Senaste nytt

Ny sensationell flyglinje, SAS öppnar oljelinje Stavanger-Houston

Nuvarande priser i ExpertFlyer SVG-IAH exklusive skatter och avgifter
Z1NOBIZ SK Z Round-Trip 21800(SEK) B
ZNOBIZ SK Z Round-Trip 23161(SEK) B
CNOOW SK C One-Way 26984(SEK) B
D1NOBIZ SK D Round-Trip 27442(SEK) B
DNOBIZ SK D Round-Trip 30467(SEK) B
C1NOBIZ SK C Round-Trip 39043(SEK) B
CNOBIZ SK C Round-Trip 45397(SEK) B

Min amatörbedömning är att en majoritet kommer flyga på avtalspriser.

Bokning öppnas under senare delen av april

Oj det var inga nådiga priser. Men som sagt, vi vanliga dödliga kommer väl inte flyga linjen och i olje/gas branchen saknas det väl inte pengar direkt :D

Nuvarande priser i ExpertFlyer SVG-IAH exklusive skatter och avgifter
Z1NOBIZ SK Z Round-Trip 21800(SEK) B
ZNOBIZ SK Z Round-Trip 23161(SEK) B
CNOOW SK C One-Way 26984(SEK) B
D1NOBIZ SK D Round-Trip 27442(SEK) B
DNOBIZ SK D Round-Trip 30467(SEK) B
C1NOBIZ SK C Round-Trip 39043(SEK) B
CNOBIZ SK C Round-Trip 45397(SEK) B

Min amatörbedömning är att en majoritet kommer flyga på avtalspriser.

Bokning öppnas under senare delen av april

Vad bedömer du det på? Visst är det troligt att oljebolagen har x antal stående platser. Men priserna är ungefär på samma nivå som sas andra business class produkter till USA.

Som nämnts kul offenstivt satsat av SAS, linjen har ju diskuterats länge vad jag förstår. Tror väl många av de stora nyttjarna av linjen avtalar om rejäla rabatter och har säkerligen mer eller mindre beställt x antal platser per flight. Sas visar väl lite "muskler" mot KLM & LH som säkerligen har en hel del av dessa resenärer idag ?!

Last edited:
Vad bedömer du det på? Visst är det troligt att oljebolagen har x antal stående platser. Men priserna är ungefär på samma nivå som sas andra business class produkter till USA.

Det är den norska och amerikanska energibranschen som har legat på SAS för linjen under flera år. Så länge man har en viss volym kan man alltid förhandla om priser som vi inte ser i ExpertFlyer.

Bara titta på området runt flygplatsen; där ligger massor av stora bolag inom energibranschen som t.ex. Baker & Hughes och Haliburton utöver energibolagen som Statoil, Shell, Exxon, och Chevron.

Sedan att nuvarande priser som ligger är relativt lika för Houston som andra destinationer kan komma ändras när försäljning på linjen öppnas under andra halvan av april.

Jag läste någonstans (minns inte källan) att mellan 35-40% av ett flygbolags försäljning är "Corporate Market". Där har man som oftast andra priser. Det kan också finnas t.ex. resebyråer i Stavangerområde som riktar sig mot mellanstora bolag i branschen med specialpriser. Så det är inte orimligt att förvänta sig att en majoritet av kunderna är avtalskunder.

Jag har jobbat på ett bolag med bara 4 anställda, men inköp av flygresor på över 1MSEK per år och vi hade avtalspriser och villkor med några flygbolag.

Nu sa jag inte att BA001 var ett alternativ till denna flight utan jag syftade enbart på utformningen av produkten.
Givetvis är många säkert glada över en direktflight och värdesätter detta mer än något annat. Tycker det är jättekul att SAS startar denna rutt men de borde gått all-in med de nya sätena också för att skapa en riktigt bra C produkt.
Du svarar på din fråga själv. Om många accepterar sämre produkt tack vare direktflyg, varför ska man satsa mer pengar? SAS har inte direkt gott om pengar.

Hursomhelst det är kul att SAS vågar att satsa på nytt.
Jag ser denna satsning som gamla SAS utmaning anda. Ungefär som när SAS öppnade transpoler flight. (inte lika legendariskt dock)

Jag har jobbat på ett bolag med bara 4 anställda, men inköp av flygresor på över 1MSEK per år och vi hade avtalspriser och villkor med några flygbolag.

Jag trodde det behövdes betydligt mer, uppenbarligen måste jag se över detta.
Tillbaka till ämnet så tycker jag SAS gör helt rätt(inte ofta jag tycker det :p) , man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Senator Tror du priserna kommer gå upp eller ner för oss "övriga" när försäljningen startar? Jag har under ett tag funderat på vad som skulle hände med business priserna om det bara fanns just business class på alla flyg. Skulle BC priserna gå upp eller ner?

Fick chans på vägen hem att ordentligt bläddra igenom det presskit som delades ut (större presskonferenser är för övrigt intressanta företeelser, folk är som hungriga vargar när dörrarna öppnas och alla gör sig redo för att både klara att lyssna, fråga, skriva och hantera sociala medier på en och samma gång).

Jag vill själv inte gissa eller spekulera i hur linjen kommer gå men däremot måste jag ge SAS cred för att de verkar ha gjort sin hemläxa. Pressmappen är ordentligt tjock (närmare 30 sidor) och innehåller en hel del bra argument till varför linjen bör bära sig. Där finns allt från en ganska omfattande marknadsundersökning till flera jämförelser med konkurrenterna i allt från tidtabell till restid från Skandinaviens största städer. Och det är som sagt 424 företag i Stavanger som fått säga sitt.

Det är en kul satsning och särskilt utifrån mitt jobb med BC är det riktigt skoj när ett flygbolag/reseföretag rör om i grytan och vågar sig på lite udda satsningar, det har vi inte varit bortskämda med tidigare. Det var en skoj och rätt häftig presskonferens och jag ser fram emot att följa med i uppstarten.

Toppen