Nya regler gällande routings på SAS / Star Alliance bonusresor

• Thread starter Thread starter Jonas C
  • Start date Start date
Kan de få till så det blir liknande Uniteds award-sökmotor så man får upp business men "vissa ben i eco" så man ändå kan få ihop en resa även om det t.ex. blir eco Arlanda-Europa...

Självklart bättre att kunna välja ben själv, men tänk som så att om kostnaderna kring award-resor kan hållas ned så minskar förmodligen risken att kostnader i pengar, kostnader i poäng samt justering av intjäning försämras under en längre tid än om de fortsätter på inslagen väg.

Jag kommer inte bli allt för upprörd över detta OM de kan (och löpande) slipar till award-sökningen så den verkligen fungerar.

Så om man vill boka en Star Alliance Award i First, vad blir det för skillnad mot tidigare?

-Ökad poängåtgång men lägre skatter

-Bokningsavgift på 450:- per person även för first?

-Bokas som vanligt per telefon via Tallin?

-Kan som vanligt bokas flexibelt, dvs ditresa först sedan komplettera med hemresa senare, lägga till/ta bort anslutningsben i andra bokningsklasser?

-Kan man boka ditresa i first och hemresa i business om tillgång saknas?

-Kan man ha ditresan tex i olika bokningsklasser om tillgång saknas i first? (Ex SAS Go till CPH, SQ F till SIN, SQ C till AKL?

Har lite svårt att greppa hur detta påverkar just first-bokningar.

Sökmotorn tullar en del på eventuell regel angående flera byten i samma zon. Sökte på ARN-EWR enkelresa 13/6 -19 och fick det kreativa förslaget ARN-GOT-FRA-LHR-EWR i ekonomi. Kan vara bra att ha som argument om man bokar med Tallinn och de hänvisar till max antal byten i samma zon...

Och jag fick Air China arn-pek-lax när jag sökte arn-lax 2 pax...

Tack SAS, men nej tack!

taxvalp skrev:Sökmotorn tullar en del på eventuell regel angående flera byten i samma zon. Sökte på ARN-EWR enkelresa 13/6 -19 och fick det kreativa förslaget ARN-GOT-FRA-LHR-EWR i ekonomi. Kan vara bra att ha som argument om man bokar med Tallinn och de hänvisar till max antal byten i samma zon...Klicka för att utvidga...
Fast det har ju rapporterats sedan 2-3 mån ungefär att fler än ett byte är ok (flertalet i tråden om posta lyckade bokningar som gjort det).

Sen har väl alltid avresezonen varit rätt öppet, iaf från eu. Förslag som CPH-ZRH-FRA-asien har varit ok så länge jag vet.

Gick inte vidare och bokade... Känns som jag hellre åker sas go till lax än air china affärsklass...

squeezen skrev:Den däremot är intressant ur routingperspektiv. Om man får upp det och nu kan boka online borde väl inget hindra på vägen...?Klicka för att utvidga...

squeezen skrev:Den däremot är intressant ur routingperspektiv. Om man får upp det och nu kan boka online borde väl inget hindra på vägen...?Klicka för att utvidga...
Nej och du kan applicera vouchern online nu också. Dock endast på bokningar med max 2 pers, så vill man få in 4 pers på en bokning m h a 2 vouchers så måste man ringa.

taxvalp skrev:Sökmotorn tullar en del på eventuell regel angående flera byten i samma zon. Sökte på ARN-EWR enkelresa 13/6 -19 och fick det kreativa förslaget ARN-GOT-FRA-LHR-EWR i ekonomi. Kan vara bra att ha som argument om man bokar med Tallinn och de hänvisar till max antal byten i samma zon...Klicka för att utvidga...
Jag skulle inte dra upp det med Tallinn, vi vet redan att de kör olika regler och att påtala något sådant kommer troligtvis förr eller snare leda till att man stänger igen en sådan möjlighet.

Till USA i Business/First och sen vidare inrikes med United kommer alltså inte längre att vara

ett alternativ, eftersom det är nästan omöjligt att hitta inrikes rewards med United i annat än ekonomi.

Hur hårda är de på att verktyget ska visa ett visst alternativ mellan A-B? Som ett exempel verkar det bli svårt att boka exv. Swiss framöver isf.

Har kikat på ARN-NBO och i inget av fallen visas Swiss från ZRH. Om jag däremot söker mellan ZRH och NBO finns gott om tillgänglighet.

Försvårar dessutom om man är fler än två som åker då Swiss är ett bolag som brukar släppa flera platser.

Myllys35 skrev:Hur hårda är de på att verktyget ska visa ett visst alternativ mellan A-B? Som ett exempel verkar det bli svårt att boka exv. Swiss framöver isf.Har kikat på ARN-NBO och i inget av fallen visas Swiss från ZRH. Om jag däremot söker mellan ZRH och NBO finns gott om tillgänglighet.Försvårar dessutom om man är fler än två som åker då Swiss är ett bolag som brukar släppa flera platser.Klicka för att utvidga...
Jag skulle gissa att SAS onlineverktyget har begränsning av hur lång layover kan man ha.

Zürich-Nairobi avgår kl. 09:55 så att ingen Stockholm-Zürich flight hinner att ansluta till Zürich-Nairobi flighten samma dag.

Homer skrev:Till USA i Business/First och sen vidare inrikes med United kommer alltså inte längre att varaett alternativ, eftersom det är nästan omöjligt att hitta inrikes rewards med United i annat än ekonomi.Klicka för att utvidga...

Ja det är kraftigt surt. Ffa om man vill nyttja United i Micronesien.. Nästan omöjligt att hitta 4 platser i C där. Går men ej ofta..

Dr. Miles skrev:Jag skulle gissa att SAS onlineverktyget har begränsning av hur lång layover kan man ha.Zürich-Nairobi avgår kl. 09:55 så att ingen Stockholm-Zürich flight hinner att ansluta till Zürich-Nairobi flighten samma dag.Klicka för att utvidga...

Kan hoppas på det, finns ett flertal andra rimliga resor som annars inte går att boka.

Har vanliga kundtjänst också bekräftat detta? Tallinn verkar ju tyvärr ha hittat på lite egna regler sista året så jag vet inte om jag helt litar på vad de säger.

För mig verkar vissa destinationer inte finnas tillgängliga ö.h.t

upload_2018-11-5_11-43-55-png.81104

Har någon annan lagt märke till detta?

Back