Senaste nytt

Ny linje Västerås Helsingfors

Tanken måste ju vara att slippa Arlanda, en timme dit och en timme på arlanda. Inte att byta Helsingfors mot Arlanda.
Enig i det men det förefaller orealistiskt att tro att Helsingfors flygplats fokus skulle bli USA framöver. Finns väl inget som talar för det överhuvudtaget. Den typen av resenärer har med andra ord ingen större anledning att välja denna linje framgent. Linjen är ju en matarlinje för Finnair fantastiska asiatiska nät precis som andra Finnairlinjer i Sverige.

Och Med Lounge menar nog Palazzi tillgång till Lounge och annat genom att bli EBG eller liknade. Delar du mellan one world och *A blir det svårare om du inte flyger riktigt mycket
Haha, vi har nog lite olika uppfattningar om hur mycket det krävs för EBG (jag brukar säga ett AMEX-kort och en businessbiljett T&R till USA). Men fine, tycker man (och ens arbetsgivare, om denne har något att säga till om) att omvägen via Frankfurt är motiverad för resor till Asien för att få tillgång till lounge så är det säkert ett gott skäl till att lägga alla ägg i en korg. Låt oss för linjens skull hoppas att inte fler resonerar så.

Problem och problem. Med ett sådant resmönster finns det ingen anledning att snegla på Helsingfors öht som väl har en riktig linje (New York), en halvmesyr (Miami) och en säsongslinje (Chicago) till USA. Låter mer rationellt i mina ögon att då välja en annan flygplats (om man tycker att lounge är viktigare än tid vill säga, USA kan du ju nå ganska hyggligt från Stockholm-Arlanda idag).

Hur tänker du nu? I princip hela Finnairs asiatiska nätverk flyter ju perfekt med NextJet-kärran. Varför just Shanghai?
Hur tänker du nu?
Det var ju utifrån en skara företags lobbande för en linje som man fann denna lösning.
Iom att jag närvarat i möten för handelskammare o internationeliseringsråd så vet jag att Europaresor var önskvärt. Detta är nu inte möjligt.. (o iofs halvdant fungerande även med 3 avgångar )

Jag känner också till resandebehovet för många företag i regionen o Phuket ligger nog inte top 5....
Det är Kina (främst 2 områden) o norra Indien som står för lejonparten av resorna från Västerås näringsliv.
Också USA o Sydamerika numer, men där har Finnair aldrig fungerat.

Om det är så att resandebehovet för företagen inte tillgodoses med lösningen förefaller det väl än dummare att ha en sådan linje.
Svårt att ge flygplats/flygbolags - ledningar rätt när man uppenbart fyller 25 säten o beräknade för 190...
Finns ju en anledning till att ledning fick avgå o politikerna stark kritik.

Folk jag pratat med på ABB vill samla sitt resande inom en allians om det inte innebär en väsentlig tidsbesparing.
Av de linjer som förefaller intressanta verkar det bara vara en som innebär det.

Privatresor fungerar uppenbarligen inte. Finns inte underlag nog.

Hur tänker du nu?
Det var ju utifrån en skara företags lobbande för en linje som man fann denna lösning.
Iom att jag närvarat i möten för handelskammare o internationeliseringsråd så vet jag att Europaresor var önskvärt. Detta är nu inte möjligt.. (o iofs halvdant fungerande även med 3 avgångar )
Varför är Europaresor inte möjligt? Det går väl alldeles utmärkt, om man nu så vill, att flyga med NextJet och Finnair ut i Europa via Helsingfors fortsättningsvis.

Jag känner också till resandebehovet för många företag i regionen o Phuket ligger nog inte top 5....
Det är Kina (främst 2 områden) o norra Indien som står för lejonparten av resorna från Västerås näringsliv.
Också USA o Sydamerika numer, men där har Finnair aldrig fungerat.
Vad är det för områden i Kina och norra Indien som inte omfattas av den lista jag presenterade ovan? Vi kan väl ta den igen så får du säga vilka städer som saknas.

Beijing, Shanghai, Delhi. Därtill fungerar även Hong Kong (långt ifrån optimalt), Singapore (långt ifrån optimalt), Chongqing, Tokyo, Seoul, Nagoya, Osaka, Bangkok. Faktum är att Phuket (som du nämner) var en av få som inte fungerar.

Så vilka områden i Kina och norra Indien är det som inte fungerar?

Folk jag pratat med på ABB vill samla sitt resande inom en allians om det inte innebär en väsentlig tidsbesparing.
Av de linjer som förefaller intressanta verkar det bara vara en som innebär det.
Var reser då folket på ABB i Kina som inte skulle innebära en väsentlig tidsbesparing? Intressant att veta.

Man kan ju också undra om ABBs resepolicy (som du ju verkar känna till bra @Palazzi ) godtar att anställda väljer lounge/egen poängintjäning före obetydliga faktorer som pris och effektivitet...Kan ju måhända vara en parameter att beakta i diskussionen.

Enig i det men det förefaller orealistiskt att tro att Helsingfors flygplats fokus skulle bli USA framöver. Finns väl inget som talar för det överhuvudtaget. Den typen av resenärer har med andra ord ingen större anledning att välja denna linje framgent. Linjen är ju en matarlinje för Finnair fantastiska asiatiska nät precis som andra Finnairlinjer i Sverige.

Haha, vi har nog lite olika uppfattningar om hur mycket det krävs för EBG (jag brukar säga ett AMEX-kort och en businessbiljett T&R till USA). Men fine, tycker man (och ens arbetsgivare, om denne har något att säga till om) att omvägen via Frankfurt är motiverad för resor till Asien för att få tillgång till lounge så är det säkert ett gott skäl till att lägga alla ägg i en korg. Låt oss för linjens skull hoppas att inte fler resonerar så.

Det var ngn här som tyckte man kunde åka över helsingfors till usa likväl som över Europa. Först tänkte jag som du men det är kanske inte helt fel.

Vi talar om ABBare, trots att det finns andra företag i västerås. Och dom har kanske inte alltid AMEX och man ska nog komma bra högt upp för att åka annat economy skulle jag tro, utan att veta vad ABB har för policy. Sist jag träffade ABB ombord var på ett Ryan flight till Skavsta och det var inga nybörjare.

Sen tror jag ABB styrs av biljett pris mera än av effektiva flygtider

Hur tänker du nu?

Har Västerås Handelskammare varit inblandad förklar ju en heldel av farför det har gått som det har gått.....

Men vet du varför man valde Helsingfors istället för en hub i Europa??

Det var ngn här som tyckte man kunde åka över helsingfors till usa likväl som över Europa. Först tänkte jag som du men det är kanske inte helt fel.
Säkert. Men man kan sannolikt inte få allt. Om det nu ska vara (endast) en avgång per dag förefaller det lämpligt att lägga den så att den möjliggör transfer till Finnairs Asiennätverk som trots allt måste anses vara det viktiga (en flight till USA mot uppskattningsvis ett tiotal till Asien). Ska du till New York - Finnairs enda egentliga linje till USA - är det ju faktiskt ingen större tidsvinst (om man nu ser det så) med denna linje även om det säkert är betydligt bekvämare att knalla ned till flygplatsen än att ta sig till Stockholm-Arlanda. Europa kan jag i så fall mer förstå men även det fungerar ju trots allt i någon mån med en avgång per dag.

Vi talar om ABBare, trots att det finns andra företag i västerås. Och dom har kanske inte alltid AMEX och man ska nog komma bra högt upp för att åka annat economy skulle jag tro, utan att veta vad ABB har för policy. Sist jag träffade ABB ombord var på ett Ryan flight till Skavsta och det var inga nybörjare.
Precis så. Men jag har otroligt svårt att tro att ABB som koncern tillåter sin personal att välja flygbolag utifrån parametern lounge/egen poängintjäning. Det brukar inte tillhöra vanligheten i så stora organisationer.

Blev lite nyfiken över de största arbetsgivarna i trakten så kollade upp det. Det är ju tung industri som dominerar med ABB, Seco Tools, Bombardier, Volvo Powertrain, GKN och Atlas Copco.

upload_2016-11-20_1-6-23.png

Tung industri stämmer bra, o dessa är alla med i handelskammaren mälardalen etc.
Nu har jag inte full insyn i upphandlingen (inte ens kommunen när man läser hur det gick)..

Man la ut linjen till buds o endast Nextjet till Helsingfors nappade...
Man hade troligen föredragit till Köpenhamn eller till Frankfurt.
Om man inte haft en övertro på att diasporan i Finland.

Alla mina vänner på nämnda organisationer har ett visst utrymme att bestämma över sitt resande själva... Vissa har t.o.m valt bort flygbolag de känner sig obekväma med (Air China).
Håller de sig till ekonomiklass till rymliga priser så.

Om den tidsbesparing du nämnde övervägt till linjens fördel så borde väl bolagen boka? De bokar ju inte iom att man inte fyller ett enda plan...
De vet om linjen, för de var själva med för att få till den.

@Agö jag menar bara att det finns andra än ABB, ibland stirrar vissa sig blinda på ABB.
Tung industri stämmer bra, o dessa är alla med i handelskammaren mälardalen etc.
Nu har jag inte full insyn i upphandlingen (inte ens kommunen när man läser hur det gick)..
Alla mina vänner på nämnda organisationer har ett visst utrymme att bestämma över sitt resande själva... Vissa har t.o.m valt bort flygbolag de känner sig obekväma med (Air China).
Håller de sig till ekonomiklass till rymliga priser så.

Om den tidsbesparing du nämnde övervägt till linjens fördel så borde väl bolagen boka? De bokar ju inte iom att man inte fyller ett enda plan...
De vet om linjen, för de var själva med för att få till den.

Det tar tid att ändra vanorna plus att dom han lägga ner den innan jag hörde radion reklamen.
Största missen var att lägga ner nga veckor efter att den kom igång. Förmodligen för att VLT fick nys om det och våra politiker blev oroliga om skriverier. Sammma som när Ryan valde mellan skavsta och västerås för många år sen

@Agö jag menar bara att det finns andra än ABB, ibland stirrar vissa sig blinda på ABB.

Det tar tid att ändra vanorna plus att dom han lägga ner den innan jag hörde radion reklamen.
Största missen var att lägga ner nga veckor efter att den kom igång. Förmodligen för att VLT fick nys om det och våra politiker blev oroliga om skriverier. Sammma som när Ryan valde mellan skavsta och västerås för många år sen

Jodå, klart det finns andra bolag också.
Men vi får inte glömma att det inte ens bar sig med trafik från Västerås förr (SAS la ju ner) när Västeråsföretagen var större, priskänsligheten lägre o linjen redan etablerad.

Visst hade Västerås kunnat bli ett nytt Skavsta, men deras lyckosamhet var ju helt beroende på Ryanairs, då, låga priser.
Hade VST öppnat upp för Ryanair hade det säkert fungerat.
Men Skavsta hade ju aldrig överlevt på resenärer från t.e.x. bara Nyköping med omnejd.
Likväl gör inte Västerås det.
Ingen längre än 2-3 mil från Västerås betalar en dyrare biljett från Västerås hellre än att ta sig till ARN.
T.ex. Seco Tools (stor industri) har ju 7 mil till Västerås...

Toppen