Senaste nytt

Ny tjänst med eSIM på SAS.

Tobbe.O

Medlem
Från SAS hemsida:

Ett digitalt SIM-kort, inbyggt i din telefon.

Ett eSIM är ett digitalt SIM-kort för resor som är inbyggt i din telefon. Det fungerar samtidigt som det befintliga SIM-kortet. Så du har tillgång till mobildata utomlands, medan du använder ditt vanliga nummer för samtal och sms.

2 dagars kostnadsfri mobildata ingår

Kvalificerade SAS-bokningar omfattar 2 dagars kostnadsfri data. Installera ditt eSIM innan du reser, aktivera det när du anländer och anslut direkt när du landar

Screenshot_20260616_001148_Samsung Browser.jpg

Ska fungera i 190 länder :)

Läs mer på SAS hemsida:

Intressant samarbete. Någon som hittat prisuppgifter? Eller vilka "190 länder" som inkluderas? Finns det olika varianter att välja mellan? Hubby's sida är inte så informativ där heller tycker jag.

Vad är en "kvalificerad bokning"? Står varken på sas hemsida eller på lovable-appen (och för den som inte vet vad lovable är - en vibe-kodningstjänst där man kan prompta fram en sajt eller app). Känns som ett garage-företag...

(hittar inget Svenskt bolag med namnet, men väl ett Holländskt)

OK, det finns en ny version av appen (7.0.0) och där finns lite mer info under My trips:
(inga 190 länder i gratis-erbjudandet)

Covered destinations (textformat):

Sweden, Denmark, Norway, Finland, Iceland, United Kingdom, France, Netherlands, Germany, Belgium, Switzerland, Austria, Ireland, Portugal, Italy, Spain, Greece, Croatia, Czech Republic, Poland, Hungary, Romania, Bulgaria, Estonia, Latvia, Lithuania, Turkey, United Arab Emirates, Qatar, Israel, Japan, Thailand, Hong Kong, Singapore, China, South Korea, India, United States, Canada, Egypt, Morocco, South Africa, Australia.

Attachments

• IMG_20260616_085719.jpg
    IMG_20260616_085719.jpg
    291,7 KB · Visningar: 63
  • Screenshot_2026-06-16-08-54-41-15_8c8bdd374cd1e99028ff05e07f7fe11a.jpg
    Screenshot_2026-06-16-08-54-41-15_8c8bdd374cd1e99028ff05e07f7fe11a.jpg
    286,8 KB · Visningar: 62
  • Screenshot_2026-06-16-08-55-08-09.jpg
    Screenshot_2026-06-16-08-55-08-09.jpg
    928,6 KB · Visningar: 65
Kvalificerade bokningar är fortsatt lite av ett mysterium.
Jag har erbjudandet på en business flex till Köpenhamn

Jag har inte inte erbjudande på: en business flex ATH-CPH, en intra-eu-award i business, någon light (inrikes, intra-scand eller HEL-CPH), en skyteams award

Eftersom det finns en överlappning där (2 resor till CPH i BusFlex , bara den ena ger fri surf) så lurar jag på om det bara listas på den bokningen som ligger närmst i tiden. Ev måste man aktivera ett nytt e-sim för varje bokning och då visar de tjänsten bara på första godkända bokning?

Jag lurade på hur bra erbjudandet är om man redan har 3världen eller telenors motsvarande. Om copilot gjorde rätt:

Matchat mot 3 världen ger SAS-erbjudandet extra surf i: Kina, Qatar, UAE,

Matchat mot Telenor obegr. ger SAS-erbjudandet extra surf i: Kina, Qatar, UAE, Egypten, Marocko, Sydafrika, Kanada, Australien

Noterbart är att inga av dessa länder är SAS-destinationer om jag minns rätt, men det finns codeshares? Så intressant om erbjudandet också kommer att fungera på en SAS-bokning med anat skyteam-bolag tex

Intressant att man väljer någon annan än Tre så direkt efter att man dragit igång samarbetet där.

Noterar också att listan på länder blir kortare när man drar bort alla EU länder där man redan har fri roaming om huvud telefonen är i EU.

Men två dagar helt fritt kan om inte annat täcka lite mellanlandningar...

Hubby's sida är inte så informativ där heller tycker jag.

Enligt lite googling så kör de med dynamisk prissättning som bara är synlig i appen efter att man skaffat konto. Med andra ord är det med största sannolikhet en dålig deal jämfört med många av de andra esim alternativen på marknaden. Sälj argumentet är att det är enkelt när du redan har satt upp den för dina 2 fria dagar...

Ev måste man aktivera ett nytt e-sim för varje bokning och då visar de tjänsten bara på första godkända bokning?

Eller så behöver man bara fixa esim en gång och det aktiveras automatiskt på det esimet framöver om sas automatiskt delar samtliga resor med dem?

(hittar inget Svenskt bolag med namnet, men väl ett Holländskt)

Framgår i t&c att det är det holländska bolaget det handlar om.

Jag lurade på hur bra erbjudandet är om man redan har 3världen eller telenors motsvarande. Om copilot gjorde rätt:

Matchat mot 3 världen ger SAS-erbjudandet extra surf i: Kina, Qatar, UAE,

Matchat mot Telenor obegr. ger SAS-erbjudandet extra surf i: Kina, Qatar, UAE, Egypten, Marocko, Sydafrika, Kanada, Australien

Noterbart är att inga av dessa länder är SAS-destinationer om jag minns rätt, men det finns codeshares? Så intressant om erbjudandet också kommer att fungera på en SAS-bokning med anat skyteam-bolag tex

Det var inte ett så bra jobb Copilot gjorde :oops:

Kina ingår i 3Världen. Kikade snabbt på listan och Marocko, Qatar och UAE ingår inte i 3Världen. Kan ha missat något.
För Telenor så ingår inte: United Arab Emirates, Qatar, Israel, Japan, Hong Kong, Singapore, China, South Korea, India, Canada, Egypt, Morocco, South Africa, Australia.

Kul initiativ, men rätt oklart vad som gäller. Gått igenom mina bokningar för i år för att se vilka som är "kvalificerande":

Sverige: Nej
Spanien: Nej
Norge: Nej
Ungern: Nej
Spanien: Nej
Norge: Nej
USA: Ja

Toppen