Senaste nytt

Nya EBD-prefixet - har du noterat något nytt?

Arlanda till Sturup igår kväll. Poängbiljett vilket gjorde att jag var bokad på sena maskinen. Kommer ut i god tid för att äta före avgång. Noterar att flighten före är ca en timme sen och ska gå om en halvtimme. Inser att den skulle ta mig hem minst en timme tidigare. Skyndar bort till biljettluckan och frågar om det skulle gå att åka med. En trevlig gotländsk gentleman noterar att jag är Diamond, knappar lite i systemet, lämnar tillbaka ett boardingkort och önskar trevlig helg, inte bara fick jag åka med han seatade mig dessutom i plus!

Vad hade du för biljett? Försökte själv med det från Arlanda med en Z business biljett och EBD för någon månad sedan men fick nobben, det tidigare planet var drygt halvfullt. Tilläggas bör att det gått som EBG med alla möjliga sorters biljetter under årens lopp.

Vad hade du för biljett? Försökte själv med det från Arlanda med en Z business biljett och EBD för någon månad sedan men fick nobben, det tidigare planet var drygt halvfullt. Tilläggas bör att det gått som EBG med alla möjliga sorters biljetter under årens lopp.
Jag hade EBD & Plus "Z" CPH-LHR och då gick det, säkert beroende på dagsformen på den bakom disken och kanske även på den framför :D
Jag försöker alltid slå på charmen :D

Jag hade EBD & Plus "Z" CPH-LHR och då gick det, säkert beroende på dagsformen på den bakom disken och kanske även på den framför :D
Jag försöker alltid slå på charmen :D

Visst är det så som du säger. Jag tillämpar också en stor portion charm och ödmjukhet. Och har sällan problem när jag reser själv.Känns som det direkt blir svårare när man har resesällskap med sig.

Poängbiljett, bokad i X.

Med tanke på att rubriken är "Nya EBD-prefixet - har du noterat något nytt?" så låter det här som en klar försämring. Jag har också erfarenhet av att de brukar kunna boka om i gate, i mån av plats (och endast handbagage osv). Tråkigt att de verkar ha försämrat denna möjlighet.

Poängbiljett, bokad i X.
Det är faktiskt inofficiell förmån för EBG och uppåt att få boka om en award på plats, T4-ARN, inte bara mot award-inventory, utan mot godtycklig "klass"(dock ej Go till Plus). EBB och EBS får betala 200kr för tjänsten. Senast lyckades jag övertyga kvinnan i biljettkassan att EBD är dubbel guld så jag fick även boka om mitt resesällskap (EBS) utan extra kostnad.

Last edited:
Jag har noterat något, hör och häpna!

På VBY-ARN där plus sitter längst bak i kabinen och ingen försäljning sker till GO, så börjar CC med att servera alla EBD/EBP som sittter i GO innan de serverar Plus. Galley är ju i aktern bör nämnas.

Det är ju en supernice förmån, om man sitter i GO som EBD, men som EBD i plus får man alltså snällt vänta tills de ränt klart i kabinen innan man får servering. Men helt klart en förändring ja!

Antar det var Jettime på VBY?
Har flera gånger sett att både Jettime & Braathens flugna SK har varit duktigare på att studera passagerarlistan efter EBP & EBD än SAS själva och därefter leverera service.

Toppen