Senaste nytt

Ny konkurs på gång? Icelandair i förhandlingar med kreditorer

NyfikenGrau

Medlem
Jag är inte jätteförvånad att just de råkat ut för extra stora problem - priserna när jag har kollat har inte stått i proportion till standarden som erbjuds, WOW air konkurrerar från LCC-hållet med mycket låga priser och slutligen måste väl flottan vara en av de äldsta, baserad på Boeing 757 och 767?
 

M.K

Medlem
Den enes bröd. Bra för SAS och Norwegian på USA linjerna om de försvinner då jag tror de har en bra marknadsandel från Skandinavien. Konsolideringen lär oavsett ta fart i Europa med oljepriset som starkt bidragande orsak. Behöver och klarar t ex lilla Island två flygbolag?
 

Senator

Moderator
Kanske dags att läsa lite detaljer. Icelandair sitter med $237m i kassa, förväntat rörelsemarginal på $80-100m. Vad jag läser är att en företagsobligation på $190m har villkor om ett tak på den totala skuldbördan. Eftersom det är "så pass billigt" att låna pengar som företag, finns det många företag som utfärdar obligationer, och jag gissar Icelandair vill

Så konkurs vet jag inte, men omstrukturering av låneportföljen kanske?
 

M.K

Medlem
Jag har lärt mig genom åren om ingen rök utan eld speciellt i denna sektor även om det såklart låter betryggande från ledningen i detta läge. Även isländska WoW sliter med underskott och har inga bränslesäkringar till skillnad från dessa som faktiskt hedgat 50% nårmaste året.
 

fcx

Medlem
Kanske dags att läsa lite detaljer. Icelandair sitter med $237m i kassa, förväntat rörelsemarginal på $80-100m. Vad jag läser är att en företagsobligation på $190m har villkor om ett tak på den totala skuldbördan. Eftersom det är "så pass billigt" att låna pengar som företag, finns det många företag som utfärdar obligationer, och jag gissar Icelandair vill

Så konkurs vet jag inte, men omstrukturering av låneportföljen kanske?

237 miljoner dollar i kassan är ju visserligen ingen struntsumma, men det motsvarar bara vad man omsätter på två månader. Antar att det huvudsakligen är biljettintäkter från framtida flygningar som ligger i kassakistan. Jämfört med SAS senaste årsrapport så hade de SAS tre månaders omsättning i kassan.

Jag har aldrig upplevt Icelandair som ett riktigt alternativ på långresor, det blir rätt konstiga tidtabeller åt ena hållet med bara en flight om dagen till de flesta destinationerna. Det är för mycket "lågpris" utan att egentligen ha en lågprisprislapp, jag förstår att wow pressar dem hårt genom att göra samma koncept, fast billigare.
 

mha321

Medlem
237 miljoner dollar i kassan är ju visserligen ingen struntsumma, men det motsvarar bara vad man omsätter på två månader. Antar att det huvudsakligen är biljettintäkter från framtida flygningar som ligger i kassakistan. Jämfört med SAS senaste årsrapport så hade de SAS tre månaders omsättning i kassan.

Jag har aldrig upplevt Icelandair som ett riktigt alternativ på långresor, det blir rätt konstiga tidtabeller åt ena hållet med bara en flight om dagen till de flesta destinationerna. Det är för mycket "lågpris" utan att egentligen ha en lågprisprislapp, jag förstår att wow pressar dem hårt genom att göra samma koncept, fast billigare.
Har inte åkt det själv, men har inte de haft ganska vettiga priser i Saga class?

Men framförallt har de gjort bra utväxling på fri stop over på Island. Känner många, framförallt amerikaner som inte reser till Europa så ofta, som använt och verkligen uppskattat den varianten. Däremot är det ett mindre bra alternativ om man tex är på affärs resa med tighta tidsramar (eller för den skull privat resa där ramarna är fasta).
 

fcx

Medlem
Har inte åkt det själv, men har inte de haft ganska vettiga priser i Saga class?

Beror på om man jämför äpplen och päron. Saga-klass är en premium economy med bättre mat, och jämfört med SAS plus och Norwegian premium så sticker inte priserna ut alls.
 

Agö

Medlem
Beror på om man jämför äpplen och päron. Saga-klass är en premium economy med bättre mat, och jämfört med SAS plus och Norwegian premium så sticker inte priserna ut alls.
Känner till en medlem här som bokade om Saga till SAS Business till Miami. Merkostnad 400 kronor, runda slängar 18500 kronor.
 
Toppen