Senaste nytt

Ny reseklass på SJ Snabbtåg – 2 klass Lugn

Alf

Medlem
Nej, det är väl det vi kritiker har menat hela tiden. Om det inte är tyst i tyst avdelning är det grunder för reklamation.

Är det inte lugnt i andra klass lugn så kan SJ säga att det inte är definierat och de har uppfyllt sitt ansvar.

Bra för SJ, dåligt för andra.
Jag håller med dej om vad du skriver. Någon skillnad måste ju SJ ha gjort på begreppen tyst och lugnt. Skall bli intressant att få läsa om erfarenheter om detta.

Vad menar du med att man har kunnat reklamera om det inte varit tyst i en tyst avdelning? Jag har åkt många gånger i tyst avdelning där det förekommit telefonmarodörer. Vad kan man mer göra än att påtala detta för personen ifråga eller säga åt tågpersonalen.
 

mha321

Medlem
Jag håller med dej om vad du skriver. Någon skillnad måste ju SJ ha gjort på begreppen tyst och lugnt. Skall bli intressant att få läsa om erfarenheter om detta.

Vad menar du med att man har kunnat reklamera om det inte varit tyst i en tyst avdelning? Jag har åkt många gånger i tyst avdelning där det förekommit telefonmarodörer. Vad kan man mer göra än att påtala detta för personen ifråga eller säga åt tågpersonalen.
Man kan ju skicka in ett klagomål till SJ och kräva pengar tillbaka eftersom man inte fått det man betalar för.

Klart tveksamt om det går igenom tror jag nog, men det kostar mycket I hantering...
 

Hachans

Medlem
Man kan ju skicka in ett klagomål till SJ och kräva pengar tillbaka eftersom man inte fått det man betalar för.

Klart tveksamt om det går igenom tror jag nog, men det kostar mycket I hantering...

Precis så. Och vad blir resultatet när de fått nog av reklamationer på en tjänst de inte levererar? De tar bort den. Ut med tyst avdelning, in med lugn och därmed kan de skriva av alla ärenden och slippa kompensera.

Det blev svårare och svårare att få kompensation för telefonpratare, småbarn etc. Men då började de vingla in i vilseledande marknadsföring istället när de lovar en tjänst de inte avser leverera.

Vad menar du med att man har kunnat reklamera om det inte varit tyst i en tyst avdelning? Jag har åkt många gånger i tyst avdelning där det förekommit telefonmarodörer. Vad kan man mer göra än att påtala detta för personen ifråga eller säga åt tågpersonalen.

Du skickar in en reklamation till SJ efteråt, precis som om brödet du köpt på ICA varit mögligt.
 

mha321

Medlem
Då jag hört lite kring dialogerna om varför man "uppfunnit" konceptet så kan jag meddela följande: Det verkar som om man ständigt får en minskad andel affärsresenärer i första klass, och man har en tes (antar att man gjort någon typ av undersökning) som pekar på att "märkningen" 1:a klass inte passerar en del finansavdelningar. Så detta är såklart ett sätt att få lite mer betalt från affärsresenärerna.

(blast from the past citat när jag läste om lite i tråden)

Frågan är om analysen bara säger att det är en lägre andel i första klass, eller om den faktiskt har visat en motsvarande ökning av affärsresenärer i andra klass...

Alternativet är ju att dessa resenärer istället gått till antingen flyg eller bil. Min egen erfarenhet från innan pandemin var att när jag väl skulle boka var det ofta fullt i första klass och inte sällan också andra. med tight schema som många affärsresenärer nog har tex i början eller slutet av dagen kan jag inte bara ta en avgång 4 timmar tidigare eller senare, eller en annan dag, för att få plats eller få ner priset. Då får det bli flyget istället som sällan var så fullt och erbjuder bättre flexibilitet.

Ett sätt att få upp andelen affärsresor i första klass skulle ju vara att bara höja priset, utan att göra något mer...

Man får förutsätta att de tittar på hur det såg ut före pandemin. Att antalet affärs resenärer gått ner under pandemin i sig kan ju knappast vara förvånande.
 

Alf

Medlem
Precis så. Och vad blir resultatet när de fått nog av reklamationer på en tjänst de inte levererar? De tar bort den. Ut med tyst avdelning, in med lugn och därmed kan de skriva av alla ärenden och slippa kompensera.

Det blev svårare och svårare att få kompensation för telefonpratare, småbarn etc. Men då började de vingla in i vilseledande marknadsföring istället när de lovar en tjänst de inte avser leverera.



Du skickar in en reklamation till SJ efteråt, precis som om brödet du köpt på ICA varit mögligt.
Då var det ju ganska dumt att reklamera om resultatet blev att SJ tog bort något som var dåligt och ersatte det med något sämre.
 
Om man ska jämföra hur det marknadsförs är det alltså såhär. Jämfört SJs info före och efter införandet av lugn. Men som sagt, allt är bara spekulationer innan vi har upplevt hur det faktiskt hanteras i praktiken! Vi får väl se helt enkelt :)

https://web.archive.org/web/20201210143018/https://www.sj.se/sv/reseinfo/vara-komforter.html skrev:
Vill du ha lugn och ro för att arbeta eller koppla av kan du boka plats i vår tysta avdelning. Det kostar inget extra och finns både i 1 och 2 klass på snabbtågen. Du bokar din plats i tyst avdelning när du köper din resa.

Tänk på att stänga av mobilen eller sätta den på ljudlöst läge. Undvik samtal och använd hörlurar om du lyssnar på film eller musik för att inte störa de som sitter bredvid dig.

https://www.sj.se/sv/reseinfo/vara-komforter.html skrev:
I 2 klass Lugn reser du bekvämt i en lugnare miljö. Här har du mobilen på ljudlöst, för dämpade samtal och i hörlurarna har du låg volym på musiken. 2 klass Lugn ersätter Tyst avdelning ombord på våra snabbtåg. 2 klass Lugn finns för bokning för resor från 1 november.

Fördomsfullt blir min gissning att det kommer fungera ok sålänge platser finns i alla vagnar, eftersom det endast kommer sitta resenärer som är villiga att betala några kronor extra. Jag tror inte det kommer fungera alls när vanliga 2klass är slutsåld.
 

intuition

Medlem
Under allhelgona-helgen är i princip alla avgångar slutsålda på vanlig 2 klass delsträcka av Malmö-Stockholm, varpå alla som bokar idag (ändå två veckor kvar) behöver välja 2 klass lugn. Det kommer bli min första resa sedan Lugn införs (måndag samma vecka), men jag har utifrån detta inga förväntningar på att medpassagerare har förstått samt respekterar att de valt en tyst vagn.

Kollar man hela sträckan den helgen är det i princip helt slutsålt. Hur 2 kl Lugn särskiljer sig ser ni på första två avgångarna i screenshoten. Övriga avgångar som finns kvar är snälltåget. (Priserna är en resenär, vuxen)

Visa bifogad bild 122620
Att 1.a klass i princip sålt slut före 2.a lugn säker en del om hur kunderna ser på erbjudandet. Det som efterfrågas är billigaste biljett och komforten i 1.a klass. Att betala ett premium pris för "lugn" 2.a klass verkar mycket få vara intresserade av.
 

intuition

Medlem
Men så länge de kör lugn i 1.a klass vagn är det ju ett värt pengarna.
Screenshot_2021-10-24-18-31-45-30_93311c8345f583b8b2ce41564929107b.jpg
 

ulagun

Medlem
Varför inte införa en tyst OCH lugn vagn?
Gärna med sensorer som registrerar varje antydan till högljudhet och allvarlig konsekvens för de som inte följer påbuden.
OBS ironi,
Min erfarenhet är att vissa totalt nonchalerar " tyst avdelning" och vilka medel har en stackars tågvärd för att hantera sådana situationer ? Skulle aldrig betala xtra för ospecificerad" lugn" så länge inte SJ inför konkret definition av " lugn"
 
Toppen