Senaste nytt

Ny mer dynamisk EuroBonus-intjäning på SAS från 1 mars 2022

folo

Medlem
SAS sänkte ju nyligen bagagegränsen på Plus Smart och verkar vara förändringar på poängintjäningen nu, se exempel under på ARN-PMI t/r 5-14 oktober 2022. Har inte noterat detta tidigare och har inte sett någon diskussion om det vad jag kan minnas. Verkar bara gälla på intra-Europa eller så har jag bara inte letat tillräckligt.

Utresa, bokningsklass P på båda Plusbiljetterna:

upload_2022-2-19_12-55-59.png


(1000p på Plus Smart, 1200 på Plus Pro, utloggat läge utan EBG+ bonus)


Hemresa, bokningsklass B på båda Plusbiljetterna:

upload_2022-2-19_12-57-9.png


(Snäppet dyrare biljetter och nu 1200p på Plus Smart, 1500 på Plus Pro, utloggat läge utan EBG+ bonus)


Hittar även massor med exempel på ARN-CPH där tidigare 750p-intjäning på Plus Smart är sänkt till 700p och det finns Plus Pro-biljetter som ger 850p istället för tidigare 1000p.

De har inte hunnit uppdatera sin intjäningstabell vid skrivande stund, men det kommer väl: SAS – tjäna och använd poäng | SAS
 

airac

Medlem
Driver mig nog att välja mer Lufthansa gruppen, om inte SAS sänker priserna också. Poäng mässigt blir billiga P-klass biljetter plötsligt mer attraktiva.
 

Tomas E

Medlem
Tittade runt lite på ARN-LHR på lite olika datum (de närmaste dagarna och några månader framåt) och hittade följande:

SAS Plus Smart: 1000 eller 1200 poäng
1000: A, H, M, Q, W
1200: (hittar inga, och även dyra Plus Smart-biljetter ger 1000 poäng, men @folo hittade ju denna intjäning på ARN-PMI i B)

SAS Plus Pro: 1200, 1500 eller 2000 poäng
1200: A
1500: J, S, Y
2000: Z

Tills nyss gällde alltså:
1500 (J, Y, S, B, P, A)
2000 (C, D, Z)

Det verkar alltså som att många "bokstäver" behållit sin intjäning (dock inte alla), men att SAS Plus Smart-biljetter börjat säljas i bokningsklasser som i den befintliga tabellen enbart står upptagna som klasser för SAS Go Smart. Dessutom är det nu skillnad på intjäning i SAS Plus Smart och SAS Plus Pro för några bokstäver (som redan tidigare för SAS Go Light/Smart på Europarutter).

En sänkning från 1500 till 1000 poäng på de vanligaste Plus-biljetterna på Europarutter, i kombination med den nyligen genomförda borttagningen av poängintjäning för biljetter uppgraderade med poäng, kommer att göra det svårare att kvalificera/återkvalificera som EBG/EBD på poäng från flygningar. Om man inte har någon "booster" med statuspoäng från kreditkort eller 25% extra poäng från befintlig EBG/EBD-status, krävs det nu 45 segment (istället för 30) i "vanlig Plus" inom Europa á 1000 p för att nå upp till EBG, samtidigt som 45 segment i Go Smart inrikes också räcker. Det gör i mitt tycke programmet något obalanserat till "de medellånga resenärernas" nackdel jämfört med hur det var nyss. SAS går alltså från att ha strösslat med status under kampanjerna april-juni 2021 & okt 2021-jan 2022 till att direkt efter göra det svårare än förr att nå och behålla status! Men framför allt så blir Eurobonus ännu mer "kreditkortstungt", genom att poäng från Mastercard och Amex kommer att vara ännu lite mer avgörande för status och poängsaldo än det är idag.

Min gissning är att detta inte nödvändigtvis är en förändring som kommer från noggranna överväganden om hur Eurobonus-programmet ska vara utformat, utan ett sätt att spara lite pengar. I SAS årsredovisning kan man läsa att "poäng som intjänas av medlemmar i programmet skuldförs i balansräkningen till de nyttjas eller förfaller". SAS bokför alltså all poängutdelning på biljetter som en utgift. Genom att minska utdelningen av poäng minskar kostnaden en liten aning, vilket förmodligen är det som ligger bakom. Jag gissar att användningen av andra bokningsklasser/bokstäver för vissa Plus Smart-resor (sådana som tidigare var Go Smart) gör att SAS också kommer undan med att betala lite mindre till andra Star Alliance-bolag för resor som krediteras till andra bolags lojalitetsprogram.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Noterar att det redan kommenterats att dessa förändringar inte reflekteras i poängtabellerna som SAS presenterar på sas.se. Det är ju riktigt dåligt av SAS :( Men föga förvånande. De har väl behållt bönräknarna men sagt upp all annan personal... Den är ju trots allt mest en kostnad!
 

Hachans

Medlem
Noterar att det redan kommenterats att dessa förändringar inte reflekteras i poängtabellerna som SAS presenterar på sas.se. Det är ju riktigt dåligt av SAS :( Men föga förvånande. De har väl behållt bönräknarna men sagt upp all annan personal... Den är ju trots allt mest en kostnad!

Det är väl väldigt sällan SAS kommunicerat ut försämringar på ett klart och tydligt sätt, utan istället hoppats på att ingen skulle märka det.
 

M.K

Medlem
Skönt med EBD klart til januari 2024. För mig som tjänat in statusen främst med Europa Plus och 12k från SAS MC ser det jobbigare ut, men frågan är hur mycket energi/pengar jag är beredd på att lägga då jag har LTG.

Diamond ger ändå inte så mycket nuförtiden. Värt ett Elite och betydligt dyrare Plus biljetter för optimering? De borde ge lite mer med EBD kan man tycka för att uppmuntra statusjag med tuffare intjäning.
 
Toppen