Senaste nytt

Ny säkerhetskontroll vid transfer på Arlanda?

För mig var det Storbritannien, transfer på Arlanda och då var det kontroll. I alla fall om man anländer på F-piren så är det omöjligt att gå igenom passkontrollen utan att hamna i en situation där man måste gå igenom transfer security om man ska vidare.
Oklart hur det är ifall du hamnar i passkontrollen i andra ändan av T5, är det tänkt att vara för "rena" passagerare.
Oh well, inte så himla viktigt, men intressant att nörda ner sig i.

EDIT: Jag hamnade på en kontroll på FRA-LCY vid B-gaterna, och då var kontrollen nästan invid gaten så de hade nog spärrat av en del av terminalen för det. De hade även en egen "fast track" för alla pax till LCY, vilket var intressant. Kanske var för jag kom dit väldigt nära inpå avgångstid, vem vet. Men inga problem att bära vinflaskor i påse från JNB genom kontrollen.
Storbritannien är ju inte EU eller Schengen, därför blir du tvingad till passkontroll. Om man måste göra passkontroll på ARN så åker man alltid på ny security.
Man kan ju dock anlända F piren från EU länder och då blir det ingen passkontroll eller säkerhetskontroll.

Man begränsas ju också i hur flygplatsen är byggd. Går det inte att gå igenom utan extra kontroll så gör det inte.

Men hur fungerar det på Landvetter?
På Landvetter kommer man efter passkontrollen ut direkt vid bagagebanden när man ankommer från non-Schengen. Finns vad jag vet ingen möjlighet att ta sig direkt till Schengen delen.

På Landvetter kommer man efter passkontrollen ut direkt vid bagagebanden när man ankommer från non-Schengen. Finns vad jag vet ingen möjlighet att ta sig direkt till Schengen delen.

Oki! Då är ju frågan om Sverige har som policy att så ska ske, eller om det är en effekt av att flygplatserna är byggda så.

Oki! Då är ju frågan om Sverige har som policy att så ska ske, eller om det är en effekt av att flygplatserna är byggda så.
Det måste ha ändrats, för innan Swedavia byggde gången utanför F-piren udda nummer så kom man rakt in i F-piren övre plan när planet från UK parkerade på F udda nummer. Då kunde man göra transit där utan extra kontroll.

Storbritannien är ju inte EU eller Schengen, därför blir du tvingad till passkontroll. Om man måste göra passkontroll på ARN så åker man alltid på ny security.
Man kan ju dock anlända F piren från EU länder och då blir det ingen passkontroll eller säkerhetskontroll.
Passkontrollen förstår jag självklart, men inte den absoluta kopplingen mellan passkontroll när man anländer och ny security vid transfer. Så som det är byggt på ARN så blir det så, men är nyfiken på varför.

Passkontrollen förstår jag självklart, men inte den absoluta kopplingen mellan passkontroll när man anländer och ny security vid transfer. Så som det är byggt på ARN så blir det så, men är nyfiken på varför.
Gissar på att det är för att man använder samma passkontroll för transfer och entry. Dvs alla följer samma väg som de som gör en entry i Sverige.

Rent teoretiskt skulle man ju säkert kunna dela på detta också för vissa länder, men logistiken finns nog inte för det idag och är inte prioriterat.

I Köpenhamn fungerar det ju dock, går bra att komma ut i terminalen vid ankomst från USA medan man från Asien ofta hamnar i security först.

Om jag förstår tråden rätt så blir det vid GOT-ARN-EWR ingen säkerhetskontroll men väl passkontroll på ARN. Hinner man med den om man har 50 minuter endast? Fakirflyget går 2 timmar innan mitt egentliga flyg från GOT men vill helst undvika det.

Toppen