Senaste nytt

Ny linje Västerås Helsingfors

När jag tittade verkar det dock bara fungera med Shanghai
Hur menar du nu och vad är din definition på smidig resa i österled? Ankomst 15:50 till Helsingfors möjliggör naturligtvis en mängd olika rutter vidare.

Här har du lite fakta från dagens schema.

16:55 Miami AY007
17:15 Nagoya AY079
17:20 Tokyo AY073, JL6800
17:25 Osaka AY077, JL6802
17:30 Seoul AY041
17:40 Shanghai Pudong AY057, CA5214
18:15 Beijing AY051, CA5212
18:55 Bangkok AY095
20:00 Phuket AY037
20:20 Delhi AY021
23:50 Hong Kong AY069
23:55 Singapore AY081, QF3874, AB5622

Och för att spinna vidare, avgång 16:35 från Helsingfors är möjlig med följande rutter. Så om något får väl detta anses vara mycket smidigt i österled.

14:10 Beijing AY052 Cancelled
14:15 Seoul AY042 Estimated 14:11
14:20 Shanghai Pudong AY058, CA5213 Estimated 14:07
14:45 Delhi AY022, AB5631
14:55 Bangkok AY090 Estimated 15:00
15:10 Osaka AY078, JL6803 Estimated 15:10
15:10 Nagoya AY080, JL6805 Estimated 15:14
15:20 Tokyo AY074, JL6801

Mycket bra anslutningar. Förvånar mig att inte bolag i Eskilstuna/Västerås/Örebro etc. väljer denna väg för flyg till Asien eller USA-orter dit AY flyger. Borde vara smidigare än Arlanda, och Finnair har ett bra lojalitetsprogram och bra businessclass på longhaul. Även europeiska anslutningar borde med fördel gå bra (om det finns 3 avgångar - inte det nya mönstret med 1 avgång).

My mistake. Jag sökte faktiskt på just de två linjer som inte fungerade speciellt bra (Hong Kong o Delhi)...

Men kanske är en bra början att de börjar med ett litet plan.
Förstår fortsatt inte hur man kan inse, efter start, att 190 dagliga säten bör vara 36....

Min misstanke är väl dock att bara tre av nämnda linjer är riktigt heta för t.e.x ABB: Delhi, Shanghai o Peking.

Pratade med min kollega, som är fd. ABB-chef o han tyckte det var problematiskt att man nu inte kan göra resor till Europa o USA.
Resor via Frankfurt gör att hans SAS guld blir något värt.
Med OW kan han inte uppnå status o bokar därmed hellre alltid SAS/LH.

Men visst hoppas jag att det funkar, o din tabell verkar hoppfull.
36 platser som delas mellan affärsresenärer o finsk diaspora borde funka.

Mycket bra anslutningar. Förvånar mig att inte bolag i Eskilstuna/Västerås/Örebro etc. väljer denna väg för flyg till Asien eller USA-orter dit AY flyger. Borde vara smidigare än Arlanda, och Finnair har ett bra lojalitetsprogram och bra businessclass på longhaul. Även europeiska anslutningar borde med fördel gå bra (om det finns 3 avgångar - inte det nya mönstret med 1 avgång).
Örebro kanske borde stänga sin egen linje till CPH isf o förstöra nätet av bussar (?)
Att Västeråsare åker motsatt håll är otänkbart iom att arn är på samma avstånd.

Läste också att Örebro o Eskilstuna skulle få direkttåg till ARN på 1h40min (örebro) o 1h15min (Eskilstuna) men rätt glest med avgångar ....

My mistake. Jag sökte faktiskt på just de två linjer som inte fungerade speciellt bra (Hong Kong o Delhi)...

Men kanske är en bra början att de börjar med ett litet plan.
Förstår fortsatt inte hur man kan inse, efter start, att 190 dagliga säten bör vara 36....

Min misstanke är väl dock att bara tre av nämnda linjer är riktigt heta för t.e.x ABB: Delhi, Shanghai o Peking.

Pratade med min kollega, som är fd. ABB-chef o han tyckte det var problematiskt att man nu inte kan göra resor till Europa o USA.
Resor via Frankfurt gör att hans SAS guld blir något värt.
Med OW kan han inte uppnå status o bokar därmed hellre alltid SAS/LH.

Men visst hoppas jag att det funkar, o din tabell verkar hoppfull.
36 platser som delas mellan affärsresenärer o finsk diaspora borde funka.
Rationalen att flyga ut i Europa är naturligtvis mindre från Västerås via Helsingfors. Då kan du lika gärna ta dig till Arlanda och flyga direkt till Frankfurt, det förefaller i mina ögon betydligt smidigare. Och USA har ju aldrig varit Helsingfors styrka så ser inte varför man ska anpassa något till de få flyg som går därifrån till USA.

Rationalen att flyga ut i Europa är naturligtvis mindre från Västerås via Helsingfors. Då kan du lika gärna ta dig till Arlanda och flyga direkt till Frankfurt, det förefaller i mina ögon betydligt smidigare. Och USA har ju aldrig varit Helsingfors styrka så ser inte varför man ska anpassa något till de få flyg som går därifrån till USA.

Jag tycker det bättre att flyga ut till Europa via Helsingfors än Arlanda. Om det finns minst 2 avg till och från Helsingfors. En morgon och en kväll.
Man slipper åka till arlanda och sitta där en timme. Västerås flygstantion går man igenom på 5 min med säkerhetskontroll och dricka kaffe.

Men med 1 avg om dagen blir det ju svårare.

Helst skulle jag ha 2 avg till Frankfurt elller ev Munchen. Men det ser ju mörkt ut eller?? Om vi ger Lufthansa 20 miljoner :cool:

Om Ryan använda FRA kan man hoppas på en linje till västerås då ???

Det är väl just det som är problemet. De jag pratade med på ABB ville samla sitt resande så mycket som möjligt för att få lounge mm.
Så flyger de 70% på Europa o USA o 30% till Asien så tar de då hellre vägen via Frankfurt även då.

Kvar har man "bara" de som enkom åker till Shanghai o någon plats till.

Men OM jag bara skulle till dessa platser hade jag gärna nyttjat VST

Det är väl just det som är problemet. De jag pratade med på ABB ville samla sitt resande så mycket som möjligt för att få lounge mm.
Så flyger de 70% på Europa o USA o 30% till Asien så tar de då hellre vägen via Frankfurt även då.
Problem och problem. Med ett sådant resmönster finns det ingen anledning att snegla på Helsingfors öht som väl har en riktig linje (New York), en halvmesyr (Miami) och en säsongslinje (Chicago) till USA. Låter mer rationellt i mina ögon att då välja en annan flygplats (om man tycker att lounge är viktigare än tid vill säga, USA kan du ju nå ganska hyggligt från Stockholm-Arlanda idag).

Kvar har man "bara" de som enkom åker till Shanghai o någon plats till.
Hur tänker du nu? I princip hela Finnairs asiatiska nätverk flyter ju perfekt med NextJet-kärran. Varför just Shanghai?

Problem och problem. Med ett sådant resmönster finns det ingen anledning att snegla på Helsingfors öht som väl har en riktig linje (New York), en halvmesyr (Miami) och en säsongslinje (Chicago) till USA. Låter mer rationellt i mina ögon att då välja en annan flygplats (om man tycker att lounge är viktigare än tid vill säga, USA kan du ju nå ganska hyggligt från Stockholm-Arlanda idag).

Tanken måste ju vara att slippa Arlanda, en timme dit och en timme på arlanda. Inte att byta Helsingfors mot Arlanda.

Och Med Lounge menar nog Palazzi tillgång till Lounge och annat genom att bli EBG eller liknade. Delar du mellan one world och *A blir det svårare om du inte flyger riktigt mycket

Toppen