Senaste nytt

Ny reseklass på SJ Snabbtåg – 2 klass Lugn

Imorrn blir det premiär för mig i Lugn 2:A Klass, undra hur det kommer reageras när man ska börja prassla med frukostpåsen

SJ-tågens ”tysta avdelning” har avgått för sista gången | GP

Som om SJs Wi-Fi duger till att streama film på ändå.

Men vad bra att reglerna finns skriftligt nu då. Även lite motsägelsefulla. Om jag lutar mig närmare mitt zoom-möte för att höra vad de säger så måste väl även det räknas som lågmält samtal. Eller?

Detta är ett fuck up av sällan skådat slag.

Tänkte frågat personen som körde Facetime eller personen ned rignsignalen på fullt blås... Men orkade i vanlig ordning inte direkt bry mig.... Tänkte vara rapportera vad jag såg och hörde vid ett test =)

Som om SJs Wi-Fi duger till att streama film på ändå.

Men vad bra att reglerna finns skriftligt nu då. Även lite motsägelsefulla. Om jag lutar mig närmare mitt zoom-möte för att höra vad de säger så måste väl även det räknas som lågmält samtal. Eller?

Detta är ett fuck up av sällan skådat slag.

Testade ikväll Göteborg-Skövde. 2+1 konfig, kanske 10 pers totalt, tyst var det också. Verkade vara ganska fullt i vanlig andra klass. Så länge man kommer åt 2+1, kan det vara värt att betala några tior mer. Annars inte. Enligt föregående rapporter verkar det som att symbolen på stolen är lite svår att tyda:rolleyes:
20211101_172050.jpg

Sitter på tåget i 2 klass lugn just nu. Bra med 2+1 konfigurationen men jag förstår inte alls vad som menas med lugn. En kille bakom mig pratar oavbrutet i telefon som om vagnen är hans kontor. Dessutom en skrikande bebis och ett par telefonpratare till gör det helt omöjligt att få något som helst fokus på jobbet och presentationen jag ska leverera i morgon. Vilken katastrof..

Sitter på tåget i 2 klass lugn just nu. Bra med 2+1 konfigurationen men jag förstår inte alls vad som menas med lugn. En kille bakom mig pratar oavbrutet i telefon som om vagnen är hans kontor. Dessutom en skrikande bebis och ett par telefonpratare till gör det helt omöjligt att få något som helst fokus på jobbet och presentationen jag ska leverera i morgon. Vilken katastrof..

Reklamera resan.

Du får ju börja med att påminna han med telefonen om att det är lugn kupé och därefter påtala det för och även för tågpersonalen. Det är ju inte klokt att en så enkel sak inte fungerar bara för att folk struntar i det. Hur kan SJ personalen tillåta någon med en bebis i vagnen. Det verkar ju vara lika illa som @Hachans förutspått.

Du får ju börja med att påminna han med telefonen om att det är lugn kupé och därefter påtala det för och även för tågpersonalen. Det är ju inte klokt att en så enkel sak inte fungerar bara för att folk struntar i det. Hur kan SJ personalen tillåta någon med en bebis i vagnen. Det verkar ju vara lika illa som @Hachans förutspått.

SJ gömmer sig bakom att det är en lugn avdelning och att ingen hamnat där utan att det valt det och utan att de behöver definiera vad lugn innebär. Och eftersom man som resenär måste välja aktivt att sitta där kan de skylla på resenärerna istället. Man tar då helt bort aspekten att det kan mycket väl vara så att det är de sista platserna som finns på tåget, eftersom det av någon anledning är konstant knökat och slutsålt just nu.

Från ett resenärsperspektiv så ser man "åh, den enda öppna platsen på det tåget jag vill åka med, jag får väl ta lugn avdelning ändå eftersom det är enda valet" (om jag är snäll) eller "oj, lugn avdelning, då kan min bebis sova eller jag ha möte i lugn och ro" (om jag ska vara elak).

Enda sättet att få SJ att inse vilka dumheter de håller på med är att antingen rösta med plånboken eller reklamera resorna så fort man är missnöjd med dem. Orkar man kan man dra ärenden ända till ARN för vilseledande marknadsföring och göra chargebacks på sitt kort för ej levererad tjänst.

Själv har jag köpt mitt sista årskort hos dem. Det går inte att använda SJ för arbete ombord längre i samma utsträckning. då tyst avdelning var ett starkt argument för att resa med dem. Då blir det priset som styr istället och då blir det MTR framöver eller flyget (om det är tidskänsligt). SJ undviks numera så mycket det går.

Toppen