Senaste nytt

Nu kan du prata i telefon ombord på SAS!

Har inte telefonsamtal gått ner över lag sen "alla" börjat använda sociala media/appar/mail(i telefonen) för att kommunicera? "Fria" minuter till trots. Tror inte jag kommer uppleva det som något större störningsmoment ombord.

Jag tror det finns många som inte bryr sig om det kostar 20 kr/min ifall samtalskvaliteten är tillfredställande. Många tillbringar timmar på telefon för 12-18 kr/min roamande under sina resor så skillnaden är inte speciellt stor.
Många är ett relativt begrepp... teknik för telefoni ombord har funnits tidigare (jfr fcx och doktorns inlägg ovan) i omgångar och det verkar inte framstått som ett större problem då.

Nu återstår bara att se hur det blir när det rullas ut. Blir ju såklart spännande att se hur mycket extra kackel det blir i kabinen :)

I ärlighetens namn är internet ett större problem. Telefon har jag aldrig sett någon använda ombord trots att en hel del bolag har erbjudit det. Däremot har jag sett folk köra skype och facetime via internetuppkopplingar ombord. Rent krasst kan man väl säga att det nog är en handfull affärsresenärer som kan tänka sig ringa till dessa priser men det är rätt många av alla resenärer som skulle kunna tänka sig köra lite skype ombord.

I ärlighetens namn är internet ett större problem. Telefon har jag aldrig sett någon använda ombord trots att en hel del bolag har erbjudit det. Däremot har jag sett folk köra skype och facetime via internetuppkopplingar ombord. Rent krasst kan man väl säga att det nog är en handfull affärsresenärer som kan tänka sig ringa till dessa priser men det är rätt många av alla resenärer som skulle kunna tänka sig köra lite skype ombord.
Agree!

I tillfället med SAS förutsätter detta dock en väsentligen mer stabil produkt än den som levereras nu. Jag har iofs aldrig provat använda voice over Skype ombord. Baserat på upplevelser med att skicka mail (storkleksordningen <1MB) och surfa businessclass.se har jag gett upp tanken på att göra något som kräver kontinuerlig bandbredd :) Fast tekniken utvecklas ju säkert. Det var inte länge sedan dual ISDN var det hetaste som fanns. :D

Slutsats...? Önskan om bättre bandbredd och lägre latens ombord men med ett minimum av tjattrande oavsett underliggande teknologi?

Jag ställer mig på sidan som gillar att det är en fri zon på flyget från mobilsamtal. F.ö. tar Telia 22kr/min att ringa från Vietnam så det kommer nog inte att avskräcka allt för mycket, speciellt inte de som inte fattar att det kan kosta, men de får vi läsa om i Aftonbladet efteråt =}

Det här med telefoni (GSM/3G) över satellit är en standardteknik. Rent tekniskt fungerar det så att samtalen prioriteras på satellitförbindelsen så att det alltid går före trafiken som går via WiFi. Det betyder att så fort samtalet kopplas upp så reserveras motsvarande datakapacitet under tiden som samtalet pågår. Utan detta så skulle man aldrig kunna ta betalt för tjänsten.

Dessutom så är det brukligt att man prioriterar mobildata högre än WiFi vilket gör att man kan ta betalt för en mobilsurfstjänst som fungerar mycket bättre än surf via WiFi.

En inte helt obetydlig anledning att införa detta är att flygbolaget får en betydande del av roamingintäkterna, utan att de har några kostnader för tjänsten.

Toppen