Vad har danska pilotföreningen med detta att göra? Eller det är väl just det som är problemet, det har inget med inget med det att göra...Det ryktas på flyforum att Danska pilotföreningen bromsar nya långlinjer på Arlanda och Oslo.
Vad har danska pilotföreningen med detta att göra? Eller det är väl just det som är problemet, det har inget med inget med det att göra...
Jag tror SAS ledning behöver fundera lite på hur man kommunicerar ut budskap som kan ha börspåverkan...
Är det inte lättast att bara ge danskarna lejonparten av den internationella trafiken? Förbättra anslutningarna till CPH från mindre städer norröver, i Sverige o Norge..
Är ju inte många här som helst flyger SAS, och vi är annars beredda på flygbyte i både Tyskland, England, Schweiz osv. Är det bara i Danmark vi inte kan tänka oss det?
OM en nordisk flygplats växer rejält så kanske vi för första gången kan attrahera en stor skara andra bolag inom alliansen. Flyg direkt till Sydamerika etc..
Kiruna-CPH-Världen, Bodö-CPH-Världen etc.Bor man i Mo i Rana får man kanske vara beredd på dubbelbyte iaf (?)
SAS borde hitta en lösning med t.e.x. Nextjet, liknande den man har med Wideroe (som ju inte längre är dotterbolag).
Idag tvingas man flyga Kiruna-Stockholm-Frankfurt-Världen eller liknande, om man inte bor i Storstockholm, alternativt ska till väldigt vanliga destinationer.
För de riktigt stora affärsdestinationerna ser jag ju en tidsekonomisk fördel med direktflyg, men till dessa destinationer finns det väl redan (?)
Men då är ju frågan vilken del av den internationella trafiken man syftar på ska ligga ifrån Kastrup.
All Longhaul (typ USA, Asien, etc)?
All "längre medium haul", typ Israel, kanske Island, söder om medelhavet etc?
Allting till Södra europa?
etc etc
Ifall man t.ex. tog bort morgonavgången från GOT till LHR så hade man säkert fått en del pax via CPH, men en del hade antagligen också bytt till BA eller liknande. Ifall du tar bort direktflyg till t.ex. NYC ifrån OSL, byter paxen då i CPH? Jag tänker att risken är att om du ändå behöver två byten så blir plötsligen byte över AMS, LHR, FRA, CDG, etc mycket mer attraktivt.
Personligen har jag inget emot att ha all longhaul via kastrup, för jag är ändå inte baserad i skandinavien längre, och när jag var där var det på västkusten som ändå är nära till CPH. Men jag är inte övertygad att det är bästa vägen att gå för SAS. Om man ändå måste dubbelbyta för att flyga tror jag SAS kommer tappa resenärer till andra bolag med mer pressade priser och med bättre utbud av avgångar. Som sagt, om du ändå ska flyga Mo Rana - Oslo - Kastrup - New York, då kan du ju lika gärna flyga Oslo - Amsterdam -New York, eller liknande.
Det är när jag funderar på sånt här jag kan vara glad att jag inte är ansvarig för den här typen av beslut
Är det inte lättast att bara ge danskarna lejonparten av den internationella trafiken?
Absolut INTE!!
Direktlinjer från Arlanda har mycket stor inverkan på tillväxten i Mälardalen och därmed hela Sverige. Det finns en gammal rapport från Länstyrelsen från 2012 som visar att på sambandet.
Ny rapport: Fler flyglinjer till Arlanda ger miljardvinst - Lnsstyrelsen i Stockholm
"I ett hänseende backar dock huvudstadsregionen. I en ny studie framkommer det att den internationella tillgängligheten i Stockholms län har haft en negativ utveckling sedan 2008.
– Det handlar till stor utsträckning om att flera internationella flyglinjer till och från Arlanda har lagts ned. Varje direktförbindelse som försvinner får stora konsekvenser för internationella företags möjligheter att verka i Stockholms län, säger David Schubert.
Tillbakagången beräknas ha inneburit förluster i form av utebliven produktion motsvarande 2,3 miljarder kronor."
Vilka andra västeuropeiska huvudstäder förutom Stockholm har inte ett flygbolag som prioriterar flyglinjer till och från den egna huvudstaden utan väljer att slussa trafik och skänka bort passagerarunderlag till ett annat land?
Den enda staden jag kommer på är Oslo.
(Berlin är väl eventuellt med på listan i och med att BER inte verkar komma igång inom överskådlig tid. Dock slussar man trafiken inrikes till Frankfurt och München.)