Senaste nytt

Ny tjänst med resor globalt, vilken hotellkedja?

Sir Lemon

Medlem
Det hade jag absolut gjort, om jag vetat mer exakt vart jag kommer att vara :D Vet inte specifika platser ännu då det kommer in nya projekt på platser relativt ofta och med kort varsel. Jag har nog redan registrerat mig på varje statusprogram jag kan komma på. Fick status match på Radisson men som jag förstår det så har det programmet blivit ''sämre'' enligt många.
Radisson är inte dumt när gäller vissa hotell, som alltid gett mig ordentlig (2-3 steg) uppgradering som Gold, i Tyskland oftast också frukostförmån. Däremot är deras poängprogram devalverat. Jag brukar dock ändå hellre välja poäng framför rabatt i syfte att växla mot SAS-poäng.
 

TP12

Medlem
Hade nog kollat runt en hel del för att se vad som passar. Jag lägger inte så många nätter som du (i stort sett allt mitt internationella resande är privat) och har tidigare haft Marriott Platinum men gick över till Hilton och har varit diamant där senaste åren (har kvar guld hos Marriott via Amex platinum men det ger inte så mkt). Anledningen till bytet är att att jag tyckte att det var enklare att tjäna in (och köpa poäng) för att få bra utdelning på awardnätter (tänk på eventuell förmånsbeskattning om du ska använda poäng intjänade genom jobbet på dina privatresor - om du vill göra allt by the book samt följa resepolicies) där Hilton haft en hel del hotell som tilltalat mig. Dessutom var det för mycket olika regler på olika brands inom Marriott där vissa tex. är undantagna från att tillhandahålla fri frukost till platinum+ (vilket iofs kanske inte spelar någon roll för dig om din arbetsgivare ändå betalar för frukosten).

Ska nu testa Hyatt hade jag tänkt (kommer ha kvar Hilton gold via Amex platinum vilket säkrar upp gratis frukost på de nätter jag kommer lägga hos Hilton ändå) då deras Globalist-status verkar vara en av de få som inte blivit urvattnade och poängintjäningen verkar kännas ok. Hyatt har anslutna hotell i Malmö och Stockholm så går att få en del nätter genom vistelser i Sverige med vilket är ett plus.

Har även GHA Discovery Titan som är deras högsta statusnivå och väldigt lätt att erhålla (bo på tre brands under ett år så är den fixad). Efter att NH anslutit så har de ganska bra footprint i Europa. Många brands - Kempinski, Anantara är tex. ofta väldigt bra. Många verkar missa detta program: https://www.ghadiscovery.com/ Med titan så får du minst 7 % kickback i from av discovery dollar - som har ett värde på en USD. Ofta kampanjer, tex. kör de dubbla dollar nu så 14 % kickback - det är helt ok.
 

palmen

Moderator
En sak du skulle kunna göra är att skaffa Amex Platinum, visserligen ett dyrt kort men det kommer med en hel del förmåner som gör att man går plus minus noll om man nyttjar dessa (gratis besök på restaurang tex).
Den stora fördelen med detta är att du får "guldstatus" på i stort sätt alla kedjor direkt utan att bo en natt. Det kan vara bra för dig att testa dig fram lite under någon månad för att se vad som passar dig bäst och vad du gillar mest och sedan går du all in på en av dessa kedjor framöver.
 

TP12

Medlem
En sak du skulle kunna göra är att skaffa Amex Platinum, visserligen ett dyrt kort men det kommer med en hel del förmåner som gör att man går plus minus noll om man nyttjar dessa (gratis besök på restaurang tex).
Den stora fördelen med detta är att du får "guldstatus" på i stort sätt alla kedjor direkt utan att bo en natt. Det kan vara bra för dig att testa dig fram lite under någon månad för att se vad som passar dig bäst och vad du gillar mest och sedan går du all in på en av dessa kedjor framöver.
Nja - det är bara Hilton Gold, Radisson Premium och Melia (kommer inte ihåg nivå, har inte brytt mig om att skaffa) man får med Amex Platinum.
 

Hachans

Medlem
Ingen av dem. Kör Booking.com eller hotels (tills de kanske ändrar sitt bonusprogram även för oss i Sverige).

Förmånerna på kedjornas egna program blir mer och mer urvattnade, så man kan lika gärna samla hos någon av de andra. Har personligen lika bra erfarenhet av uppgraderingarna på både Booking.com och hotels som hos kedjornas egna program, och priserna ofta lägre.
 

Osten

Medlem
Räknar med att vara borta ca 2 veckor i månaden, 4-7 nätter åt gången så nätterna löses nog relativt snabbt men detta kan variera beroende på projekt osv. Att satsa på en kedja verkar ju smartast, speciellt om man lyckas nå lifetime status.
Med den mängden resor skulle mitt första val vara någon challenge.
Marriott har kvar sin Challenge (finns mer information i Marriott tråden) men summering:
Från registeringsdatum har du tre månader på dig att:
Bo 8 Nätter för Guld eller
Bo 16 Nätter för Platinum

Efter challenge kan du nog få en känsla av om du gillar programmet eller inte. Om du gillar det så är det bara fortsätta mot lifetime, om inte så har du Platinum i ett år och kan istället satsa på något annat program. :)
 
Toppen