Matts Lindmark
Medlem
Jag har använt Icelandair en period och skulle väl hävda att de är helt OK alternativ över Atlanten men att den största nackdelen tenderar att ligga på bonusfronten eller snarare att de står utanför allianserna även om de (vid snabb koll) ger Saga Points med Finnair och JetBlue.
Om man skall jämföra med andra bolag är Economy Comfort (seatblock i mitten med avställningsbord) något jag skulle jämföra med Premium Economy och Saga Class mer ligger åt hållet "äldre business" utan lie-flat-stolar. Man får äkta 2 plus 2-formering i Saga med bredare stolar och det ligger ju egentligen över vissa Premium Economy-produkter (undantag finns). Man får loungetillgång i deras PE (Economy Comfort) även om det i Köpenhamn sker via tredjepartslounge (när jag flugit har det varit CPH Apartment och dess systerlounge). På Keflavik är deras lounge riktigt trivsam (generellt är den flygplatsen tämligen trevlig, känns hemtrevligt på något sätt).
Sedan får man alltid jämföra priserna med konkurrenterna men jag tycker att Icelandair är helt OK i Economy Comfort samt Saga Class. Dock är det naturligtvis så att kan man boka "riktig Business" hos ett bolag som har widebodies finns det ingen anledning att lägga samma summa på Saga Class. Däremot om det står mellan t.ex Economy Comfort och/eller Saga vs andra bolags Premium Economy-lösningar får jag säga att islänningen klarar sig vettigt ifråga om ombordupplevelsen.
För min del kan jag dock känna att Airbus A321neo LR eller MC-21-400 är de två modeller som känns närmast bolagets koncept som jag betraktar som "LCC-med-ekonomiska-narrowbodies-över-Atlanten" när det gäller framtida flotta. De har ju kört detta ända sedan bolaget hette Loftleidir och hade annonser som sade: "Flyg Loftleidir och spar!" samt "Vi är något långsammare men vi är mycket billigare" (på den tiden flög de DC-4or och senare kom Canadair CL-44 som de kallade Rolls Royce 400 JetProp i reklamen).
Deras stora svaghet idag är att de opererar B752/753 och där skulle mer bränsleeffektiva maskiner passa bra. Ja, de har B737Max numera också men den är ju inte en 757-ersättare (A321neo LR är det närmaste som tillverkas idag och MC-21-400 har stor potential när den kommer).
Om man skall jämföra med andra bolag är Economy Comfort (seatblock i mitten med avställningsbord) något jag skulle jämföra med Premium Economy och Saga Class mer ligger åt hållet "äldre business" utan lie-flat-stolar. Man får äkta 2 plus 2-formering i Saga med bredare stolar och det ligger ju egentligen över vissa Premium Economy-produkter (undantag finns). Man får loungetillgång i deras PE (Economy Comfort) även om det i Köpenhamn sker via tredjepartslounge (när jag flugit har det varit CPH Apartment och dess systerlounge). På Keflavik är deras lounge riktigt trivsam (generellt är den flygplatsen tämligen trevlig, känns hemtrevligt på något sätt).
Sedan får man alltid jämföra priserna med konkurrenterna men jag tycker att Icelandair är helt OK i Economy Comfort samt Saga Class. Dock är det naturligtvis så att kan man boka "riktig Business" hos ett bolag som har widebodies finns det ingen anledning att lägga samma summa på Saga Class. Däremot om det står mellan t.ex Economy Comfort och/eller Saga vs andra bolags Premium Economy-lösningar får jag säga att islänningen klarar sig vettigt ifråga om ombordupplevelsen.
För min del kan jag dock känna att Airbus A321neo LR eller MC-21-400 är de två modeller som känns närmast bolagets koncept som jag betraktar som "LCC-med-ekonomiska-narrowbodies-över-Atlanten" när det gäller framtida flotta. De har ju kört detta ända sedan bolaget hette Loftleidir och hade annonser som sade: "Flyg Loftleidir och spar!" samt "Vi är något långsammare men vi är mycket billigare" (på den tiden flög de DC-4or och senare kom Canadair CL-44 som de kallade Rolls Royce 400 JetProp i reklamen).
Deras stora svaghet idag är att de opererar B752/753 och där skulle mer bränsleeffektiva maskiner passa bra. Ja, de har B737Max numera också men den är ju inte en 757-ersättare (A321neo LR är det närmaste som tillverkas idag och MC-21-400 har stor potential när den kommer).