Senaste nytt

Ny linje Västerås Helsingfors

Nu är det "bara" 2v kvar tills jag testar. Det mest spännande är egentligen om linjen finns kvar när jag ska åka, men det är åtminstone påväg hem från möten :)

Med tanke på att ingen på BC.se tycks ha testat linjen ännu så anar jag att också det allmänna bokningsläget fortsatt inte är sådär superbra (?) Hörde med ABB och man tycks inte ha bokat alltför många biljetter. Alarmerande då deras resor ofta går i österled (Indien o Kina) vilket också är synonymt med Finnairs nät...

EDIT: Man har bytt från ATP till SAAB340 iaf. Behöver man kanske "bara" 20 fulla säten/avgång för att gå runt.

Last edited:
Nu är det "bara" 2v kvar tills jag testar. Det mest spännande är egentligen om linjen finns kvar när jag ska åka, men det är åtminstone påväg hem från möten :)

Med tanke på att ingen på BC.se tycks ha testat linjen ännu så anar jag att också det allmänna bokningsläget fortsatt inte är sådär superbra (?) Hörde med ABB och man tycks inte ha bokat alltför många biljetter. Alarmerande då deras resor ofta går i österled (Indien o Kina) vilket också är synonymt med Finnairs nät...

EDIT: Man har bytt från ATP till SAAB340 iaf. Behöver man kanske "bara" 20 fulla säten/avgång för att gå runt.
Jag är på väg mot västeråstrakten nu, hade kollat på ay till västerås om det inte annonserats att linjen skulle läggas ned. Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Var originalplanen att flyga ATP? Det har varit SAAB340 hela tiden som linjen flugits, och även den har man haft svårt att fylla.

Japp. Uttdrag ur pressmeddelanden när man annonserade linjen:

"....The route will be operated by three flights from Monday to Friday, one flight on Saturdays and two flights on Sundays. The type of aircraft will be an ATP with seating for 68 passengers...."

Visste dock inte att man aldrig ens prövade den varianten.

Jag tror att en BAe Jetstream kanske hade varit mer lagom (en sådan som Direktflyg använder). 19 säten ska man kunna fylla, för annars behöver man ingen flyglinje.

Ett bevis för att man kanske inte ska en flyglinje är väl att jag för höstens 20 jobbresor bokat EN enkelresa med Nextjet... Bussarna till Arlanda går med en sådan frekvens att så länge det finns en direktlinje från Arlanda är det alltid mer gynnsamt.

O nu har Nextjet bekräftat att man driver linjen kommersiellt. Man har minskat dagliga avgångar från 3 till 1. 13 från Västerås o 16 från Helsingfors.

Vet inte hur anslutningarna lirar med Finnairs långlinjer, men nu finns det troligen diaspora o turister nog för point to point.

Turligt för mig var det just min avgångstid som fick vara kvar, o jag köpte den till subventionerat pris.

Var originalplanen att flyga ATP? Det har varit SAAB340 hela tiden som linjen flugits, och även den har man haft svårt att fylla.

Jag åkte förbi Flygplatsen idag och det är ett mindre plan nu än när jag åke med förra månaden.
Jag är dålig på modell namn på dom småplanen. Men förut var den större??

Jag åkte förbi Flygplatsen idag och det är ett mindre plan nu än när jag åke med förra månaden.
Jag är dålig på modell namn på dom småplanen. Men förut var den större??

Jag tyckte också att jag såg en ATP förut.

Intressant att de gick från tre avgångar/dag med ett flygplan med 70 säten, till en avgång med ett med 30 (som de säkerligen inte fyller).
En felberäkning på sådär 180-190 resenärer om dagen.....gör det förståeligt med kommunens satsning med 200miljoner i stöd :p

O nu har Nextjet bekräftat att man driver linjen kommersiellt. Man har minskat dagliga avgångar från 3 till 1. 13 från Västerås o 16 från Helsingfors.
.
Men radioreklamen har man glömt ändra, igår skröt man för fullt om de goda förbindelserna med världen tack vare tre avgångar/dag.

Men radioreklamen har man glömt ändra, igår skröt man för fullt om de goda förbindelserna med världen tack vare tre avgångar/dag.
Ja....inte så mycket som tycks fungera.

Nu skryter de förövrigt om att den anslutning som behållits erbjuder smidiga resor i österled.
När jag tittade verkar det dock bara fungera med Shanghai

Toppen