Senaste nytt

Ny mer dynamisk EuroBonus-intjäning på SAS från 1 mars 2022

M.K

Medlem
@Hachans Jag skrev med passande resemönster, tror också kalkylen blir bättre med lite EU flighter. EBD samt poäng tillräckligt för en longhaul är värt en del extra mot billigare klasser tycker jag.
 

pswe

Medlem
Noterade först nu att den geografiska indelningen också förändrats. Nu är det Skandinavien eller Europa som gäller. Det innebär bättre intjäning till Baltikum och Finland jämfört med hur det var indelat tidigare.
 

Tomas E

Medlem
Noterade först nu att den geografiska indelningen också förändrats. Nu är det Skandinavien eller Europa som gäller. Det innebär bättre intjäning till Baltikum och Finland jämfört med hur det var indelat tidigare.
Dock ser jag ingen "regiondefinition" av Skandinavien. Kan vi vara säkra på att SAS anser att Finland ligger i (övriga) Europa och inte Skandinavien?
 

pswe

Medlem
Dock ser jag ingen "regiondefinition" av Skandinavien. Kan vi vara säkra på att SAS anser att Finland ligger i (övriga) Europa och inte Skandinavien?
Annars har SAS fel, och det kan ju möjligen ha hänt ;)
Men jag testade att boka och åtminstone i den dialogen på hemsidan är det Europa nivå på både Helsingfors och Baltikum när det visas poängintjäning.
 

Nander

Medlem
Dock ser jag ingen "regiondefinition" av Skandinavien. Kan vi vara säkra på att SAS anser att Finland ligger i (övriga) Europa och inte Skandinavien?

Well, det finns ju ett lätt sätt att kolla det. En Plus Smart-flygning ARN-HEL ger 1,000 poäng i linje med Europa-intjäningen, och inte 700 som inom Skandinavien:
upload_2022-3-25_10-50-52.png
 

Nahoj

Medlem
Jag fick 1500 på en ARN-HEL plus pro klass A i slutet på förra veckan. Stämmer med 1200 +25%.
Dock ser jag ingen "regiondefinition" av Skandinavien. Kan vi vara säkra på att SAS anser att Finland ligger i (övriga) Europa och inte Skandinavien?

Bra fråga!

Jag har nyss lagt märke till följande olikheter gällande poängintjäning (SAS PLUS PRO (bokningsklass A), i denna jämförelse inklusive Fly Premium på á +25%), när jag sökt efter ARN-HEL, ARN-TMP och ARN-VAA:

Stockholm Arlanda - Helsingfors 1 500 poäng (bokningsklass A)
Stockholm Arlanda - Tammerfors 750 poäng (A)
Stockholm Arlanda - Vasa 750 poäng (A)

Så någonting är galet. Som bekant, Finland hör till Norden. Tidigare gav resor till/från länder i Norden och Baltikum lika många poäng, men efter att SAS har ändrat detta heter kategorierna "Skandinavien" och "Europa". Får ta och ringa en signal till SAS om ovanstående felaktigheter. Oavsett vad SAS tror rörande om Finland ska räknas som Skandinavien eller inte, borde ovanstående alternativ ge lika många poäng. Tyvärr så finns det ingen detaljerad information rörande de nya tabellerna. Förmodligen (även baserat på @mha321 senaste inlägg) ska det vara så att ARN--HEL är rätt inlagt av SAS, medan ARN-TMP och ARN-VAA för närvarande gällande poängintjäning är inlagt felaktigt.
 

intuition

Medlem
... Får ta och ringa en signal till SAS om ovanstående felaktigheter.
Ärligt talat, varför det?
För du kan ju inte vara säker på att
...ska det vara så att ARN--HEL är rätt inlagt av SAS, medan ARN-TMP och ARN-VAA för närvarande gällande poängintjäning är inlagt felaktigt.
Innan man vet med 100% säkerhet att Finland är flyttat till en annan region, kan det samtalet precis lika gärna uppfattas som:
"Hej kundtjänst! Vi får alldeles för många poäng på flyg till Helsingfors, kan ni inte ta och titta på det?"
:confused:
 

varva77

Medlem
Driver mig nog att välja mer Lufthansa gruppen, om inte SAS sänker priserna också. Poäng mässigt blir billiga P-klass biljetter plötsligt mer attraktiva.
Men har inte det ändrats sedan en tid? Märkte nu när jag bokade P klass att den bara ger 500 var väl 750 förut?
 
Toppen