Senaste nytt

Ny med rese-kreditkort och har stora renoveringskostnader framöver

aldrighemma

Medlem
Intressant också att fakturor kan betalas genom Betalo eller Billhop. Jag har sett i forumet att många lyckas komma ner till avgifter på 2%, men de är ändå rätt så högt. Kan man verkligen räkna hem det med de extra poäng man tjänar?
Det är ju väldigt personligt, men dom flesta brukar räkna med att 1 EB poäng är värd 10 öre, utgår man från den värderingen så motsvarar poängen man får precis 2% om man har Amex Elite som ger 20p/100. Så det är en gränspuck om det är värt eller inte!
Men behöver man dessutom extra spend för att nå en voucher så väger det helt klart över till att vara värt det enligt mig.
 
Jag har sett i forumet att många lyckas komma ner till avgifter på 2%, men de är ändå rätt så högt. Kan man verkligen räkna hem det med de extra poäng man tjänar?

Det går absolut att räkna hem, förutsatt att man har en klar och tydlig plan för vad man vill göra med poängen, har möjlighet att ta attraktiva flygningar, och faktiskt tycker premiumflygningar är värt det.

Ponera att du skaffar ett Amex Elite och handlar för en halvmiljon med Betalo eller Billhop. Kreditkortet kostar 4000 kr/år, och avgifterna på fakturabetalningen blir 12 500 kr, totalt 16 500 kr alltså. Då har du fått ihop 100 000 poäng och en 2-4-1-voucher på Amex (dvs res en gång till halva poängpriset).

För dessa poäng kan du få en tur-och-retur för två personer med SAS till USA eller Asien, en resa som under alla omständigheter skulle kosta det dubbla, mer troligt tredubbla om du köpte den. En stor vinst kontra att köpa biljetten kontant, alltså.

Men det förutsätter att du är intresserad av SAS destinationer, att du kan planera tillräckligt långt i förväg eller vara så flexibel på kort varsel att du kan få de få, attraktiva biljetterna som släpps, och att du faktiskt tycker att Business-upplevelsen är värd att betala extra för (en billig ekonomi tur-och-retur kostar trots allt mindre, och du kommer fram till samma ställe). Om inte, så är det 16 500 kr bortkastade.

EDIT: Förtydligande, i exemplet ovan får du faktiskt 2 st 2-4-1-vouchers, det är bara det att du saknar poäng att använda dem om du reser två pers. Reser du ensam kan du göra två business-resor för 50 000 poäng vardera istället.
 

ekf

Medlem
Jag gjorde den här kalkylen en gång i tiden när jag började räkna på det här...

Amex Premium: 1000 kr/år
Poäng som krävs för 1 person Europa-USA t&r i ekonomi med SAS: 30.000 (med Amex-voucher)

Resan kostar då 1000 kr + skatter, vilket får anses vara en okej deal då en ekonomibiljett ofta (alltid?) kostar mer än det. Får man inte ihop alla poäng under ett år, så ökar kostnaden med 1000 kr, vilket fortfarande kan vara en okej deal.

Sedan kom Betalo och Billhop med i bilden:

Spend som ger 30k poäng: 200.000
Kostnad för spend 200.000 (195.122 * 2,5%) via Billhop: 4878 kr

Resan kostar då 4878 + 1000 kr = 5878 + skatter, vilket får anses vara ett mediokert pris då en ekonomibiljett till och från fås för mindre än det (dock utan flexibiliteten).

Jag brukar således endast toppa upp via Billhop om så behövs av någon anledning eller om jag ska betala en resa som endast kan betalas via bankgiro och vill ha Amex-försäkringen.

Med det sagt, så ökar besparingen om man väljer att använda poängen vid resa i högre klasser. T.ex. gjorde jag en jämförelse Sverige-Nya Zeeland:
Revenue economy kostade 13.000-20.000 SEK beroende på när jag tittade
Award business 3800 SEK + 90.000 poäng (som via Billhop kostar 14634 kr) (detta var med gamla tabellen).
Här kan man ju säga att det går att på håret "åka i Business men betala för ekonomi" med hjälp av Billhop. Utan Billhop var det en än bättre deal.. 4800 SEK t&r i Business till andra sidan klotet...
 
Toppen