Senaste nytt

Nutella anses som farligt ämne

ulagun

Medlem
JUlbesök hos son med familj i Lapplands obygd. Flyg CPH-ARN-OSD (därefter OT 30 mil bilfärd)
Därav helt naturliga skäl diger inköpslista starkfika taxfreen Kastrup. Dessutom lite godis samt två presentkartonger Nutella till barnbarnen. Spriten "plomberades" enigt konstens alla regler. Godiset och Nutellan i vanliga påsar.
Securityn inrikes ARN Spriten gick igenom utan problem. Däremot inte Nutellan .
Ansågs av samstämd securitypersonal vara farligt ämne och måste checkas in då den inte låg i förseglad påse.
Blev lindrigt sagt upprörd. Är ju för 1.000an Nutella till barnbarnen, med kvitto från taxfreen Det är inte sprängmedel med något Damascusflyg. De var dryga och obevekliga. Släng eller checka in.
Kort om tid många julresenärerer på inrikes. Rusande svärande ned till en SAS rep. Äntligen en vänlig människa som hjälpte mig förbi kön för att checka in Nutellorna Tillbaks till inrikesfastracken tränga sig förbi (irriterad) kö och han med försenat OSD flyg.

Lärdomen/kontentan är att allt som är kletigt och geggigt ska förslutas. Finns inget som är ofarligt/oskyldigt i en security personals värld. Inte ens Nutella :(
Något som kanske taxfreepersonalen skulle varit medveten om.

Lärdomen/kontentan är att allt som är kletigt och geggigt ska förslutas. Finns inget som är ofarligt/oskyldigt i en security personals värld. Inte ens Nutella :(
Eller så hoppades de på att du skulle ge upp och be dem slänga det, varpå de kunde mumsat i sig det själva!

Något som kanske taxfreepersonalen skulle varit medveten om.
Det är definitivt här felet begåtts. Det kan ju inte vara första gången... Men det är knappast förvånande att den faller under den kategorin.

Jag torskade för någon vecka sedan i security på Kalles kaviar. Jag hävdade att de inte var någon vätska.
De visade Transportstyrelsen lista på vad som de anser vara vätska.
Bifogar ett utkast vad som de anser vara vätskor!

Screen Shot 2018-12-21 at 15.44.16.png

Observera att smörgåsgurka i vätska är inte på listan!

Jag torskade för någon vecka sedan i security på Kalles kaviar. Jag hävdade att de inte var någon vätska.

Visa bifogad bild 83500

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om detta. På sätt och vis så är det väl bra med en lista, men som listan är skriven så blir det ju ganska godtyckligt ändå. "Maträtter av fasta och flytande ingredienser", vilka livsmedel passar inte in på detta?

Visa bifogad bild 83500

Antar att det var en tub, Kaviar i tub står det tydligt, testa igen med fast med en burk.

Toppen