Senaste nytt

Ny konkurs på gång? Icelandair i förhandlingar med kreditorer

Jag har använt Icelandair en period och skulle väl hävda att de är helt OK alternativ över Atlanten men att den största nackdelen tenderar att ligga på bonusfronten eller snarare att de står utanför allianserna även om de (vid snabb koll) ger Saga Points med Finnair och JetBlue.

Om man skall jämföra med andra bolag är Economy Comfort (seatblock i mitten med avställningsbord) något jag skulle jämföra med Premium Economy och Saga Class mer ligger åt hållet "äldre business" utan lie-flat-stolar. Man får äkta 2 plus 2-formering i Saga med bredare stolar och det ligger ju egentligen över vissa Premium Economy-produkter (undantag finns). Man får loungetillgång i deras PE (Economy Comfort) även om det i Köpenhamn sker via tredjepartslounge (när jag flugit har det varit CPH Apartment och dess systerlounge). På Keflavik är deras lounge riktigt trivsam (generellt är den flygplatsen tämligen trevlig, känns hemtrevligt på något sätt).

Sedan får man alltid jämföra priserna med konkurrenterna men jag tycker att Icelandair är helt OK i Economy Comfort samt Saga Class. Dock är det naturligtvis så att kan man boka "riktig Business" hos ett bolag som har widebodies finns det ingen anledning att lägga samma summa på Saga Class. Däremot om det står mellan t.ex Economy Comfort och/eller Saga vs andra bolags Premium Economy-lösningar får jag säga att islänningen klarar sig vettigt ifråga om ombordupplevelsen.

För min del kan jag dock känna att Airbus A321neo LR eller MC-21-400 är de två modeller som känns närmast bolagets koncept som jag betraktar som "LCC-med-ekonomiska-narrowbodies-över-Atlanten" när det gäller framtida flotta. De har ju kört detta ända sedan bolaget hette Loftleidir och hade annonser som sade: "Flyg Loftleidir och spar!" samt "Vi är något långsammare men vi är mycket billigare" (på den tiden flög de DC-4or och senare kom Canadair CL-44 som de kallade Rolls Royce 400 JetProp i reklamen).

Deras stora svaghet idag är att de opererar B752/753 och där skulle mer bränsleeffektiva maskiner passa bra. Ja, de har B737Max numera också men den är ju inte en 757-ersättare (A321neo LR är det närmaste som tillverkas idag och MC-21-400 har stor potential när den kommer).
 
Apropå Icelandair och deras klasser kan dessa sammanfattas med:

1. Economy. BOB för måltiderna ombord, ingår alltså inte. På plussidan har man IFE i stolen (inte så vanligt på LCC-narrowbodies även om det naturligtvis finns bolag som väljer till det).

2. Economy Comfort. Måltider ombord ingår och väljs från menyn. Maten helt OK enligt mig. Seatblock i mitten med bord så 2 plus 2-sittning. Lounge-access via tredjepartslounge och Saga Lounge på Keflavik. 2 x 30 kg bagage ingår (eller ingick åtminstone när jag flugit - således bra när man behöver ha mer saker med sig). Benutrymmet kan vara väldigt generöst, har haft sisådär en meter till framförvarande stol i denna klass (beror på var man hamnar). Jag skulle jämföra detta med Club Europe ungefär.

3. Saga Class. Uppgraderad meny och breda 2 plus 2-stolar, inte lie-flat men väl jämförbart med traditionell business (innan lie-flat blev standardvara). För att vara en narrowbody är det utmärkt och bättre än bolag som har denna typ av maskiner och kör ekonomistolar i hela kabinen och/eller seatblock. Vill minnas att 2 x 40 kg bagage ingår.

Icelandair har traditionellt varit lite av "emigranternas bolag" och det började redan med Loftleidir vilket man märker på tämligen generösa bagageregler (beror på vilket bolag och bokningsklass vi talar om i.o.f). 2 väskor har traditionellt varit standard och bolaget har delvis premierat enkelbiljetter genom att prissätta dessa vettigt snarare än att "pressa" in bokningar av tor i alla lägen.

Detta har gjort att Icelandair varit lämpliga för sådana specifika behov som enkelresor över Atlanten och situationer där man behöver mer bagage och inte vill betala extra för andra väskan etc.

Jämför jag Icelandair Economy Comfort med BAs "World Traveller Plus" (Premium Economy) måste jag säga att det förstnämnda med generöst benutrymme (beroende på sätesrad) och seatblock faktiskt är att föredra. Om man skall vara krass finns det ju "Premium Economy"-lösningar som inte är så mycket att hänga i granen (i princip motsvarande gamla Economy) och sedan finns det sådana som är mer åt "Business Light"-hållet. Sitter man två i bredd med seatblock och bord i mitten är ju det klart bättre än en PE där man sitter 2-3-2 istället för 3-3-3 och alltså inte har avställningsbordet i mitten.

Jag skall väl erkänna att för att det skall kännas värt att uppgradera är seatblock definitivt bra med sådant avställningsbord i mitten och förbättrat benutrymme samt loungetillgång och eventuellt prio-check-in. D.v.s en tjänst som snarare är en "Business Light" än en "Economy-som-det-var-på-90-talet". Att t.ex ha 3-3-3 PE i en 777 är ju verkligen inget att skryta med då maskinen ifråga konstruerades för det i standard-Economy och t.ex Il-86 samt Il-96 som har liknande diameter (6,2 meter vs 6,08 meter) också har det. Att bolagen sedan tryckt in 10 säten i bredd i kabinen avsedd för 9 säten är ju inget som gör att PE blir sådär speciellt fantastiskt, framförallt inte eftersom mittstolar och allt finns kvar.

Economy Comfort framstår då som en riktigt sympatisk tjänst och jag skulle vilja säga att den ligger mer i linje med vad PE bör vara, alltså ett mellanting mellan Economy och Business.

Så för min del måste jag säga att jag gillar Icelandair, dock ser jag deras flotta som en svaghet p.g.a ålder tillsammans med alliansbristen. För mig ligger bolaget lite i en egen kategori även om det på senare tid dykt upp konkurrenter.

En sak kan sägas är att narrowbody över Atlanten ger mig nostalgiska vibbar från den tid det var normen (innan B747 anlände och spelreglerna ändrades). B752 och B753 ger lite av den känslan som fanns då man flög med B707 och DC-8 över pölen.

Det vore olyckligt om bolaget försvann.

A321neo LR och MC-21-400 gör dock att jag misstänker att Icelandairs koncept kommer att bli vanligare framöver.
 

M.K

Medlem
Som uppdatering fick jag precis besked om att Islands flygbolag fusionerar. Bägge har problem så nog en smart lösning med ett enda flygbolag på Island.
 

M.K

Medlem
Som vanligt vid fusioner, uppköp, fortsätter de som separata varumärken till en början. Antalet flybolag minskar varje månad nu i Europa och vi följer utvecklingen i USA. Nu väntar jag med spänning på budkriget om SAS mellan IAG och Lufthansa-gruppen. Ett strategiskt krig om en marknadsledande position i Skandinavien. En köpstark stor målgrupp som kan matas in till hubbarna i Frankfurt eller London.
 

danielhog

Medlem
Wow verkar vara privat bolag. Jag har inte hittat att de är noterade någonstans, har ni?

Investor relations på deras hemsida lämnar en del att önska.
 
Toppen