Senaste nytt

Ny begränsning på antal lounge-gäster som EuroBonus Gold?

Ok - betyder det att om Du köper en First-biljett ARN-CDG-BKK, där första delen är SAS Plus så kommer man inte in i Gold-lounge på ARN, trots att man har en fortsatt resa i First?
Du kommer in i SAS Gold lounge då ja..
I så fald er det SAS' egne regler, Star Alliance Lounge Acces policy giver ikke denne adgang.

Customer must be departing from the local airport in International First Class

Lounge Access Policy - Star Alliance

At sige at folk som har under 200 flights per år ikke er "frekvent rejsende" er direkte idioti.

Varför det? Skulle man lägga ribban i de nivåerna så skulle det kunna ges riktiga förmåner och det skulle vara värt något att ha status. Självklart skulle många som ser sig som frekventa resenärer inte nå upp dit, men jag skulle hellre se att man får riktiga förmåner snarare än att status innebär att man får ett plastkort.

Inte konstigt ni har olika referensramar, då jag personligen tror du är rätt ensam i världen om den referensramen. :)

Tror nog det finns ett antal personer till som ser det som helt normalt. Framförallt om vi börjar titta på de stackare ägnar sig åt att kuska norden runt med SAS vecka efter vecka.

Så, per din egen definition, förtjänar du ingen status hos något av bolagen du har nu eller? Om nu 200 flighter per år är vad som borde räknas som en frekvent resenär. För status bör väl bara ges till den som är frekvent? :)

Korrekt. Skulle flygbolagen lyssna på mig så skulle jag inte få status.

Jag har då inga som helst problem att kalla mig frekvent resenär. Jag gör inte i närheten av 100 flighter per år, men jag gör oftast 120-170k miles i distans. Vi har alla olika jobb, olika områden att täcka etc och därmed olika förutsättningar, men vi är nog många som anser oss vara frekventa resenärer, oavsett om vi gör 50st ARN-GOT eller 10st long-haul på ett år.

Jag ligger också runt 100 flighter per år nu och jag tycker det är på tok för lite för att kalla sig frekvent resenär. Visst reser man mer än medelsvensson, men frekvent, nja - det är ju bara en R/T i veckan!

Varför det? Skulle man lägga ribban i de nivåerna så skulle det kunna ges riktiga förmåner och det skulle vara värt något att ha status. Självklart skulle många som ser sig som frekventa resenärer inte nå upp dit, men jag skulle hellre se att man får riktiga förmåner snarare än att status innebär att man får ett plastkort.
!

Kraven för Pandion är höga, riktigt höga, är förmånerna häftiga?
Limousine till flyget? Pandionlounge med bellugakaviar och vintage Krug?

Förmånerna för Pandion är inte "häftiga" men väldigt bra. Det viktiga sakerna där är inte specade utan handlar mer om hur SAS faktiskt tar hand om EBPs. Jag tror det finns många Pandion som kan vittna om detta.

Förmånerna för Pandion är inte "häftiga" men väldigt bra. Det viktiga sakerna där är inte specade utan handlar mer om hur SAS faktiskt tar hand om EBPs. Jag tror det finns många Pandion som kan vittna om detta.
Ja, det er riktig. Vi kan velge salatbestikk eller kakespade :rolleyes:
Men spøk til side: det er endel fordeler som man bare lærer seg etter noen år som EBP, så det hadde sikkert vært OK med en oppdatert tråd på dette. Problemet er nok at dette er info som SAS ikke ønsker å få spredt ut, siden det ikke er offisielle fordeler og som er tid/situasjon/personavhengige. Catch 22...

Men nå begynner vi å drifte langt off topic, eller ;)

• Gilla
Reactions: bnr
Förlåt men börjar inte tråden glida lite för OT? Den handlar om huruvida det blir en ändring för EBGs gästningsregler eller ej, inte om hur man lyckas ta sig in i diverse lounger.

Tycker personligen att det är lite för generöst med familjegästning som EBG, kanske för att jag inte behöver gästa familj, kanske för att jag faktiskt tycker så.

För att differentiera EBD från EBG så skulle det vara bra om endast EBD kunde gästa familj, men EBG endast en gäst.

I vilket fall så känns det konstigt att informationen kommer ut i Scandinavian Traveler (förutsatt att det kommer börja gälla?)

Det ser ut som frågan är påhittad alternativt kopierad Q&A från annat håll. Eller så är ämnet som diskuteras star alliance förmåner.

Hade det varit som frågeställaren påstår så hade nog garanterat fler uppmärksammat att man strukit den förmånen från Guld...

Min personliga uppfattning är att vi nu håller på att göra en höna av en fjäder. Det är trist att flera medlemmar har mött en full lounge under en period i sommar, men med ca 100 SAS flighter om året så ser jag inte att detta är ett stort problem med undantag av vissa begränsade tidsperioder. Jag skulle hellre säga att SAS har underdimensionerade loungen på flera destinationer (Newark, CDG...). Här är problemet inte barnfamiljer, men snarare ordinarie resenärer och flera SAS avgångar i tät följd. Tror väl egentligen inte att barnfamiljer/partner är en statistiskt sett stor bidragande faktor till fulla loungen här i Norden (med undantag för ovan nämnda perioder).

Förmånen för en EBG att kunna ge partner och familj en liten VIP upplevelse de få gånger per år som de får följa med ut att resa ser jag som en billig 'muta' som ger ökad accept hemma för utagerande resande resten av året. Dvs - potentiellt sett fler biljetter sålda för SAS.

Så som många i denna tråden uttrycker sig så känns det som ett föråldrat synsätt där barn och familj inte skulle nämnas i arbetslivet. Aldrig gå tidigt för att hämta på dagis, ej ta pappaledigt osv. Tack och lov så har detta stort sett ändrat sig, med undantag för tex finansbranschen och några andra med stenålderssyn på familjeliv och barn.

Hoppas Eivinds uttalande om att begränsa EBG's möjlighet att gästa är en felskrivning eller missförstånd - motsatsen skulle göra SAS till ett lite mindre mänskligt bolag i mina ögon.

Last edited:
Toppen