Senaste nytt

Ny poängmöjlighet hos SAS, få extra eurobonuspoäng om du köper till biobränsle på SAS flighter

Då kostar det ca 3000 kr för en långflygning, enkel. Att biobränsle är så dyrt.

Och detta är väl den kostnad som tillkommer utöver den ursprungliga bränslekostnaden?

Vissa kommer säkert att nyttja detta för att lindra sin flygskam något, men cynikern i mig tänker att det kanske framförallt blir en bra deal för dem som kan övertyga sitt företag om att deras resepolicy/miljöpolicy bör uppmuntra till att köpa till biobränsle för alla flygresor där så är möjligt.

Vissa kommer säkert att nyttja detta för att lindra sin flygskam något, men cynikern i mig tänker att det kanske framförallt blir en bra deal för dem som kan övertyga sitt företag om att deras resepolicy/miljöpolicy bör uppmuntra till att köpa till biobränsle för alla flygresor där så är möjligt.
Jag brukar köpa detta för alla mina flyg (om än inte 100% av vad SAS föreslår). Till skillnad mot klimatkompensation så visar den här för SAS att jag som konsument är villig att betala mer för en resa med mindre klimatpåverkan.

Då kostar det ca 3000 kr för en långflygning, enkel. Att biobränsle är så dyrt.

Och detta är väl den kostnad som tillkommer utöver den ursprungliga bränslekostnaden?
Jo, ett resultat av cracking där man mer eller mindre får JET-bränsle "på köpet" när man tar fram bensin/diesel m.m. (eller tvärtom om man så vill). Så att tillverka endast biobränsle för flyg är i dagsläget en väldigt mycket dyrare historia.

@Hachans Exakt. Det går även utmärkt att göra en insats med utlägg av flygresor i eventuella egna bolag.

Nu kom detta på mail också idag, verkar bestående.

5FEAA7A6-ED68-4CEF-8E3E-2B50F804C83B.jpeg

Det känns som SAS verkligen tänkt till här, och jag håller med om texten. Med denna lilla belöning tror jag att SAS ytterligare befäster sin ledande roll i branschen.

Toppen