med en agent på BA, och den säger att jag endast kommer gå genom Security på Heathrow och alltså vara airside hela tiden.
Agenten avslutar dock konversationen så här:
As you have an airside connection, you won't pass though Border Control. Unfortunately, due to the complexity of various entry restrictions, we can't provide information on travel documents required.
Behöver jag ETA eller inte?

Jag skulle alla dar i veckan lita på myndighetens information över ett flygbolag.

Med det sagt så kan det vara en trygghet att ha ETA ifall nåt strular. Mest för att de skriver ”temporary exception” vilket kan ändras….

Är det inte så att det för vissa nationaliteter krävs visum även för transit (där man befinner sig airside hela tiden)? Detta gör nog att ett flygbolag gärna undviker att hamna i problem genom att ge råd som inte stämmer. Jag tror således tillägget i svaret rör en fråga du inte ställde (dvs om pass och visum, inte ETA).

Inte direkt kopplat då min fråga gäller oavsett nya digitala pre-clearances…
Vad är minimum connection time på Heathrow. Ska åka CPH-LHR-MIA, hittat bra connection (enligt mig) med 1h 25min transfer, kommer detta kunna bokas eller är för kort transfer tid?

Vad är minimum connection time på Heathrow. Ska åka CPH-LHR-MIA, hittat bra connection (enligt mig) med 1h 25min transfer, kommer detta kunna bokas eller är för kort transfer tid?
Vilka bolag/terminaler?

MCT är väl 75 min om det är samma terminal och 90 minuter om det är terminalbyte? Eftersom det ofta är något trassel på Heathrow tycker jag att det är bra med minst 2 timmar vid terminalbyte, om du vill riskaera att missa din anslutning.

Toppen