Senaste nytt

Ny reseklass på SJ Snabbtåg – 2 klass Lugn

Hachans

Medlem
Då jag hört lite kring dialogerna om varför man "uppfunnit" konceptet så kan jag meddela följande: Det verkar som om man ständigt får en minskad andel affärsresenärer i första klass, och man har en tes (antar att man gjort någon typ av undersökning) som pekar på att "märkningen" 1:a klass inte passerar en del finansavdelningar. Så detta är såklart ett sätt att få lite mer betalt från affärsresenärerna.

Visst och på samma sätt kan man se att tyst avdelning är det som fylls på först på tågen, så där kan man ta extra betalt. Samtidigt så har man också stora klagomål på att resenärer inte har vett att hålla käften däri. Så därför kan man ta bort tyst avdelning, ersätta den med lugn för då behöver man aldrig hantera klagomål på seriösa sätt.

Det är en win-win för SJ, och en lose-lose för resenärerna.
 

ekf

Medlem
Rent krasst är väl detta en typisk "enchantment"
Visst är det så, men mitt främsta skäl för att boka 1:a klass har varit för att få lugn och ro, då det är färre personer i 1:a klass generellt. I 2:a klass tyst kupé är det så många som hamnar av misstag och skitit i att det ska vara tyst, så vet inte om SJs implementering varit så lyckad där.
Då betalar jag hellre lite mindre än 1:a klass och får tyst och lugnt (och frukost) i 2:a klass lugn. Men jag reser med tåg för egna pengar…
 

Palazzi

Medlem
Visst och på samma sätt kan man se att tyst avdelning är det som fylls på först på tågen, så där kan man ta extra betalt. Samtidigt så har man också stora klagomål på att resenärer inte har vett att hålla käften däri. Så därför kan man ta bort tyst avdelning, ersätta den med lugn för då behöver man aldrig hantera klagomål på seriösa sätt.

Det är en win-win för SJ, och en lose-lose för resenärerna.

Ja, du har nog rätt i att det inte nödvändigtvis behöver landa i något konsumentvänligt.

Å andra sidan är detta väl lite av resebranschens transformation i stort, i det att man tvingas vara mer och mer kostnadsfokuserade (istället för kundfokuserade). Sanningen är väl dock att om nog många resenärer inte bara klagat (för att sen iaf ta Ryanair och Flixbus nästa gång) så kanske konkurrensmedlet kvalitet fortsatt varit aktuellt.

Många var ju väldigt välvilliga till att ta Blå Tåget, men sedan visade det sig att detta bara gällde om det kostade som hos SJ. Slutade väl med en olöslig ekvation, där priserna började på 195SEK, men med 2x benutrymmet och både restaurang och pianobar. Någon gjorde ett krampaktigt försök till att få detta att fungera, men trots skalbolag, bristande underhåll, dåliga löner och arbetsrättsliga tveksamheter (som de tillslut rök på..) så gick det inte ihop sig. Inte svårt att tänka sig att det inte bar sig, då man bara var 50SEK dyrare än Flixtrain, som erbjuder ungefär ingenting med 90 säten/vagn.

Andemeningen är att jag har givit upp på branschen. Vi som är specialintresserade, och möjligen kräver mer, får nog kämpa för att hålla liv i några nischalternativ. Jag gissar t.ex. att man kommer ge sig på en höjning i första klass i samband med detta.... Kanske finner man med mindre utbud en bättre balans i utbud/efterfrågan, och hittar ett segment som "vägrar" annat än första klass (till en betydande summa).
 

Hachans

Medlem
Ja, du har nog rätt i att det inte nödvändigtvis behöver landa i något konsumentvänligt.

Å andra sidan är detta väl lite av resebranschens transformation i stort, i det att man tvingas vara mer och mer kostnadsfokuserade (istället för kundfokuserade). Sanningen är väl dock att om nog många resenärer inte bara klagat (för att sen iaf ta Ryanair och Flixbus nästa gång) så kanske konkurrensmedlet kvalitet fortsatt varit aktuellt.

Många var ju väldigt välvilliga till att ta Blå Tåget, men sedan visade det sig att detta bara gällde om det kostade som hos SJ. Slutade väl med en olöslig ekvation, där priserna började på 195SEK, men med 2x benutrymmet och både restaurang och pianobar. Någon gjorde ett krampaktigt försök till att få detta att fungera, men trots skalbolag, bristande underhåll, dåliga löner och arbetsrättsliga tveksamheter (som de tillslut rök på..) så gick det inte ihop sig. Inte svårt att tänka sig att det inte bar sig, då man bara var 50SEK dyrare än Flixtrain, som erbjuder ungefär ingenting med 90 säten/vagn.

Andemeningen är att jag har givit upp på branschen. Vi som är specialintresserade, och möjligen kräver mer, får nog kämpa för att hålla liv i några nischalternativ. Jag gissar t.ex. att man kommer ge sig på en höjning i första klass i samband med detta.... Kanske finner man med mindre utbud en bättre balans i utbud/efterfrågan, och hittar ett segment som "vägrar" annat än första klass (till en betydande summa).

Visst, men hade också kunnat tänka sig att man faktiskt slog vakt om sin produkt bättre. Se till att personalen har möjlighet att avvisa eller flytta personer som inte är tysta. Om inte tyst avdelning finns kvar hos SJ, så är argumenten att åka just SJ åtminstone för min del borta. Kan jag inte använda tiden att jobba så gäller det istället att komma fram så snart som möjligt.

Visst var Blå Tåget trevligt, men det var en produkt verkligen för specialintresserade. Tyst Avdelning är en produkt för de som inte gillar högljudda barnfamiljer, fotbollssupportrar och liknande när de reser och vill använda tiden för att arbeta, plugga eller bara njuta av lugnet. Det är ändå en ganska stor andel resande.
 

GOTBound

Medlem
Visst, men hade också kunnat tänka sig att man faktiskt slog vakt om sin produkt bättre. Se till att personalen har möjlighet att avvisa eller flytta personer som inte är tysta. Om inte tyst avdelning finns kvar hos SJ, så är argumenten att åka just SJ åtminstone för min del borta. Kan jag inte använda tiden att jobba så gäller det istället att komma fram så snart som möjligt.

Visst var Blå Tåget trevligt, men det var en produkt verkligen för specialintresserade. Tyst Avdelning är en produkt för de som inte gillar högljudda barnfamiljer, fotbollssupportrar och liknande när de reser och vill använda tiden för att arbeta, plugga eller bara njuta av lugnet. Det är ändå en ganska stor andel resande.
Semi-OT

Lägg till telefon/video-konfererande över Teams och Zoom på din lista, det största störmomentet i 1:a klass just nu sedan Covid-19 pandemin slog till och nymodigheten telefon/videokonferens blev vedertaget för den breda massan, vi kan även lägga till de som har ett extremt kontaktbehov med högkvarteret och behöver ringa, Nisse, Lisa, Mangan etc. supp i kvarten istället för att ta den enkla frågan i en chatt på Teams.
Min favorit är när ovan scenarion utspelar sig på dålig engelska som enligt konstens alla regler är lättare att förstå om man pratar HÖGRE.

Hade jag haft ett behov att industri-spionera på företag inom finans och tech i Sverige hade jag åkt fram och tillbaka med X2000 mellan Stockholm och Göteborg samt passivt lyssna av alla möten då utöver störmomentet även sekretesstänk inte ämnas en tanke.

/rantmodeoff
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Semi-OT

Lägg till telefon/video-konfererande över Teams och Zoom på din lista, det största störmomentet i 1:a klass just nu sedan Covid-19 pandemin slog till och nymodigheten telefon/videokonferens blev vedertaget för den breda massan, vi kan även lägga till de som har ett extremt kontaktbehov med högkvarteret och behöver ringa, Nisse, Lisa, Mangan etc. supp i kvarten istället för att ta den enkla frågan i en chatt på Teams.
Min favorit är när ovan scenarion utspelar sig på dålig engelska som enligt konstens alla regler är lättare att förstå om man pratar HÖGRE.

Hade jag haft ett behov att industri-spionera på företag inom finans och tech i Sverige hade jag åkt fram och tillbaka med X2000 mellan Stockholm och Göteborg och passivt lyssna av alla möten då utöver störmomentet även sekretesstänk inte ämnas en tanke.

/rantmodeoff

Håller helt med dig. Sjukt störigt. Roligast av allt är de som ringer samtal vid avgång från Stockholm C och sen blir förvånade över att det bryts i första tunneln. För att sen ringa upp igen. Och igen. och igen.

Även industrispionaget håller jag med om. Folk har inget vett alls. Men just det gäller även flygplatslounger. Har hört allt från upphandlingsanbud till patientinformation diskuteras och visas på skärm som om de vore helt ensamma på plats.
 

NyfikenGrau

Medlem
Med tanke på detta tror jag att ännu fler arbetsgivare kommer att boka sina resenärer i denna mellanklass eftersom det inte är något större mervärde i första klass, eftersom även sittplatserna verkar vara 2+2 i nya tågen mot 2+1 tidigare.

Om 2+1-konfigurationen försvinner skulle det vara en mycket stor nackdel, särskilt när det gäller att jobba under resan. Helt avgörande faktor för mig, de får mycket hellre höja priset rejält på dessa än att ta bort dem, då totalpriset varit lite "för bra" ibland - med bra framförhållning har det gått att boka morgonavgång inkl frukost på tåget, lounge innan, eget säte med stort bord samt gratis fika i vagnen under resan för några hundralappar...lite skillnad mot här i Tyskland där allt man får under resan är chokladbiten Duplo, till ett värde av ca 40 cent ;)
 

intuition

Medlem
...
- 2 klass Lugn är också ett svar på det ökade intresset SJ ser för resor där möjligheten att arbeta, studera eller koppla av ökar.
...
Det där tycker jag känns helt motstridigt. De flesta anser nog att telefonsamtal och möten ingår i att arbeta. Och det är få saker som är så störande som andras telefonsamtal när man vill koppla av.

Hela förklaringen känns krystad. Jag tror som andra varit inne på att det dels handlar om att tjäna pengar på viljan att betala för en lugnare miljö, kombinerat med önskan att trycka in fler sittplatser per tåg.
 
Toppen