M.K
Medlem
Rusningen av oljepriset verkar raskt slå hårt mot flygindustrin. Denna gång Icelandair som verkar ha problem.
Icelandair går i forhandlinger med kreditorene - MinE24
Icelandair går i forhandlinger med kreditorene - MinE24
Kanske dags att läsa lite detaljer. Icelandair sitter med $237m i kassa, förväntat rörelsemarginal på $80-100m. Vad jag läser är att en företagsobligation på $190m har villkor om ett tak på den totala skuldbördan. Eftersom det är "så pass billigt" att låna pengar som företag, finns det många företag som utfärdar obligationer, och jag gissar Icelandair vill
Så konkurs vet jag inte, men omstrukturering av låneportföljen kanske?
Har inte åkt det själv, men har inte de haft ganska vettiga priser i Saga class?237 miljoner dollar i kassan är ju visserligen ingen struntsumma, men det motsvarar bara vad man omsätter på två månader. Antar att det huvudsakligen är biljettintäkter från framtida flygningar som ligger i kassakistan. Jämfört med SAS senaste årsrapport så hade de SAS tre månaders omsättning i kassan.
Jag har aldrig upplevt Icelandair som ett riktigt alternativ på långresor, det blir rätt konstiga tidtabeller åt ena hållet med bara en flight om dagen till de flesta destinationerna. Det är för mycket "lågpris" utan att egentligen ha en lågprisprislapp, jag förstår att wow pressar dem hårt genom att göra samma koncept, fast billigare.
Har inte åkt det själv, men har inte de haft ganska vettiga priser i Saga class?
Känner till en medlem här som bokade om Saga till SAS Business till Miami. Merkostnad 400 kronor, runda slängar 18500 kronor.Beror på om man jämför äpplen och päron. Saga-klass är en premium economy med bättre mat, och jämfört med SAS plus och Norwegian premium så sticker inte priserna ut alls.