Senaste nytt

Nya traktament för 2013

Befinner mig nu i Ryssland ett av dom få länder som ger MER traktamente 2013. Lever jag som ingenjören jag jobbar med som har 5000 kr i månadslön (statligt universitetsjobb) kan jag garanterat komma undan med 3-400 kr per dag......men nääää vi höjer Ryssland med 85 kr. Va fan beräknar dom det på???

Det sämsta traktamentet får man ju ändå i Sverige.
220 kronor per dag i Stockholm!!??!!
Hur tänkte dom där?
Säkert att flest traktamenten är inrikes så där snålas det mest.

Det där var ju inge vidare, jag har väl ingen glädje att normala konsumenter har det billigt när jag är ute och reser, i alla fall i länder där man knappt törs lämna hotellet.

Går detta igenom eller kommer det att bli protester?
Nu får jag nog en hel del ovänner på BC, men allvarligt.
Håller med om att en hel del är helt bisarrt. T.ex skillnaden inrikes Sverige, contra Norge.
Dock när jag reser, fri frukost på någon lounge, om jag orkar ytterligare frukost o/b. Äter lunch på någon av företagets subventionerade cantiner. Kvällsmat räcker ofta det som bjuds på något hotells executive lounge. Tillkommer representation någon gång då och då . Innebär att ofta gör jag inte åt såvärst mycket under resandet.
Dessutom som min HR-chef ständigt påpekar att traktamentet är skillnaden mot kostnaden att att äta hemma mot på restaurang under resa, inte hela kostnaden.

Dock när jag reser, fri frukost på någon lounge, om jag orkar ytterligare frukost o/b. Äter lunch på någon av företagets subventionerade cantiner. Kvällsmat räcker ofta det som bjuds på något hotells executive lounge. Tillkommer representation någon gång då och då . Innebär att ofta gör jag inte åt såvärst mycket under resandet.

Det läget får du ju inte mycket traktamente över oavsett. :) Har man det som du beskriver när man reser, så drabbas man inte speciellt hårt av sänkningen.

Jag ser två problem med denna sänkning: 1) Det är en väldigt kraftig justering som kom utan förvarning. 2) De har överkompenserat i vissa länder som kanske var för höga tidigare men som nu är för låga.

Dessa punkter får mig att tvivla på att skatteverket ska pyssla med det här själva. De bör nog ta in synpunkter från de som drabbas och fundera på vilka grunder de har för de nivåer som sätts.

Nu får jag nog en hel del ovänner på BC, men allvarligt.
Håller med om att en hel del är helt bisarrt. T.ex skillnaden inrikes Sverige, contra Norge.
Dessutom som min HR-chef ständigt påpekar att traktamentet är skillnaden mot kostnaden att att äta hemma mot på restaurang under resa, inte hela kostnaden.

Visst kan det bli som du beskriver, då klarar man sig gott.
Kom hem från 4 dagar Frankrike här om dagen, traktamente på 616 kr kändes väl tilltaget när man har några "perks" som tex. loungeaccess, toppenkäk i företagsrestaurang för 3,5€ mm, gratis fika på mötena under dagen, resultatet vart nog ca 50% "operating margin" på resan totalt.

Men om man inte har det och måste betala allt sjäv, bor på ett dyrt hotell som ligger off så man måste äta frukost där för egna pengar så ser det genast sämre ut, då går man ordentligt back med det upplägg man har nu i väldigt många länder.

Det som stör mig mest är att man har satt nivån efter kostnadsläget i landet för "locals" det hjälper mig föga i oroliga länder eller där man inte törs käka på gatan utan måste hålla sig på det anvisade internationella hotellet med dess prisnivå.

Man får inte glömma att Sverige är ett special fall, som någon här sa; nivån satt efter någon som jobbar på någon entrepenad, bor i husvagn käkar micropizza och dricker folköl. Eller så bor man på nått hotell med "gratis kvällsmat". Då är traktamentet ett nyttigt oskattat tillskott till lönen, annars är man tok-back på en gång.

Jag har rest i 15 år och har sett hur vilkoren för resande stadigt försämras år för år. De ny traktamentes nivåerma är ett skämt t.ex 400 Sek/dag i Bermuda som är ett av de dyraste ställena i världen ?? Bahrain som har halverats i trakt ?? Jättedyrt ställe. Jag fattar ingenting ! (men jag kan ju gissa)

Du har nog glömt att den mat du blir "bjuden" på skall dras av traktamentet 15% för frukost och 35% för lunch/middag tror jag. Då blir det inte så mycket kvar. Problemet är att traktamenten används som en reseersättning i Sverige, det vill säga en tröst för att man offrar sitt sociala liv hemma. Detta skall regleras på lön och inte traktet men tyvärr är lönen sällan högre för resande en för dom som sitter hemma på samma företag vilket gör att man får förlita sig på "tillägg" så som övertid och trakt.

Jeg opholder mig lige nu i Kenya. Et hotel i Nairobi kan maaske faas for mindre end 200 usd, men ikke for mindre end 100 usd. Mad uden drikke er mindst 10-15 usd for 1 maaltid (1 portion). Drikke 2-4 usd/oel (sodavand 1 usd). Taxi er meget dyre, naesten som i Scandinavien.

Til sammenligning er EU-raterne meget gode og meget bedre end de Skandinaviske, se

http://ec.europa.eu/europeaid/work/.../per_diems/documents/update_december_2012.pdf

De er dog sænket noget, f.eks. for Kenya fra 282 til 269 euro/dag siden sidste år

Jeg opholder mig lige nu i Kenya. Et hotel i Nairobi kan maaske faas for mindre end 200 usd, men ikke for mindre end 100 usd. Mad uden drikke er mindst 10-15 usd for 1 maaltid (1 portion). Drikke 2-4 usd/oel (sodavand 1 usd). Taxi er meget dyre, naesten som i Scandinavien.

Til sammenligning er EU-raterne meget gode og meget bedre end de Skandinaviske, se

http://ec.europa.eu/europeaid/work/.../per_diems/documents/update_december_2012.pdf

De er dog sænket noget, f.eks. for Kenya fra 282 til 269 euro/dag siden sidste år

Skatteverket har säkert intervjuat några backpackers som har bara ätit Ngombe Choma med Ugali vid varenda måltider i Kenya. :rolleyes:

Toppen