Senaste nytt

Nya SAS-linjer för 2015

agehall

Medlem
Vad har danska pilotföreningen med detta att göra? Eller det är väl just det som är problemet, det har inget med inget med det att göra...:(

Det sistnämnda skulle jag tro. Men nu ska man väl vara lite försiktig med att kasta skit på danskarna. Ofta strular de med sina fack, men här kanske det är lite väl långsök att tro att det är anledningen. Är det sant är det dock riktigt trist.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag tror SAS ledning behöver fundera lite på hur man kommunicerar ut budskap som kan ha börspåverkan...

Ja, eller hur man kommunicerar internt - något/någon måste ju ha fått Rickard och Eivind att tro att infon är så säker att man kan gå ut öppet med den. Men det kunde man visst inte. Det Henrik Edström säger ovan tyder ju på att vi inte ska förvänta oss något ens om ett år.
 

Palazzi

Medlem
Är det inte lättast att bara ge danskarna lejonparten av den internationella trafiken? Förbättra anslutningarna till CPH från mindre städer norröver, i Sverige o Norge..
Är ju inte många här som helst flyger SAS, och vi är annars beredda på flygbyte i både Tyskland, England, Schweiz osv. Är det bara i Danmark vi inte kan tänka oss det?

OM en nordisk flygplats växer rejält så kanske vi för första gången kan attrahera en stor skara andra bolag inom alliansen. Flyg direkt till Sydamerika etc..
Kiruna-CPH-Världen, Bodö-CPH-Världen etc.Bor man i Mo i Rana får man kanske vara beredd på dubbelbyte iaf (?)

SAS borde hitta en lösning med t.e.x. Nextjet, liknande den man har med Wideroe (som ju inte längre är dotterbolag).
Idag tvingas man flyga Kiruna-Stockholm-Frankfurt-Världen eller liknande, om man inte bor i Storstockholm, alternativt ska till väldigt vanliga destinationer.

För de riktigt stora affärsdestinationerna ser jag ju en tidsekonomisk fördel med direktflyg, men till dessa destinationer finns det väl redan (?)
 

Ricci

Medlem
Jag har hört lite med "vänner" som arbetar på SAS att det ka ha med 2st olika frågor som inte är lösta.
1. Piloters senioritetslista
2. Kabinanställdas viloplatser på långlinjer.

Gällande senioritetslistan så skall detta ha att göra med att piloterna vill fortfarande ses som en grupp dvs det påverkar vem som kan/skall bli kapten. Vilket då kan påverka SAS var de har sin produktionspersonal vs var de verkligen flyger ifrån.

Gällande viloplatserna så vill SAS göra ett budget alternativ (för nya kabinen)med att bara fixa en gardin medans kabinanställda vill har en dörra att stänga. Vad jag känner till bland de flesta stora Europeiska/Asiatiska flygbolag har de anställda en privat plats att vila på med dörr. I oktober ville SAS testa hur det skulle gå att slinga norsk personal till ARN för att flyga långt medans svensk personal som skulle flyga långt fick slingas att flyga norsk inrikes. Allt är inte logiskt i SAS värld dvs spara in någon miljon på investering för att sedan få betydligt större produktionskostnader.....

Detta var en kort summering vad jag hört och som jag tolkade det (vilket kan vara fel..)
 
Är det inte lättast att bara ge danskarna lejonparten av den internationella trafiken? Förbättra anslutningarna till CPH från mindre städer norröver, i Sverige o Norge..
Är ju inte många här som helst flyger SAS, och vi är annars beredda på flygbyte i både Tyskland, England, Schweiz osv. Är det bara i Danmark vi inte kan tänka oss det?

OM en nordisk flygplats växer rejält så kanske vi för första gången kan attrahera en stor skara andra bolag inom alliansen. Flyg direkt till Sydamerika etc..
Kiruna-CPH-Världen, Bodö-CPH-Världen etc.Bor man i Mo i Rana får man kanske vara beredd på dubbelbyte iaf (?)

SAS borde hitta en lösning med t.e.x. Nextjet, liknande den man har med Wideroe (som ju inte längre är dotterbolag).
Idag tvingas man flyga Kiruna-Stockholm-Frankfurt-Världen eller liknande, om man inte bor i Storstockholm, alternativt ska till väldigt vanliga destinationer.

För de riktigt stora affärsdestinationerna ser jag ju en tidsekonomisk fördel med direktflyg, men till dessa destinationer finns det väl redan (?)

Men då är ju frågan vilken del av den internationella trafiken man syftar på ska ligga ifrån Kastrup.
All Longhaul (typ USA, Asien, etc)?
All "längre medium haul", typ Israel, kanske Island, söder om medelhavet etc?
Allting till Södra europa?
etc etc

Ifall man t.ex. tog bort morgonavgången från GOT till LHR så hade man säkert fått en del pax via CPH, men en del hade antagligen också bytt till BA eller liknande. Ifall du tar bort direktflyg till t.ex. NYC ifrån OSL, byter paxen då i CPH? Jag tänker att risken är att om du ändå behöver två byten så blir plötsligen byte över AMS, LHR, FRA, CDG, etc mycket mer attraktivt.

Personligen har jag inget emot att ha all longhaul via kastrup, för jag är ändå inte baserad i skandinavien längre, och när jag var där var det på västkusten som ändå är nära till CPH. Men jag är inte övertygad att det är bästa vägen att gå för SAS. Om man ändå måste dubbelbyta för att flyga tror jag SAS kommer tappa resenärer till andra bolag med mer pressade priser och med bättre utbud av avgångar. Som sagt, om du ändå ska flyga Mo Rana - Oslo - Kastrup - New York, då kan du ju lika gärna flyga Oslo - Amsterdam -New York, eller liknande.



Det är när jag funderar på sånt här jag kan vara glad att jag inte är ansvarig för den här typen av beslut ;)
 

Palazzi

Medlem
Men då är ju frågan vilken del av den internationella trafiken man syftar på ska ligga ifrån Kastrup.
All Longhaul (typ USA, Asien, etc)?
All "längre medium haul", typ Israel, kanske Island, söder om medelhavet etc?
Allting till Södra europa?
etc etc

Ifall man t.ex. tog bort morgonavgången från GOT till LHR så hade man säkert fått en del pax via CPH, men en del hade antagligen också bytt till BA eller liknande. Ifall du tar bort direktflyg till t.ex. NYC ifrån OSL, byter paxen då i CPH? Jag tänker att risken är att om du ändå behöver två byten så blir plötsligen byte över AMS, LHR, FRA, CDG, etc mycket mer attraktivt.

Personligen har jag inget emot att ha all longhaul via kastrup, för jag är ändå inte baserad i skandinavien längre, och när jag var där var det på västkusten som ändå är nära till CPH. Men jag är inte övertygad att det är bästa vägen att gå för SAS. Om man ändå måste dubbelbyta för att flyga tror jag SAS kommer tappa resenärer till andra bolag med mer pressade priser och med bättre utbud av avgångar. Som sagt, om du ändå ska flyga Mo Rana - Oslo - Kastrup - New York, då kan du ju lika gärna flyga Oslo - Amsterdam -New York, eller liknande.

Det är när jag funderar på sånt här jag kan vara glad att jag inte är ansvarig för den här typen av beslut ;)

Bara det som är long haul i sin rätta bemärkelse, givetvis. Få bolag i USA kommer starta en linje till Bodö (och troligen Oslo) iaf, så man är skyddad konkurrensmässigt. På Europalinjer som från Göteborg så finns det stor risk för andra etableringar, så dessa måste finnas kvar.

Min idé är ju att man INTE behöver två byten om man nyttjar SAS, då mindre orter ska ha flyglinjer till Köpenhamn, med mindre flygplan (vi pratar inte 2.000 inv). Bodö-Köpenhamn, istället för Bodö-Oslo-Köpenhamn.... Sedan är denna linje av nationell betydelse, så man måste dubblera med en Oslolinje.

Självklart kommer de i mindre byar tvingas till dubbelbyten, och kan då lika gärna välja Lufthansa på Mo i Rana - Oslo - Frankfurt - Världen. SAS har ju dock konkurrensfördelen att man opererar anslutningsflyg och därmed etablerar sig som ett starkare alternativ.
Den andra fördelen är väl att om de i Mo i Rana inte väljer SAS på long haul så tappar man väl intäkter i storleksordningen 0,000001% .
 

Xilan

Medlem
Är det inte lättast att bara ge danskarna lejonparten av den internationella trafiken?

Absolut INTE!!
Direktlinjer från Arlanda har mycket stor inverkan på tillväxten i Mälardalen och därmed hela Sverige. Det finns en gammal rapport från Länstyrelsen från 2012 som visar att på sambandet.
Ny rapport: Fler flyglinjer till Arlanda ger miljardvinst - Lnsstyrelsen i Stockholm

"I ett hänseende backar dock huvudstadsregionen. I en ny studie framkommer det att den internationella tillgängligheten i Stockholms län har haft en negativ utveckling sedan 2008.
– Det handlar till stor utsträckning om att flera internationella flyglinjer till och från Arlanda har lagts ned. Varje direktförbindelse som försvinner får stora konsekvenser för internationella företags möjligheter att verka i Stockholms län, säger David Schubert.
Tillbakagången beräknas ha inneburit förluster i form av utebliven produktion motsvarande 2,3 miljarder kronor."


Vilka andra västeuropeiska huvudstäder förutom Stockholm har inte ett flygbolag som prioriterar flyglinjer till och från den egna huvudstaden utan väljer att slussa trafik och skänka bort passagerarunderlag till ett annat land?
Den enda staden jag kommer på är Oslo.
(Berlin är väl eventuellt med på listan i och med att BER inte verkar komma igång inom överskådlig tid. Dock slussar man trafiken inrikes till Frankfurt och München.)
 

Palazzi

Medlem
Absolut INTE!!
Direktlinjer från Arlanda har mycket stor inverkan på tillväxten i Mälardalen och därmed hela Sverige. Det finns en gammal rapport från Länstyrelsen från 2012 som visar att på sambandet.
Ny rapport: Fler flyglinjer till Arlanda ger miljardvinst - Lnsstyrelsen i Stockholm

"I ett hänseende backar dock huvudstadsregionen. I en ny studie framkommer det att den internationella tillgängligheten i Stockholms län har haft en negativ utveckling sedan 2008.
– Det handlar till stor utsträckning om att flera internationella flyglinjer till och från Arlanda har lagts ned. Varje direktförbindelse som försvinner får stora konsekvenser för internationella företags möjligheter att verka i Stockholms län, säger David Schubert.
Tillbakagången beräknas ha inneburit förluster i form av utebliven produktion motsvarande 2,3 miljarder kronor."


Vilka andra västeuropeiska huvudstäder förutom Stockholm har inte ett flygbolag som prioriterar flyglinjer till och från den egna huvudstaden utan väljer att slussa trafik och skänka bort passagerarunderlag till ett annat land?
Den enda staden jag kommer på är Oslo.
(Berlin är väl eventuellt med på listan i och med att BER inte verkar komma igång inom överskådlig tid. Dock slussar man trafiken inrikes till Frankfurt och München.)

Mitt inlägg bestod iofs inte bara i den raden. Jag ställde mig frågande till om de linjer som ska öppnas är affärsorienterade, och om det finns bäring för leisure-linjer. Jag vill inte plocka bort ORD, EWR, PEK etc från Arlanda.

Det är ju ett faktum att många andra städer i kontinentala Europa, som är nästan lika stora som Stockholm, saknar internationella direktförbindelser till ännu större grad. Genoa, Palermo, huvudstäder i östländerna mm..

Mälardalen är för många Stockholm city, men det är ju faktiskt så att Köpenhamn med flyg hade varit en smidigareväg ut i världen än kommunikationen till Arlanda, för ca 500.000 svenskar, inom 8mil radie väster om huvudstaden.

1h35min med buss från 150.000inv i Västerås. Gamla CPH-flyget tog 1h direkt in i terminalen... Bagaget behövde man inte fundra på..
 
Toppen