Senaste nytt

Nu börjar korthuset falla

Mitt Accor-platnium rök i oktober och jag var väl inte så ledsen för det, hade gett mig ett CCG, som jag kommer att behålla via aktieköp. Vidare kommer jag att vara BAEC-gold fram till juni 2014, eftersom jag med mitt resemönster har svårt att dra ihop 1500 TP, lite surt, men silver ger ju också väldigt bra förmåner. Det värsta är dock om jag inte lyckas behålla mitt Marriott Gold, vilket kan bli svårt, kommer upp i runt 35 nätter, krävs 50. Surt om man tappar frukost och lounge, med tanke på att jag tillbringar typ 35 nätter på år på det hotellet:( Ryktas ju om att man kan behålla det genom att pytsa in lite poäng (enligt Jacob Gbg, sedan har ju även en specialvariant via Ritz Carlton beskrivits här)

Vill man se det positiva, är faktiskt inte Vartannatårs-strategin (eller så och skörda) så dum för oss som inte flyger överdrivet mycket.
Dvs man betalar glatt för premiumbiljetter ena året, för att utnyttja poäng, vouchers och opups år 2, och sen tillbaks till ett sånings-år.
En fördel är att man ofta får fler treshold-poäng, nivåbonusar och presenter på det sättet.
Har man dessutom tur får man soft landing efter skördeåret, dvs blir bara nedputtad ett pinnhål efter skördeåret.

En annan fråga kring sådana problem:
Ofta ligger ju kortets utgångstid 2 månader efter statusens utgångstid.
Kan man under denna tid använda kortet för dess loungeaccess?
Eller skriker datorerna om man försöker?

En annan fråga kring sådana problem:
Ofta ligger ju kortets utgångstid 2 månader efter statusens utgångstid.
Kan man under denna tid använda kortet för dess loungeaccess?
Eller skriker datorerna om man försöker?

Ja, din status gäller lite längre än ditt kvalificeringsår. Skulle tro att detta är den praktiska lösningen för att undvika problem med de som återkvalificerar sent - de kommer ju inte hinna få ett nytt kort innan det gamla går ut. Dock så har man bara 12 månader på sig att kvalificera sig (iaf hos SAS) trots att kortet gäller i typ 15 månader.

Nja, själva statusen hoppade ner ett pinnhål för mig exakt vid utgången av kval året 30 november enligt både hemsida, BP:s och biljetter.
Men på själva kortet anges bara Jan 13, borde väl betyda 31 jan 2013.
Gissar att det kan hänga ihop med att det tar lite tid att få fram ett nytt kort när man väl vet valören.
Hade tänkt testa om jag tog mig in i en partners First lounge med det i slutet av januari, men den var stängd....

Ok, när jag i ett tidigare liv fick EBS ett år, så var jag kvar som EBS tre månader efter att mitt kvalificeringsår gick ut, sedan blev jag nerpetad. Detta var dock precis innan jag bytte till mitt jobb där jag började resa, så efter 3 månader var jag EBG istället. (Ja, det gick lite sakta i början...)

Mitt First Member Platinum rasade när jag upptäckte att man istället kan få 500 EB poäng vid övernattning på First Hotels. Fällde ingen tår för det eftersom jag ändå inte utnyttjade Platinumförmånerna.

Toppen