Senaste nytt

Ny sensationell flyglinje, SAS öppnar oljelinje Stavanger-Houston

Jag gissar att SAS kommande linje SVG-IAH främst är riktad mot passagerare som påbörjar och avslutar resan i Stavanger respektive Houston och att dessa passagerare har arbetsgivare som betalar flygbiljetten.

Går dock bra att boka med "max tillgänglighet" awards med Diamond rabatten :)

Däremot finns inte business saver som sådan award utan endast normal business. 154000 poäng och 818kr från Stockholm (men då tjänar man drygt 27000 poäng också)

Stockholm-Stavanger-Houston?

Baserat på både slides från SAS via Jacob, lite enkel matematik och lite empirisk bevis gissar jag att:
44 stolar x 6 dagar i veckan x 52 veckor = 13 728 stolar tillgängliga per år
Tar man t.ex. SFO som jämförelse verkar denna ligga på över 85% i kabinfaktor
Så skall SAS sälja ca 11 669 biljetter per år (om vi antar att 100% börjar resan i SVG)
Marknaden är ca 70 000 per år, så det blir en marknadsandel på ca 16,67%
Av dessa kommer minst 50-60% ha storkundsavtal och se priser på andra nivåer än vad vi ser

Det här är en specialrutt, för en viktig del av särskilt norskt näringsliv som är rätt lönsamt. Skall bli spännande att se hur denna utvecklas..

Det är mycket mer än andra. Turkish har för ca 18500 DKK, British Airways för ca 21500 DKK och Lufthansa för ca 23500 DKK.
Ja, kan se der kom et andre for meget, sammenligningen gik på SAS TATL. Ingen tvivl om det er meget dyrere end andre slelskaber og også for dyrt ift. At spare 30 min...

Jag tycker inte at man kan jämföra denna linje med vanliga linjer.

44st Biz platser. That's it!
Det är som att jämföra att flyga Concorde mellan London och NY eller flyga Stockholm-Amsterdam-NY med Tui.

Ja, kan se der kom et andre for meget, sammenligningen gik på SAS TATL. Ingen tvivl om det er meget dyrere end andre slelskaber og også for dyrt ift. At spare 30 min...

Det er vel mer enn 30 min. Rundt 3 timer hver vei, samt tider som passer bra til arbeidsdager, og familieliv tilbake i Norge.

Jag råkade boka in mig ARN-CPH-SVG-IAH den 20 augusti med retur den 24 augusti IAH-SVG-OSL-ARN :)

Mvh
/NotRyan

Last edited:
Toppen