Senaste nytt

Nya säkerhetskontrollen på Arlanda Terminal 5

Taggen

Medlem
Artikel från november 2022


EU beslut hittar jag inget om, men det kan ju inte vara så att Spanjorerna agerar på egen hand,
fast det du hänvisar till (underströk)borde ju räcka?
Hade samma upplevelse i Helsingfors så det är inte bara Spanjorerna som lättat.
 
Tog nya kontrollen idag kl 06.00.

Alla gick in via samma portar, fast track spåret separeras en bit in.

Endast två band öppna, men varje har typ 5 positioner för att hålla på med sina väskor, skärp och kavajer. Båda banden hanterade fast track och vanliga resenärer.

Med fast track promenerade jag rakt fram till en ledig position.

Vätskor och elektronik lämnad i väskan som bekant. Såg en väska som togs åt sidan, men stod inte där många minuter. Hela processen från inscannad boarding kort till att jag var genom allt gick mycket snabbt (<2 min)

Fantastiskt att se detta i drift. Det bästa som hänt ARN!
 

Jannes

Medlem
Var är entrén till nya kontrollen? Om man kommer från SkyCity, är det bara lättare att ta gamla securityn? Nästa avresa från ARN är i slutet på månaden, då ska väl ännu båda alternativen finnas kvar men känns ju bisarrt ifall man kommer helt stänga kontrollen vid Sky City.
 

DRG

Medlem
Testade också nya kontrollen i morse. Fungerade smidigt men lösningen att det inte finns någonstans vid själva bandet att lyfta av backen är inte optimal. Nu får man ju jaga sin back efter bandet om man har mer än en och kan till och med råka springa in i folk runt om. Gör ju också att det kan bli kö ifall flera framför fastnar i bågen och därmed måste kollas manuellt och därmed inte kan ta sin back. Den lösning de har i Oslo är faktiskt mycket smidigare, både för att fylla sin back innan scanning och för att ta sin back efter.
Men oavsett milsvidd skillnad mot tidigare
 
Testade också nya kontrollen i morse. Fungerade smidigt men lösningen att det inte finns någonstans vid själva bandet att lyfta av backen är inte optimal. Nu får man ju jaga sin back efter bandet om man har mer än en och kan till och med råka springa in i folk runt om. Gör ju också att det kan bli kö ifall flera framför fastnar i bågen och därmed måste kollas manuellt och därmed inte kan ta sin back. Den lösning de har i Oslo är faktiskt mycket smidigare, både för att fylla sin back innan scanning och för att ta sin back efter.
Men oavsett milsvidd skillnad mot tidigare
Håller med om att det saknas ytor för att ställa sina backar. Men frågan är om det behövs så många backar framöver… jag klarade allt på en… datorväska, kavaj, telefon, skärp.

Glömde skriva att den gamla säkerhetskontrollen var öppen, men tom. Såg bara några enstaka i personalen.
 
Var är entrén till nya kontrollen? Om man kommer från SkyCity, är det bara lättare att ta gamla securityn? Nästa avresa från ARN är i slutet på månaden, då ska väl ännu båda alternativen finnas kvar men känns ju bisarrt ifall man kommer helt stänga kontrollen vid Sky City.
Mittemot sas check in diskar…. Är det ingen kö vid sky city så ska man ju ta den… varför chansa. Målet är alltid kortaste möjliga tid till airside.
 

toer00

Medlem
Artikel från november 2022


EU beslut hittar jag inget om, men det kan ju inte vara så att Spanjorerna agerar på egen hand,
fast det du hänvisar till (underströk)borde ju räcka?
Ett antal RIOJA fr. BIO i sommar!! ;)
 

perhall

Medlem
Kul att skylten för Fast Track är större än den för Alla avgångar - motsatsen är ju ganska vanlig, att Fast Track är svårt att hitta
 
Toppen