Senaste nytt

Nutella anses som farligt ämne

Hade en lång diskussion i Frankfurt med en säkerhetskontrollant om min deostick som han tyckte var vätska för den smälter vid värme.
Då hävdade jag att min kabinväska också var vätska för den smälter också vid värme.
Vi kom överens om att vi inte kommer överens och jag fick passera.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om detta. På sätt och vis så är det väl bra med en lista, men som listan är skriven så blir det ju ganska godtyckligt ändå. "Maträtter av fasta och flytande ingredienser", vilka livsmedel passar inte in på detta?
Mat i gas-form?

Får mig osökt att tänka på den gamla Hassan-sketchen... (fritt ur minnet)
- Kan man röka morötter?
- Kan man freebasea dom?
- Freebasea?
- Ja, man hettar upp det på folie och andas in ångorna.

Antar att det hade gått bra i securityn

• Gilla
Reactions: fcx
Åter till Nutellan!

Finns det något EU lag/direktiv på vad som är vätska?
Har Transportstyrelsen "hittat" på vad som är vätska?
Det finns säkert en gammal tråd om detta.

Man kan ju suga in Kalles i en tom urdiskad tandkrämstub kanske.

Sorry!
Lite längre ned i Transportstyrelsens lista hittar man detta:

Screen Shot 2018-12-21 at 17.44.01.png

Ta med alt. Leta upp närmsta infant å be dom ta med igenom. När vi rest med mini är det närmast lättnad man ser bara man säger ”babyfood”, allt har passerat utan närmare granskning...
(Hmm kanske inte så bra iaf)

• Gilla
Reactions: Gus
Ta med alt. Leta upp närmsta infant å be dom ta med igenom. När vi rest med mini är det närmast lättnad man ser bara man säger ”babyfood”, allt har passerat utan närmare granskning...
Ja med infant går det mesta bra. Jag "råkade" få med mig en burk Mikkeller från Shanghai-Cph och skulle vidare till ARN. Jag la burken tillsammans med barnmaten och vips var den igenom.

Har flera ggr fått öppna barnmat och smaka på den framför säkpersonalen för att visa att det inte är sprängdeg i Findusburkar

Kaffe??
Alltså en kaffe latte från Pressbyrån kan jag förstå men däremot ett paket med kaffe har jag väldigt svårt att förstå.
Det är ju trots allt bönor som är malda och smälter inte hur mycket värme man tillsätter.
Likadant med Te som är torkade blad.

Det där med tandkräm, raklödder, deosticks med mera är ju en sanning med en modifikation.

Jag brukar krafsa med mig överblivna saker och ting från hotell, lounger och flyget.
Om man duschat i en bättre lounge så får man ju ett helt kit med prylar i miniatyr och allt jag inte använt hamnar i ryggsäcken.
Som bäst har jag haft ca 0,5 liter i diverse miniatyrförpackningar av vätskor och aldrig haft några problem eller behövt plocka ut dom.
Deo sticksen är oftast på 75 gram vilket man kan översatta till 75 ml.

Det ända man behöver vara noga med är att själva förpackningen är under 100 ml.

IMG_0563.JPG

Toppen