Har kollat lite närmare på min kommande resa till Hawaii
Stockholm-London med British Airways (marketed by American)
London-Honolulu med American Airlines
Honolulu-Maui med Hawaiian Airlines (marketed by American)
<Stannar på Maui>
Maui-Honolulu med Hawaiian Airlines (marketed by Hawaiian)
<Stannar i Honolulu>
Honolulu-London med American
London-Stockholm med British Airways (marketed by American)
Allt bokat via American i en (1) transaktion
En biljett (stock=001) på resan Stockholm-Maui och Honolulu-Stockholm
En biljett (stock=173) på resan Maui-Honolulu
Det finns ett PNR för American Airlines där hela resan syns. Defintivt ett Sabre-PNR
Det finns ett PNR för de av British Airways utförda segmenten Stockholm-London och London-Stockholm. Definitivt ett Amadeus-PNR
Det finns ett PNR för de av Hawaiian utförda segmenten Honolulu-Maui och Maui-Honolulu som alltså innehåller två biljettnummer! Vet inte vilket GDS som Hawaiian använder sig av.
(Att det blev en separat biljett för sträckan Maui-Honolulu beror på att I-klass inte tillät stopover denna gång.)
Jag tror det stora flertalet passagerare inte kommer drabbas av denna typ av ändringar då de reser på ganska enkla biljetter men det är just i de fall när många bolag är inblandade som det krånglar. Och eftersom incheckningsagenter idag har liten möjlighet (och vilja) att förstå hur det hänger ihop kommer de med stor säkerhet ta det säkra före det osäkra och ta ut avgifter i tveksamma fall som man sedan skall kräva tillbaka när man kommer hem. Agenterna vet att de personligen riskerar större problem om de inte slaviskt följer direktiven från det upphandlade bolaget än om de försöker få kunden nöjd där och då.
Dessutom kan det uppstå situationer där man har rätt att ta med tre eller fyra baggage på långsträckan (och kanske räknar med det) som man behöver betala för vid incheckning för att man råkar hamna hos "fel" bolag pga codeshare. Och dessutom tar en del bolag tar mer eller mindre hutlösa avgifter för kolli nummer tre och högre.
Visst är det ett sätt för bolagen att försöka komma runt kreativa bokningar men tyvärr riskerar man sätta en hel del personer på pottkanten som har ett behov av avancerade bokningar.