Senaste nytt

Nya SAS-linjer för 2015

Xilan

Medlem
Mitt inlägg bestod iofs inte bara i den raden. Jag ställde mig frågande till om de linjer som ska öppnas är affärsorienterade, och om det finns bäring för leisure-linjer. Jag vill inte plocka bort ORD, EWR, PEK etc från Arlanda.

Det är ju ett faktum att många andra städer i kontinentala Europa, som är nästan lika stora som Stockholm, saknar internationella direktförbindelser till ännu större grad. Genoa, Palermo, huvudstäder i östländerna mm..

Mälardalen är för många Stockholm city, men det är ju faktiskt så att Köpenhamn med flyg hade varit en smidigareväg ut i världen än kommunikationen till Arlanda, för ca 500.000 svenskar, inom 8mil radie väster om huvudstaden.

1h35min med buss från 150.000inv i Västerås. Gamla CPH-flyget tog 1h direkt in i terminalen... Bagaget behövde man inte fundra på..
Nej jag vet att ditt inlägg var längre, men jag brukar klippa lite när jag citerar för att få ner textmassan och lyfta fram det som jag besvarar eller bemöter.

Jag är självklart medveten om att det är fler stora städer i Europa som saknar stort långlinjeutbud, men när det kommer till västeuropeiska huvudstäder finns det något som Stockholm och Oslo saknar men som finns i bland annat följande städer:
Köpenhamn
Amsterdam
Bryssel
London
Lissabon
Madrid
Paris
Rom
Wien
Prag
Warszawa
Helsingfors

(Bern och Berlin saknas också men där fyller Zürich respektive Frankfurt delvis samma funktion)
Nämligen ett flygbolag som prioriterar att bedriva flygtrafik med den aktuella staden som primärt fokusområde.
Detta är ett faktum som tyvärr lär bestå men som jag tidigare lyft fram är det miljarder i utebliven produktion som vi missar/skänker bort. Extra tragiskt blir det när Svenska staten är största enskilda ägare i SAS och att även Wallenbergs har en hel del att säga till om.
 
Bara det som är long haul i sin rätta bemärkelse, givetvis. Få bolag i USA kommer starta en linje till Bodö (och troligen Oslo) iaf, så man är skyddad konkurrensmässigt. På Europalinjer som från Göteborg så finns det stor risk för andra etableringar, så dessa måste finnas kvar.

Min idé är ju att man INTE behöver två byten om man nyttjar SAS, då mindre orter ska ha flyglinjer till Köpenhamn, med mindre flygplan (vi pratar inte 2.000 inv). Bodö-Köpenhamn, istället för Bodö-Oslo-Köpenhamn.... Sedan är denna linje av nationell betydelse, så man måste dubblera med en Oslolinje.

Självklart kommer de i mindre byar tvingas till dubbelbyten, och kan då lika gärna välja Lufthansa på Mo i Rana - Oslo - Frankfurt - Världen. SAS har ju dock konkurrensfördelen att man opererar anslutningsflyg och därmed etablerar sig som ett starkare alternativ.
Den andra fördelen är väl att om de i Mo i Rana inte väljer SAS på long haul så tappar man väl intäkter i storleksordningen 0,000001% .

Fast vad händer då med inrikestrafiken Bodö-Oslo, eller för den delen Bodö-Oslo-Bergen, etc? Jag förstår igen hur du tänker, men det känns som att då måste man utöka med fler feeders, eller försämra för dom som flyger inrikes. Du pratar om att dubbla med två linjer, men det kräver ju ökad flotta och personal. Vet vi också att det finns underlag nog att ha dubbla linjer på dom här rutterna?

Som Göteborgare vill jag ju t.ex. inte till ARN via CPH om jag kan flyga direkt (typ norwegian, eller Mavia). Det känns som att ifall man ska göra CPH till en "superhubb" kommer man antingen behöva fler feeders, eller tappa kunder ifrån inrikestrafik. Men utan bättre feeders tappar man trafik till sin long haul. Återigen känns det som ett svårt beslut som bolag.


Jag har en del sympati för ARN och OSL, jag själv jobbar på en flygplats som har en konstig relation till long haul, nämligen MAN. Flygplatsen här är i storleksordningen med CPH, ungefär 23 miljoner pax per år har jag för mig vi ligger på nu, med något färre rörelser, drygt 600 om dagen under sommaren. Vi har dock till skillnad från CPH väldigt lite transfer, ca 20% av våra pax är transfer då vi bara har ett bolag som har en transferhubb här, nämligen flybee. I princip allt annat är Point2Point-rutter. Det är dessutom en salig blandning av ren LoCo (RYR har 7 baserade flyg, EZY har något liknande), "LowFare" som dom kallar sig, t.ex. Jet2 som har sin största bas här. Samt charter (Thomas Cook, Monarch och Thomson har alla bas på MAN), och en hel del legacies. Vi har i princip alla större bolag (t.ex. DLH, BA, KLM, AFR, THY, SAS, BRU) som flyger härifrån, många flera gånger dagligen.

Vi har också ganska bra med long haul, vi har flera USA dagligen, New York, Philadelphia, Orlando, Las Vegas (på sommaren) t.ex. Vi ska också få direktlinje till Hong Kong i December med CX, vi har också dagligen till mellanöstern med Emirates, Qatar och Etihad (inklusive en A380).

Samtidigt så har vi nästan ingen transfer, så long haul här är antingen P2P till högintensiva destinationer, typ new york, eller så är det long haulen som är till en hub. Typ US Airways till PHL eller Emirates till DXB. Men vem skulle våga hubba härigenom när vi har LHR 45 minuter bort (BA har tror jag 5 eller 6 om dagen, om inte fler), AMS över sundet (KLM tror jag ligger på 4 eller 5 dagligen) plus alla andra stora hubbar i Europa ett byte bort, CDG, FRA, MUN, BRU, CPH, allihopa har dagliga flygningar och alla har dom hubbar.

Vi är en flygplats med över 20 miljoner pax per år, men trots vad som borde vara ett fördelaktigt geografiskt läge för att hubba trafik ifrån Europa mot USA, så har vi ingen hubb.

CPH har en hubb, men det är såvitt jag vet enbart SAS som driver transfer genom CPH. SAS är i sin tur spritt över tre länder, med tre ägare som alla har olika intressen och med en marknad som jag tycker är svår. Jag vet inte om OSL på egen hand har underlag för t.ex. en rutt till New York, men om man delar flyget med ARN och CPH så sparar man kostnad, så kanske är en kompromiss enda sättet att inte tappa trafik till Europa och samtidigt ge long haul direkt ifrån skandinavien, som ju ändå är en ganska tunn marknad relativt kontinenten.

För SAS förstår jag varför man skulle vilja ha mer long haul över CPH, det ligger bra geografiskt och är redan största basen för SAS. Men det är en fin balansgång, hur mycket feeders har man råd att öka för att ev få bättre yield på long haul? Vad säger ARN och OSL om man plötsligen tappar long haul, det är om inte annat en prestigeförlust.

Många "fanboys" av MAN skriker högt efter mer long haul, ofta säger man att ifall LHR inte funnits hade MAN vart betydligt större. Jag själv tror nog att MAN har klarat sig väldigt bra i konkurrensen, man har på samma sätt som Kastrup tagit en region och i princip blivit enda stora flygplatsen i området. Visst har vi Liverpool och Leeds i närheten, på samma sätt som Kastrup har t.ex. Sturup, men i sammanhanget är det inga stora aktörer. Det finns också dom som säger att det som "dödat" long haul på MAN (lustig term då vi har över 10 long haul per dag) är bolagen ifrån mellanöstern. T.ex. flög Qantas en gång i tiden MAN-LHR och vidare, numera hubbar många som ska till t.ex. Indien, Australien, Kina och Japan över Mellanöstern istället. Ifall vi fått en direktrutt till indien ifall vi inte haft det till dubai vet jag inte, den typen av analys är klart över min kompetensnivå.


Ber om ursäkt för massiv "wall of text" och friskt blandade av ICAO och IATA-koder, har ni orkat igenom hela vägen hit har ni jobbat bra!
 

fly4fun

Medlem
Nämligen ett flygbolag som prioriterar att bedriva flygtrafik med den aktuella staden som primärt fokusområde.
Detta är ett faktum som tyvärr lär bestå men som jag tidigare lyft fram är det miljarder i utebliven produktion som vi missar/skänker bort. Extra tragiskt blir det när Svenska staten är största enskilda ägare i SAS och att även Wallenbergs har en hel del att säga till om.

Nej, så är det inte. Jag är så trött på det eviga tjatet om att världen kretsar runt Arlanda. I Sverige och Stockholm har vi marknadsekonomi, vilket innebär att det är utbud och efterfrågan som styr. Skulle efterfrågan funnits så skulle bas och/eller linjer funnits för länge sedan. Stockholm är en håla med för liten efterfrågan för att bära några fler långlinjer. Vi varken missar eller skänker bort några pengar, för att bedriva flygverksamhet är i de flesta fall en ren förlustaffär. ARN's avlägsna läge kommer aldrig göra Stockholm till en hub så vi måste förlita oss på den egna efterfrågan som idag är begränsad och starkt koncentrerad till billiga biljetter i ekonomiklass. Att producera en flygtimme med en widebody kostar 100.000+ SEK och det går inte täcka upp den kostnaden med 3000 kr biljetter i Economy, varken till Nordamerika, Asien eller Afrika.

Oslo har ett lite annorlunda problem, där finns efterfrågan i businessclass men det saknas tillräcklig efterfrågan för att fylla stolarna bak i planet. Om du däremot slår ihop efterfrågan i Stockholm och Oslo så har du förutsättningarna för att bygga ett väldigt stort nätverk.
 
Last edited:
Nej, så är det inte. Jag är så trött på det eviga tjatet om att världen kretsar runt Arlanda. I Sverige och Stockholm har vi marknadsekonomi, vilket innebär att det är utbud och efterfrågan som stry. Skulle efterfrågan funnits så skulle bas och/eller linjer funnits för länge sedan. Stockholm är en håla med för liten efterfrågan för att bära några fler långlinjer. Vi varken missar eller skänker bort några pengar, för att bedriva flygverksamhet är i de flesta fall en ren förlustaffär. ARN's avlägsna läge kommer aldrig göra Stockholm till en hub så vi måste förlita oss på den egna efterfrågan som idag och begränsad och starkt koncentrerad till billiga biljetter i ekonomiklass. Att producera en flygtimme med en widebody kostar 100.000+ SEK och det går inte täcka upp den kostnaden med 3000 kr biljetter i Economy, varken till Nordamerika, Asien eller Afrika.

Oslo har ett lite annorlunda problem, där finns efterfrågan i businessclass men det saknas tillräcklig efterfrågan för att fylla stolarna bak i planet. Om du däremot slår ihop efterfrågan i Stockholm och Oslo så har du förutsättningarna för att bygga ett väldigt stort nätverk.

Hub i mitten då kanske, Karlstad som SAS nya longhaulsatsning kanske? ;)
 

Xilan

Medlem
Skulle efterfrågan funnits så skulle bas och/eller linjer funnits för länge sedan. Stockholm är en håla med för liten efterfrågan för att bära några fler långlinjer.

Okej, så Köpenhamn har större efterfrågan än Stockholm eftersom de har fler linjer? Jag pratar nu inte om antalet människor som bor inom viss radie från flygplatsen utan om efterfrågan på kort och långdistansflyg från respektive flygplats upptagningsområde.
 

Palazzi

Medlem
Okej, så Köpenhamn har större efterfrågan än Stockholm eftersom de har fler linjer? Jag pratar nu inte om antalet människor som bor inom viss radie från flygplatsen utan om efterfrågan på kort och långdistansflyg från respektive flygplats upptagningsområde.

Även om det inte finns direkta belägg för antagandet att mer människor = mer flygrörelser så kan man väl anta att det är en relation däremellan. Speciellt när det är mångdubbelt fler människor inom ca 1h.

Att den nordiska befolkningskoncentrationen ligger i de södra delarna av landet gör också att den sydligaste utposten (CPH) ger flygningar i rätt riktning för iaf Europeiskt flyg. En person från Milano vill hellre byta i CPH påväg till Göteborg, än ARN....om bara den möjligheten finns (ej direktflyg dvs).

CPH har ju också infrastrukturella fördelar bortom själva flygningen - Transporten via tåg/pendel inom Danmark o från södra Sverige. Nu bygger man ju ut för snabba transporter från södra Danmark också.

Ofta folk från Storstockholm som priser Arlanda (jag vet iofs inte vad just du bor). Fråga de som bor i en omgivande, större, radie vad de tycker om Arlanda.. Klart att folk i närområdet vill ha direktlinjer, men finns det bäring (?)
Det är Köpenhamn som lockat även de utländska bolagen tidigare, och om Arlanda varit ett alternativ hade man valt det istället - deras ekonomer är säkert inte omedvetna.
 

fly4fun

Medlem
Okej, så Köpenhamn har större efterfrågan än Stockholm eftersom de har fler linjer? Jag pratar nu inte om antalet människor som bor inom viss radie från flygplatsen utan om efterfrågan på kort och långdistansflyg från respektive flygplats upptagningsområde.

Köpenhamn har ett mycket bättre läge i Europa än Stockholm. Det är en länk mellan västeuropa och östeuropa eller mellan nordeuropa och sydeuropa. Det behövs ingen karta för att lista ut detta. Stockholm ligger helt off i sammanhanget. Stockholm skulle möjligtvis duga som hubb mellan Europa och Asien, men den marknaden har Helsingfors helt lagt beslag på.

Sedan tycker jag rent personligen att Arlanda har ett antal nackdelar utöver detta.
* Ligger på fel sidan om stan - varför en flygplats i norrort om 90% flyger söderut? 90% av passagerarna reser 5 mil norrut för att sedan förlora 10 min flygtid för att flyga söderut. Blir många timmar och $$$$ per år för både passagerarna och flygbolagen.
* Ligger för långt från stan - troligen den mest avlägsna huvudstadsflygplatsen i Europa, kanske i världen?
* Dyra kommunikationer - troligen ett av världens dyraste flygtåg
* Många små terminaler med långa avstånd mellan terminalerna
* Dålig bytesflygplats

Jag är helt övertygad om att man flyger mer om flygplatsen är lättillgänglig och där vinner CPH stort. Personligen skulle jag flyga nästan 2 gånger mer om Stockholms flygplats låg på Södertörn istället för Märsta.
 
Nämligen ett flygbolag som prioriterar att bedriva flygtrafik med den aktuella staden som primärt fokusområde.
Dock finns det många framgångsrika städer, ofta ungefär i Stockholms storlek, som heller inte har det, till exempel:

Turin
Milano
Lyon
Toulouse
Manchester
Stuttgart
Nürnberg
Hamburg
Köln
Dresden
Basel
 
Toppen