Senaste nytt

Nya EBD-prefixet - har du noterat något nytt?

Det är ju också lite svårt med den svenska (nordiska) mentaliteten. Det är ju extremt sällan man tilltalas med Herr <Efternamn> i något sammanhang idag, väldigt annorlunda mot utomlands där Mr/Monsieur/Herr e t c är ett korrekt och hyffsat vardagligt sätt att hälsa. Som svensk skulle "Hej <Förnamn> kul att ha dig ombord!" vara mer naturligt, men detta skulle antagligen få utländska EBD/EBP/*A-gold att bli förnärmade.

Nej, det är slappt och slött i Sverige/Norden numera, upplever jag. Ingen riktig ordning. Det återspeglas väl hos SAS.
Lite som omvärldens syn på framförallt Sverige, att allt är så ordnat. Jag talar visserligen gott om Sverige ute i världen, men är samtidigt tydlig med att det är ett land i förändring och att den gamla bilden inte lägre stämmer överens med verkligenheten. Sätter man det i kontexten SAS så är det väl helt enkelt så att man inte fixar att leva upp till internationell servicestandard numer.

Det är ju också lite svårt med den svenska (nordiska) mentaliteten. Det är ju extremt sällan man tilltalas med Herr <Efternamn> i något sammanhang idag, väldigt annorlunda mot utomlands där Mr/Monsieur/Herr e t c är ett korrekt och hyffsat vardagligt sätt att hälsa. Som svensk skulle "Hej <Förnamn> kul att ha dig ombord!" vara mer naturligt, men detta skulle antagligen få utländska EBD/EBP/*A-gold att bli förnärmade.
"Hej <Förnamn> kul att ha dig ombord!" hade förmodligen fallit mycket bättre ut i Sverige. För lika konstigt som det är att bli ni:ad i varandra klädaffär, tycker jag det skulle vara konstigt att bli "Goddag, Herr <efternamn>..." på ett flyg i Sverige.

Dessutom tror inte jag att alla som sitter på pendlarlinjerna vill få sitt efternamn utbasunerat över halva kabinen heller.

På Lufthansa, Swiss och Air Canada longhaul (Business/Ekonomi) brukar jag som *Gold bli tilltalad med Herr <Efternamn>, dock inte inrikes eller intra EU/NA. Kanske vore ett förslag till SAS att börja med hälsning på longhaul för EBD/EBP oavsett kabinklass. På longhaul känns det av någon anledning inte lika konstigt med Herr XYZ

"Hej <Förnamn> kul att ha dig ombord!" hade förmodligen fallit mycket bättre ut i Sverige. För lika konstigt som det är att bli ni:ad i varandra klädaffär, tycker jag det skulle vara konstigt att bli "Goddag, Herr <efternamn>..." på ett flyg i Sverige.

Dessutom tror inte jag att alla som sitter på pendlarlinjerna vill få sitt efternamn utbasunerat över halva kabinen heller.

Nej, det är ju typiskt "svenskt." Det är ju inte länge sedan vi tilltalade varandra med efternamn i Sverige. Personligen uppskattar jag ett korrekt och vårdat uppförande. Det ger ju det hela ett städat intryck.

Last edited:
Idag kom Pursern fram till mig när dom höll på att plocka ihop "skräpet" och frågade om jag ville ha en våtservett, ingen annan fick frågan(och jag hade inte ätit chips eller nötter)
Detta borde ligga i "SAS - det här gjorde ni bra"-tråden. Förnäm EBD-förmån.

Idag kom Pursern fram till mig när dom höll på att plocka ihop "skräpet" och frågade om jag ville ha en våtservett, ingen annan fick frågan(och jag hade inte ätit chips eller nötter)

Gör du möjligen så här när du äter din chokladmuffins?

(Edit: såg lite för sent att du skrev att du inte ätit chips eller nötter, men du sa ju iaf faktiskt inget om chokladmuffins...)

Gör du möjligen så här när du äter din chokladmuffins?

(Edit: såg lite för sent att du skrev att du inte ätit chips eller nötter, men du sa ju iaf faktiskt inget om chokladmuffins...)
Hihi, faktiskt inte muffins heller. Faktum var att jag endast konsumerade en Ramlösa.

Detta borde ligga i "SAS - det här gjorde ni bra"-tråden. Förnäm EBD-förmån.
Guaranteed Smoothie og Complimentary Wet Wipe. SAS leverer! Jeg tror roligt vi kan kalde SAS for "det bedste Star Alliance flyselskab med baser i Skandinavien".

Hmm. Varit hemma en vecka nu sen vi flög hem från Hong Kong. Ju mer jag funderar, desto konstigare känslor får jag.
Jag är ebd enbart genom privata resor.
Jag passar kanske inte in på profilbilden av en "normal" ebd, eller? Men skit det samma, låt mig börja från början. När SAS startade en ny linje till HKG, så hängde jag på ett tidigt rabatt erbjudande "typ 5,000:- t/r.
Dessutom la jag in om option till plus och biz på optiontown. Totalt ett tillägg på över 12.000:- för 2 personer. Dagen innan avresan så fick jag ett mejl att uppgraderingen inte funkade. Vilket kändes ok. då man ändrat plan till A340 (g:a cabinen). Senare samma dag fick jag ett mejl att vi var uppgraderade på SAS försorg till plus. nice! Men samtidigt, annan stol. ok. men resten av servicen har jag redan betalt för.

Vi skulle inte stanna HKG. utan vi tog färjan direkt till Shenzeng. På vägen hem insåg vi att vi var tvungna att sova i HongKong en natt för att hinna med det tidiga flyget till arn. Fick mejl att optiontown uppgraderingen inte funkade. Ok. nu får jag igen +6.000:- igen.

Men det som händer nu börjas det kännas konstigt.
Vi sitter på våra go. stolar och beställer dricka till maten samt före & efter maten. Hej åhå inga problem. tills värdinnan börjar räkna ihop vad det kan tänkas kosta. Då frågar jag henne om hon vill titta på mitt amex/ebd kort, varför frågar hon. Jag är diamant. Hoppsan, se där, blir hennes svar. Vad innebär det, säger hon och smiter raskt iväg till en överordnad kollega för att få koll på läget.När hon kom tillbaks sa hon enligt min uppfattning ganska spydigt talar om, att om vi vill ha något mer till kaffet var det bara att säga till.Skumt men vi håller oss till planen, som var att vi skulle köra ett eget litet party på hemvägen. Men det gillades inte.Jag har nu suddat ut en massa svordomar som inte är lämpliga att publicera här. Vi störde inte övriga passagerare, vi var långtifrån någon säkerhetsrisk. När jag beställde en grogg ( Fruktsoda 33 cl med 2x5cl. vodka ) så fick jag vodkan redan upphälld över is, och jag sätter min heder som genuin gammal drinkare, att det mest var is, & max 3 cl. vodka. JAG BLIR SNE. SAS ÄR INTE MIN MAMMA.

Jag fanns inte med på listan som EBD. sa crew, så dom bad om att få låna mitt kort som ja redan visat upp. Brukar aldrig släppa iväg mitt kort utom kontroll, men nykter som jag var för en gångs skullo_O så släppte hämningarna och värdinnan tog kortet med sig. Efteråt så har jag fått känsla att dom bara var ute efter att kolla min kreditvärdighet.

Jag låg på gränsen till att bli diamant och kvalificeringsperioden gick ut 0731. Tjockt med jobb men smet i mellan med en snabbis i biz till Toronto över en dag, för typ 17.000:-. Så det känns uselt att bli hunsad av SAS. Speciellt när staten (till vissa delar SAS) redan tagit minst hälften av mitt flygkapital.

Så här i efterhand hade det blivit betydligt trevligare för mig och hustrun om vi betalt, för jag är helt övertygad om att crew inte tyckte om oss, för att vi krånglade med fri dricka.

PS: Det var mycke tomma stolar i biz både fram & åter. Men mina +12.000:- dög tydligen inte.

PS 2: Hur gör jag för att SAS ska älska mig: en norrlänning, lång som en skaplig julgran, tung som en älgkalv?

Toppen