Senaste nytt

Ny med rese-kreditkort och har stora renoveringskostnader framöver

JohannesI

Ny medlem
Hej!

Först, ursäkta om detta redan har diskuterats på forumet. Jag kunde inte hitta något när jag sökte, så var snäll att länka mig rätt om så är fallet. Om det inte har diskuterats så jag mycket fram emot era svar och att få lära mig från alla er kunniga. Tack på förhand!

Jag håller på med en stor renovering av mitt hus vilket såklart leder till både stora kostnader av inköp av material och tjänster. Samtidigt har jag fått upp ögonen för möjligheten med bra resepoäng genom att använda kreditkort för utgifter i livet - stora som små.

Hur skulle ni rekommendera att jag maximerar nyttan av alla dessa kommande renoveringskostnader?

Tack på förhand!
 

Thornado

Medlem
Det finns som sagt var många trådar som diskuterar vilken kombination av kort som är bäst för olika behov.
Rent generellt skulle jag säga att de flesta kommer nog att vara överens om något i stil med:

* Skaffa SAS Eurobonus Mastercard ("vanligt" eller Premium, beroende på behov)
* Skaffa ett SAS Eurobonus Amex (Premium eller Elite, beroende på hur mycket du tror du kommer att spendera, om du har behov av baspoäng, osv).
* Betala allt du kan med ditt Amex.
* Ställen där de inte tar Amex, men där du ändå kan betala med kort så använder du ditt Mastercard.
* Fakturor betalar du med ditt Amex via Betalo eller billhop.
 
Hej!

Först, ursäkta om detta redan har diskuterats på forumet. Jag kunde inte hitta något när jag sökte, så var snäll att länka mig rätt om så är fallet. Om det inte har diskuterats så jag mycket fram emot era svar och att få lära mig från alla er kunniga. Tack på förhand!

Jag håller på med en stor renovering av mitt hus vilket såklart leder till både stora kostnader av inköp av material och tjänster. Samtidigt har jag fått upp ögonen för möjligheten med bra resepoäng genom att använda kreditkort för utgifter i livet - stora som små.

Hur skulle ni rekommendera att jag maximerar nyttan av alla dessa kommande renoveringskostnader?

Tack på förhand!
Köp sakerna du kan via sas portalen, ta så mycket du kan på dit Amex eller SAS MC och det som inte går på kort via tex billhop
 
Här borde ju kunna köpa en del material
upload_2019-3-10_1-23-20.png

SAS - Shoppa & tjäna EuroBonus poäng
 

Alf

Medlem
Om du inte kommer att göra jobbet själv utan anlitar olika byggföretag kommer du troligen att bli fakturerad för det mesta eftersom byggfirmorna som kommer att vara involverade i regel inte tar betalning med kreditkort. Då är det ju som sägs här bara att betala via Betalo eller Billhop, vilket inte är det förmånligaste. Visst kan du köpa en del själv, exv vitvarorna om du bygger om köket.

De allra flesta affärer som säljer byggvaror tar tyvärr inte Amex, utan det är MC som gäller, tyvärr. Du får kolla upp detta i varje inköp du gör. Helt klart är att Amex är det förmånligaste att betala med. Du får poäng och en 2-4-1 voucher på Amex, vilket är bra. Följ @Thornado lista, det är en bra prioritering. Fundera genom betalning och inköp av varje delmoment i renoveringen vad du kan anskaffa själv och vad byggare skaffar.

Det är ett himla jobb att skaffa alla ingående prylar själv ochsedan lämna till byggare. Byggaren tar då inte det totala ansvaret och du får ett himla massa merarbete. Byggare är i dessa dagar inte de enklaste att komma överens med.
 

sammyj

Medlem
Akta dig för att handla med byggare som säljer sina fakturor till kreditföretsg eller handla på faktura från större online kedjor på nätet då det oftast innebär klarna faktura eller annat kreditbolag. Billhop och andra brukar oftast inte acceptera att man betalar fakturor från andra kreditbolag.

Jag körde precis ett helt fönster byte på billhop och drog hem 25000 poäng :)

Renoverat snudd på hela huset med AMEX och vägrar alla byggkedjor som inte tar Amex. Förra resan till maldiverna i första klass betalades till stor del från husrenoveringen :p
 

JohannesI

Ny medlem
Wow! Så underbart med ett så engagerat och välkomnande forum. Stort tack till er alla som svarat!

Låter helt klart som detta kan bli ett bra upplägg med kreditkorten :)

Intressant också att fakturor kan betalas genom Betalo eller Billhop. Jag har sett i forumet att många lyckas komma ner till avgifter på 2%, men de är ändå rätt så högt. Kan man verkligen räkna hem det med de extra poäng man tjänar?
 

sammyj

Medlem
Nu tänker jag högt men vår Maldiven resa gick på 190 000 poäng i första klass, 190 000 (2-4-1 voucher) poäng. Det blir 7 fönsterbyten a 3000 i avgift varje gång totalt 25000 kr. Nu får jag ju in massor av poäng från andra köp också så allting är ju inte faktura. Men vill man åka C eller F över jorden så sänker det priset avsevärt tycker jag.

Som jag brukar säga till vänner och familj det blir inte billigare än att köp motsvarande biljett i ekonomi men det blir jävligt mycket bättre :rolleyes:
 

Link

Medlem
Ett alternativ är att sätta upp ett konto på ett byggvaruhus som tar AmEx, type Hornbach eller Bauhaus. Låt byggarna handla på kontot och hå in med jämna mellanrum och betala med kortet. Är lite olika hur företagen tillåter det men ring runt och fråga. Sen är man bara väldigt tydlig med att byggaren gör som man säger.
 
Toppen