Senaste nytt

Ny sensationell flyglinje, SAS öppnar oljelinje Stavanger-Houston

Men jag undrar om det inte finns två "kampanjer" med resa från SE, NO DK och FI till Houston: D1..9BIZ och Z1..9BIZ. Vet dock inte priserna. Bägge måste köpas innan 01SEP.
 
Hmm, verkar vara betalversion dessvärre.

Ligger på nettet... :)

For første gang i skandinavisk luftfartshistorie starter SAS i dag opp langdistanseflyvninger med en ren businessklasse. Og det fra Stavanger til Houston. Tirsdag ble flyet testet og det innleide kabinpersonellet drillet i SAS-rutinene.

– Har dere nok champagne?

– Nok champagne? Der nok. Vi har masse flasker. Det er jo «business class», fastslår Catharina Friberg i SAS, idet hun drar ut skuffer med vin og kurver med sprit.

SPRUDLENDE. Serveringstrallene til SAS er fylt med dyr champagne. Alle passasjerene får servering før avgang.

Den nye langdistansesatsingen til SAS er allerede ferdig pakket med drikkevarer og klar for første flight.
– Hva med en gin tonic?

– Selvfølgelig. Men skal det ikke heller være en «SASmopolitan»? spør Friberg, og drar frem en annen skuff i flyets «galley».

Et vanlig fly

En tur-retur reise 22. oktober med retur den påfølgende uken begynner på 22.818 kroner.

Fra utsiden ser flyet i utgangspunktet ut som hvilket som helst SAS-fly. Det er av typen Boeing 737, som SAS bruker på storparten av produksjonen. Men innvendig er det noe helt annet.

– Her har vi 44 business-seter, sier Catharina Friberg og går nedover den romslige midtgangen på flyet.
Friberg jobber med serviceproduktene på SAS’ langruter og skal være med som instruktør på den første flighten til Houston. Flyet har fire romslige seter i bredden, og ingen turistklasse.

– Produktet vi skal gi på denne ruten skal være det samme som vi tilbyr på våre andre langdistanseruter. Men det blir litt annerledes også, ettersom vi bare har én midtgang her, forteller Friberg.

SAS-farger

Flyet kom opp til Stavanger fra sveitsiske Basel søndag. Det ble lakkert i England, og hele interiøret er trukket om slik at flyet skal fremstå som et SAS-produkt.

– Hun er en streng lærer, sier Andreas Haugaard, som er del av Privatair-crewet som nå skal jobbe for SAS.

SAS krever at Privatair alltid har minst én skandinavisk talende kabinansatt med. Svenske Haugaard har jobbet 12 år for Privatair, og har også tidligere fløyet til Houston med det samme konseptet for KLM.


– Vi hadde svært mange skandinaviske passasjerer den gangen også, forteller Haugaard.
Konseptet å fly et fly med ren businessklasse er velprøvd.

– Vi startet allerede i 1992 med dette tilbudet for Lufthansa mellom Düsseldorf og New York, forteller direktør Victor Grove i Privatair.

Privatair opererer også i dag to ruter med et lignende konsept for Lufthansa mellom Frankfurt og indiske Pune, samt Frankfurt og Dammam i Saudi-Arabia. Også British Airways opererer et fly med ren businessklasse mellom London og New York.

Alternativ bruk

Kommersiell direktør i SAS, Eivind Roald, er trygg på at ruten lykkes, og at SAS skal tjene penger på den.

– Vi trenger ikke en veldig høy kabinfaktor, sier Roald, som sier at kan det bli flere langdistanseruter, hvis denne ruten lykkes.

– Det er opp til markedet nå å avgjøre, sier Roald.

Kontrakten med Privatair er på tre år, men skulle Houston-ruten mot all formodning ikke lykkes, vil SAS bruke flyet på andre distanser.

– Rent teoretisk er det mulig å sette inn dette flyet på andre steder, for eksempel New York eller hvor det måtte være, sier han.

KLM har frem til nå hatt store deler av forretningstrafikken fra Stavanger til Houston, og Roald legger ikke skjul på at dette er for å sikre fotfestet mot KLM på Vestlandet.

KLM har vært aggressive de siste årene, konstaterer Roald, som har fått det nye langdistanseflyet oppkalt etter seg – nemlig «Eivind Viking».

– Det visste jeg faktisk ikke, hevder Roald.

Lønnsom rute

Oslo: SAS har regnet på lønnsomheten for en rute mellom Stavanger og Houston jevnlig de siste årene. Det slo til da det ble et ledig fly fra Privatair.

– Vi har regnet hjem denne ruten med en god sikkerhetsmargin, og det betyr at vi tror den blir lønnsom ganske raskt, sier produktdirektør Snorre Andresen i SAS.

SAS anslår at rundt 70.000 reisende flyr mellom Skandinavia og oljehovedstaden Houston hvert år og to tredeler av dem kommer fra Norge.

– Det spesielle er at Houston har en stor etterspørsel blant forretningsreisende, mens det er få turister som flyr dit fra Skandinavia. Vanligvis er det omvendt på langrutene våre, sier Andresen.

På andre langruter til USA og Asia forsøker SAS vanligvis å fylle opp flyene mer enn et halvt år i forveien, og da er det økonomibillettene som går først. Nå skal SAS henvende seg til reisende som kan bestemme seg på få dagers varsel.
– I forretningsmarkedet møter vi reisende som gjerne bestiller tre-fire dager i forveien.

– Hvor mange av de 44 setene må dere selge på hver flyvning?

– Det er omtrent som vanlig på langdistanse. Mer enn halvparten, men vi trenger ikke å bli utsolgt, sier Andresen.

I tillegg til norske passasjerer, skal SAS og Widerøe fly inn reisende fra Aberdeen, København og Stockholm til knutepunktet i Stavanger. SAS anslår at det er 32.000 passasjerer mellom Aberdeen og Houston årlig, i tillegg til trafikken fra Skandinavia.

– Salget på de første avgangene synes vi er «ok», sier Andresen.

I dag er det først og fremst KLM som SAS må konkurrere mot. KLM har i dag fem daglige flighter fra Stavanger til Amsterdam, hvor KLM har daglig avgang med en Boeing 747 jumbojet til Houston.

– Men i tillegg har vi ekstraavganger med en 747 mellom Amsterdam og Houston torsdager og lørdager, forteller Beniamin Patrono i KLM Norge.

På toppen av dette har også KLMs partner, Air France, nå i år åpnet ruten Stavanger–Paris, for på den måten å hente forretningstrafikk inn til Air France’ langdistansenettverk. Lufthansa er også en konkurrent som opererer daglig med en Airbus A380 mellom Frankfurt og Houston, samtidig som også British Airways flyr London-Houston.

– Det er overkapasitet i omtrent alle markedene vi er i, men rutene til Nord-Amerika har kanskje hatt den beste utviklingen de siste to årene, sier Snorre Andresen i SAS.
 
Toppen